2016-09-17, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det var ingen ollonpistol utan en revolver av märket Arminius med tre patroner av startskottsmodell varav två var använda och ett var oanvänt. Uppseendeväckande är att polisen snabbt förstörde det upphittade vapnet.

Och jag drar inte slutsatsen att CP stod där, men att någon som liknade CP kan ha stått där. Det är du och några få till som drar slutsatsen att CP absolut INTE stod där och att LP absolut INTE såg personen som hade agerat bakom deras ryggar.

Våra (resten av världens) slutsatser grundar sig på faktiska omständigheter dina på slarvigt hopslängda fantasier som är så hutlösa och ständigt muterande att du inte ens tror kan på dem själv med mindre än att du lider av något allvarligt. Du är inte förankrad i verkligheten utan fanstiserar fritt! Vapnet som hittades var en leksakspistol. Du är som en unge som klottrar i skolan inför ögonen på lärare och sedan ändå ihärdigt förnekar handlandet.

Just påstod du att CP kan ha varit där och nu är det någon som liknar CP. Du drar hela tiden muterande historier om detta som är helt uteslutna scenarion i samma härad som reptilalienshistorier. Det råder inga tekniska tvivel om när och hur OP sköts bara om vem som höll i vapnet och vad som låg bakom. Stjärnor, anagram ockulta symboler och komplexa fantasier om figuranter och märkliga förlopp kryddade med snabbgooglade missförstånd har inget med detta att göra.
Citera
2016-09-17, 15:27
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelBlomkvist
LP har INTE sagt att hon sett två GM på mordplatsen - det finns inget sådant uttalande - däremot har hon sagt att hon såg två misstänkta figurer i Gamla Stan där den ene kunde ha varit GM.

Eftersom så många felaktigt påstår detta med två GM så tjatar jag om det. OM det skulle vara så att jag har missat nåt skriftligt protokollfört vittnesmål från LP om två GM så vill jag absolut se detta i så fall kan jag ändra mig.

Att sedan ÖB och Ministrar missuppfattar genomgången på Sabb får stå för dom LP har INTE sagt att det är så. Det vore skönt om vi kunde stryka den skrönan
Mvh MB

Lisbet Palme säger på Sabbatsberg till kommissarie Åke Rimbornsig sett två gärningsmän som hon kopplar samman med de män hon sett utanför bostaden på Västerlånggatan en tid för MOP. När han Intervjuades till 30-årsdagen av MOP är han lika klar som direkt efter mordet att det var den uppgift han fick av LP. Den iaktagelsen låg till grund för det Rikslarm som skickas ut 020542 och i praktiken är författat av ÅR.

”Rikslarm, 86-03-01-020542
Mord, Stockholms PD
Signalement på gärningsman efter beskjutning av Sveriges statsminister: 2 gärningsmän, 40-45 år, mörkhåriga, en av gärningsmännen är påfallande lång, en av männen var iklädd mörkblå täckjacka, tillhör eventuellt Ustasjarörelsen. Meddela polisen i Stockholm, KCV, tfn 08-769 30 00.”

Efter detta kallar LP tillbaka ÅR till Sabb för ytterligare ett samtal. Därvid förtydligas uppgifterna så att när nästa Rikslarm går ut tas Ustaja bort, medan de två gärningsmännen kvarstår.

”RIKSLARM, 86-03-01-050624
KOMPLETTERING TILL RIKSLARM, ANG MORD, STOCKHOLMS PD. Den tidigare uppgiften om ev tillhörigheten till Ustasjarörelsen är ej längre aktuell. Larmet i övrigt kvarstår. Förutom Rimborn kallar sedan LP regeringsmedlemmar till Sabb för att delge dom info om MOP.

