2016-10-12, 16:15
Medlem
letsdoits avatar
Detta korta filmklipp visar bryggan och hur det ser ut i närheten. - Bl.a. finns en strand t.h. sett från vattnet:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:zSAO8zUAyRYJ:bblat.se/nyheter/nyheter/1.4280508-utvalda-poliser-ska-utreda-mystiska-dodsfallet-pa-hjalmaren+&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Det ska mycket till för att en man i sina bästa år och utan särskilt mycket alkohol i kroppen ska drunkna på den här platsen - utan synliga spår efter skador på kroppen.
Citera
2016-10-12, 16:19
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det är en klar möjlighet - som tydligen inte har verifierats av varken JM eller de personer du nämner. - Men något fordon måste ha använts för transporten till sommarstugan - och detta fordon bör ha funnits på plats när polisen någon gång under morgonen påbörjat sin utredning.

Varken Julia eller hennes kille fanns kvar i sommarstugan på morgonen. De hade väl åkt hem efter att de hade dränkt Aki och därför fanns det ingen bil kvar heller.
Citera
2016-10-12, 16:22
Medlem
Citat:
Detta korta filmklipp visar bryggan och hur det ser ut i närheten. - Bl.a. finns en strand t.h. sett från vattnet:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:zSAO8zUAyRYJ:bblat.se/nyheter/nyheter/1.4280508-utvalda-poliser-ska-utreda-mystiska-dodsfallet-pa-hjalmaren+&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Det ska mycket till för att en man i sina bästa år och utan särskilt mycket alkohol i kroppen ska drunkna på den här platsen - utan synliga spår efter skador på kroppen.
Tack för filmen!
Om man sedan är lite petig med orden (jag har inte varit det förrän nu och efter förundran över LGWs på ytan så kryptiska kommentarer):
Det är alltså ganska svårt att drunkna där, men inte omöjligt att bli dränkt; särskilt inte med alkohol och ganska milt våld. En eller två kallsupar, sedan huvudet fast under vatten .... Troligare scenario än barnpoolsvarianten imho
Citera
2016-10-12, 17:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
/.../ Det är alltså ganska svårt att drunkna där, men inte omöjligt att bli dränkt; särskilt inte med alkohol och ganska milt våld. En eller två kallsupar, sedan huvudet fast under vatten .... Troligare scenario än barnpoolsvarianten imho
För en person är det visserligen möjligt att använda sig av våld för att övermanna, men betydligt svårare än för två personer. Om man allvarligt funderar på att dränka någon behövs nog något som både först som sist slår ut personen i fråga (dvs om man inte är van våldsverkare, knivdragare, etc). - I det här fallet var det inte alkohol (om än samverkande); däremot kan det ha varit ett preparat av något slag; ett preparat med företrädesvis en mycket kort halveringstid.

Det är ett faktum att det dröjde minst 12 h tills JM slog larm - utgående från uppgiften om när A anlände till platsen och fram till larmtiden, men hur vet man att inte denna tid bör utsträckas, eller att en drogtillförsel skett betydligt tidigare än angiven tid för fisketur? - Även den overifierade uppgiften om att A skulle ha avlidit till följd av att han varit drogad (sms till anhörig) kan peka på en helgardering. - Med ledning av If:s sjukjournaler från både E och Sverige kan man kanske titta på obduktionsrapporten med nya ögon -?
Citera
2016-10-12, 17:25
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Varken Julia eller hennes kille fanns kvar i sommarstugan på morgonen. De hade väl åkt hem efter att de hade dränkt Aki och därför fanns det ingen bil kvar heller.
Vet man att det inte fanns någon bil kvar? - F.ö. har jag väldigt svårt att tro på att dottern blandats in - även om ingenting pga bristfällig info kan uteslutas.

Ett annat scenario är att betalning till X (alt. X och Y) utlovats men att det i och med If:s inställda utbetalning av livförsäkringspengarna kvarstod en skuld - som endast kunde regleras genom att hitta nya inkomstkällor.
Citera
2016-10-12, 18:30
Medlem
Citat:
För en person är det visserligen möjligt att använda sig av våld för att övermanna, men betydligt svårare än för två personer. Om man allvarligt funderar på att dränka någon behövs nog något som både först som sist slår ut personen i fråga (dvs om man inte är van våldsverkare, knivdragare, etc). - I det här fallet var det inte alkohol (om än samverkande); däremot kan det ha varit ett preparat av något slag; ett preparat med företrädesvis en mycket kort halveringstid.

Det är ett faktum att det dröjde minst 12 h tills JM slog larm - utgående från uppgiften om när A anlände till platsen och fram till larmtiden, men hur vet man att inte denna tid bör utsträckas, eller att en drogtillförsel skett betydligt tidigare än angiven tid för fisketur? - Även den overifierade uppgiften om att A skulle ha avlidit till följd av att han varit drogad (sms till anhörig) kan peka på en helgardering. - Med ledning av If:s sjukjournaler från både E och Sverige kan man kanske titta på obduktionsrapporten med nya ögon -?
Är det ett bekräftat faktum att det dröjde uppemot 12 timmar innan JM slog larm?
Eller är det hennes uppgift? Vi har ju funderat lite över att hon varit sovandes så länge trots att hon hade småbarn i huset.
Vad gäller bilen, så har det också rapporterats att det bara fanns en bil på platsen när polisen kom dit. Ja, hur kom han dit? Hur trodde JM att han skulle ta sig därifrån utan egen bil?
Jag är f.ö. inte främmande för att han kan ha dött längre in på natten. Och med det över till det jag kom för att fråga: hur är det med halveringstider i döda kroppar? Kan man räkna med samma förhållanden som i levande system? Dessutom, som nu, i en kropp i vatten med en viss temperatur?
Det skulle vara intressant att veta hur det egentligen förhåller sig med sådant.
Det får ju också bäring på den uppmätta alkoholhalten - kan den ha varit högre vid dödstillfället, eller låg den kvar på ung. samma nivå i den döda kroppen?
Citera
2016-10-12, 20:59
Medlem
Citat:
Det sägs att hon ska ha varit förmögen och härtill kunnat tjäna massor av pengar på flyktingverksamheten. Dock verkar hon ha agerat som om pengar varit hennes största problem (livförsäkring, arv).

För att återknyta till AP: På hans födelsedag i början av augusti och fyra dagar före hans frånfälle såldes en belånad bil och pengarna sattes in på hans konto. Lånet (som ska ha varit gemensamt) stod på JM eftersom AP hade skulder hos fogden, c:a 100´. Han hade också ett reverslån resp. ett butikslån, c:a 100´, och 0 tillgångar. Knappt hälften av bilens köpeskilling täcktes av lånet (c:a 120´). - PG (exman2) och JJ (dottern J:s trolovade) ställde upp som förrättningsmän vid bouppteckningen. Inga övriga tillgångar (heller ingen enskild sådan); varken för JM eller AP, redovisades. Således fanns heller ingen uppgift om livförsäkringen.

En fråga som omedelbart inställer sig är vilken bil som AP använt när han skulle åka ut till sommarstugan och under outredda omständigheter komma att drunkna på grunt vatten - ?

Vet vi att livförsäkringen inte togs upp i bouppteckningen? Om så, är bara det djävligt allvarligt.
Inte undra på att IF agerat...
Citera
2016-10-12, 22:22
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Vet man att det inte fanns någon bil kvar? - F.ö. har jag väldigt svårt att tro på att dottern blandats in - även om ingenting pga bristfällig info kan uteslutas.

Ett annat scenario är att betalning till X (alt. X och Y) utlovats men att det i och med If:s inställda utbetalning av livförsäkringspengarna kvarstod en skuld - som endast kunde regleras genom att hitta nya inkomstkällor.