Uppgifterna i det andra Rikslarmet har förutom vice länspolismästaren Gösta Welander också regeringsmedlemmarna Kjell-Olof Feldt, Ingvar Carlsson,Anita Gradin, statssekreterare Ulf Dahlsten och Pressekreterare Kjell Lindström och Birgitta von Otter fått av LP. Samtliga kommissioner berättar om hur ministrarna mellan ca 0200-0300 besöker LP på Sabb. Att samtliga ovanstående personer unisont skulle missförstå LP är helt osannolikt.

Att regeringen tror på dessa uppifter visar Lennart Ljung i sin dagbok. Roine Carlsson kallar honom till försvarsdepartementet och säger att man letar efter två GM. Det är avgörande att förstå att på mordnatten tror alla som pratat med LP på två GM. Ändringen från denna ståndpunkt kommer hos statsråden och politrukerna under lördagsförmiddagen.

Jag får inte ihop hur Hans Holmer på bara sjuttio minuter kan avfärda LPs iaktagelser från mordnatten när han har sin presskonferens kl 1200. Då är det bara en gärningsman och det finns inga uppgifter på att LP talat med HH under lördagsförmiddagen.

I expressen intervjun är ÅR tydlig med att han inte missförstått uppgitterna han fått av LP, "jag har anteckningarna kvar", säger han. Uppgifterna i rikslarmet grundar ÅR på vad LP berättat för honom. Det gäller även den långe GM.

http://www.expressen.se/nyheter/ake-teg-om-mordet-pa-olof-palme-i-30-ar/

Du skriver att uppgiften är felaktig och du kan därmed bara mena att Rimborn o GW blåljuger om mordnatten. Likaså kallar du uppgifter felaktiga trots att det kräver en kollektiv härdsmälta i statsrådens hjärnor ang LPs uppgifter. ÖB träffade aldrig OP utan fick sin uppgift från RC som i sin tur fått den på regeringsmötet som började 0307.

Inget av ovanstående är en sköna utan bygger på vittnesmålen från mordnatten. Det LP säger till Rimborn är en tydlig indikation på konspiration med personer som hon tidigare sett vid bostaden. Med tanke på övervaknings-PM och Stens SÄPO-trio ter detta sig inte direkt ologiskt.
Citera
2016-09-17, 16:11
Medlem
ieshos avatar
Att svensk militär håller sig med personer som är beredda att mörda i fredstid är inte något som alla tror på. Och många entusiaster som läst sig till informationer om underrättelsetjänsters verksamhet har säkerligen en idealiserad och romantisk bild av den verkligheten. Men det är inte så att försvaret håller sig med soldater som är beredda att på order gå ut och mörda människor. Visserligen bedrivs en verksamhet där soldater avtrubbas i olika träningsscenarier med inhyrda handikappade som saknar armar eller ben som ligger och skriker med låtsasskador, men man kan vara säker på att svenska soldater/officerare inte utsätts för intigritetskränkande desensibilisering.

Stay Behind i Sverige består av ungefär samma typ av personer som i de andra europiska länderna: kriminella med högerextrem dragning som begått våldsbrott i många år innan de fångades upp för en mer organiserad våldsverksamhet. Personer som Lars Tingsten och Christer Pettersson, som faktiskt är beredda att döda utan minsta tvekan eller samvetskval. Man kan glömma löjtnant Nilsson och baseballpoliserna, som visserligen var beredda att misshandla och ha ihjäl personer som de genom påförda vanföreställningar uppfattade som mindervärdiga, men som aldrig skulle placera ut bomber för att på order spränga ihjäl vanliga människor, män, kvinnor och barn, som i Bologna 1980.
Senast redigerad av iesho 2016-09-17 kl. 16:40.
Citera
2016-09-17, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Lisbet Palme säger på Sabbatsberg till kommissarie Åke Rimbornsig sett två gärningsmän som hon kopplar samman med de män hon sett utanför bostaden på Västerlånggatan en tid för MOP. När han Intervjuades till 30-årsdagen av MOP är han lika klar som direkt efter mordet att det var den uppgift han fick av LP. Den iaktagelsen låg till grund för det Rikslarm som skickas ut 020542 och i praktiken är författat av ÅR.