Skulle dessa vara Z, Å, Ä och Ö eller? Dotter Julia är redan inblandad i tex det nya bolaget som Johanna försökte starta tillsammans med en man i Stockholm.
Citera
2016-10-12, 22:28
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Är det ett bekräftat faktum att det dröjde uppemot 12 timmar innan JM slog larm?
Eller är det hennes uppgift? Vi har ju funderat lite över att hon varit sovandes så länge trots att hon hade småbarn i huset.
Vad gäller bilen, så har det också rapporterats att det bara fanns en bil på platsen när polisen kom dit. Ja, hur kom han dit? Hur trodde JM att han skulle ta sig därifrån utan egen bil?
Jag är f.ö. inte främmande för att han kan ha dött längre in på natten. Och med det över till det jag kom för att fråga: hur är det med halveringstider i döda kroppar? Kan man räkna med samma förhållanden som i levande system? Dessutom, som nu, i en kropp i vatten med en viss temperatur?
Det skulle vara intressant att veta hur det egentligen förhåller sig med sådant.
Det får ju också bäring på den uppmätta alkoholhalten - kan den ha varit högre vid dödstillfället, eller låg den kvar på ung. samma nivå i den döda kroppen?

Läser ni inte tråden? Aki har förmodligen åkt med Julia och hennes kille till sommarstugan. Aki stannade där eftersom att han var död och hade inget annat för sig då Julia och JJ åkte hem.
Citera
2016-10-12, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Läser ni inte tråden? Aki har förmodligen åkt med Julia och hennes kille till sommarstugan. Aki stannade där eftersom att han var död och hade inget annat för sig då Julia och JJ åkte hem.
Jo, jag känner till att det har sagts så. Men det hänger på det lilla "förmodligen".
Men vi vet inte bestämt, bortom alla tvivel att just de två var där, bara det lika lösliga "ytterligare två personer".
Jag borde ha varit mycket tydligare i min undring. Det blir ju lätt smått upprepade underliggande frågor som vi hoppas få svar på genom en FUP, nämligen "Vad har JM sagt?" och sedan "är det trovärdigt?"
Frågor rakt ut i luften, FuckBlash .... Jag är medveten om det och borde varit tydligare.
(En undring till rakt ut i luften, "blir det alls något offentligt FUProtokoll i drunkningsfallet? Jag tror inte det ... just nu ...)
Citera
2016-10-12, 22:59
Medlem
Det är inte klarlagt att det inte fanns någon bil och det är inte klarlagt att han inte åkte dit med JM och sina barn.

Det att försäkringsbolaget IF så ihärdigt "överklagat" polisens utredning att lägga ned fallet tycker jag tyder på att de känner sig osäkra på sitt case när de hävdar att det inte fanns någon giltig livförsäkring och att de såg en risk att förlora en tvist. Annars hade kunnat lägga sin utredning på brevlådan, adresserad till polisen och fortsatt med sitt.

Nej, den här drunkningen kommer nog att avskrivas pga att brott inte kan styrkas. Även om brott nu har begåtts är uppförsbacken sannolikt alltför stor för polisen.
Citera
2016-10-12, 23:04
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Jo, jag känner till att det har sagts så. Men det hänger på det lilla "förmodligen".
Men vi vet inte bestämt, bortom alla tvivel att just de två var där, bara det lika lösliga "ytterligare två personer".
Jag borde ha varit mycket tydligare i min undring. Det blir ju lätt smått upprepade underliggande frågor som vi hoppas få svar på genom en FUP, nämligen "Vad har JM sagt?" och sedan "är det trovärdigt?"
Frågor rakt ut i luften, FuckBlash .... Jag är medveten om det och borde varit tydligare.
(En undring till rakt ut i luften, "blir det alls något offentligt FUProtokoll i drunkningsfallet? Jag tror inte det ... just nu ...)

Någonstans i tråden så har jag snappat upp att dessa två befann sig i sommarstugan vid detta tillfälle. Det kan röra sig om att Aki har skickat ett sms eller ringt och nämnt detta för sin nya kvinna. Har inte full koll kan jag medge men har ändå en allvarlig känsla.

Nej någon FUP i drunkningsmålet blir det inte förrän någon ställs inför tingsrätten och det verkar ju vara ganska långt borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in