”Rikslarm, 86-03-01-020542
Mord, Stockholms PD
Signalement på gärningsman efter beskjutning av Sveriges statsminister: 2 gärningsmän, 40-45 år, mörkhåriga, en av gärningsmännen är påfallande lång, en av männen var iklädd mörkblå täckjacka, tillhör eventuellt Ustasjarörelsen. Meddela polisen i Stockholm, KCV, tfn 08-769 30 00.”

Efter detta kallar LP tillbaka ÅR till Sabb för ytterligare ett samtal. Därvid förtydligas uppgifterna så att när nästa Rikslarm går ut tas Ustaja bort, medan de två gärningsmännen kvarstår.

”RIKSLARM, 86-03-01-050624
KOMPLETTERING TILL RIKSLARM, ANG MORD, STOCKHOLMS PD. Den tidigare uppgiften om ev tillhörigheten till Ustasjarörelsen är ej längre aktuell. Larmet i övrigt kvarstår. Förutom Rimborn kallar sedan LP regeringsmedlemmar till Sabb för att delge dom info om MOP.

Uppgifterna i det andra Rikslarmet har förutom vice länspolismästaren Gösta Welander också regeringsmedlemmarna Kjell-Olof Feldt, Ingvar Carlsson,Anita Gradin, statssekreterare Ulf Dahlsten och Pressekreterare Kjell Lindström och Birgitta von Otter fått av LP. Samtliga kommissioner berättar om hur ministrarna mellan ca 0200-0300 besöker LP på Sabb. Att samtliga ovanstående personer unisont skulle missförstå LP är helt osannolikt.

Att regeringen tror på dessa uppifter visar Lennart Ljung i sin dagbok. Roine Carlsson kallar honom till försvarsdepartementet och säger att man letar efter två GM. Det är avgörande att förstå att på mordnatten tror alla som pratat med LP på två GM. Ändringen från denna ståndpunkt kommer hos statsråden och politrukerna under lördagsförmiddagen.

Jag får inte ihop hur Hans Holmer på bara sjuttio minuter kan avfärda LPs iaktagelser från mordnatten när han har sin presskonferens kl 1200. Då är det bara en gärningsman och det finns inga uppgifter på att LP talat med HH under lördagsförmiddagen.

I expressen intervjun är ÅR tydlig med att han inte missförstått uppgitterna han fått av LP, "jag har anteckningarna kvar", säger han. Uppgifterna i rikslarmet grundar ÅR på vad LP berättat för honom. Det gäller även den långe GM.

http://www.expressen.se/nyheter/ake-teg-om-mordet-pa-olof-palme-i-30-ar/

Du skriver att uppgiften är felaktig och du kan därmed bara mena att Rimborn o GW blåljuger om mordnatten. Likaså kallar du uppgifter felaktiga trots att det kräver en kollektiv härdsmälta i statsrådens hjärnor ang LPs uppgifter. ÖB träffade aldrig OP utan fick sin uppgift från RC som i sin tur fått den på regeringsmötet som började 0307.

Inget av ovanstående är en sköna utan bygger på vittnesmålen från mordnatten. Det LP säger till Rimborn är en tydlig indikation på konspiration med personer som hon tidigare sett vid bostaden. Med tanke på övervaknings-PM och Stens SÄPO-trio ter detta sig inte direkt ologiskt.
ÅR säger sig ha kvar anteckningarna från samtalen med LP. Varför har inte dessa anteckningar lämnats ut?

ÅR gör en sammanfattning innan han åker hem på morgonen, av den sammanfattningen som finns med i Expressens film framgår med all önskvärd tydlighet att LP tror sig känna igen en av männen från Gamla Stan på mordplatsen inte bägge eller två GM. ÅR säger emot sig själv således.

Att den muntliga dragningen för Politiker på Sabb kan ha och verkar ha rört ihop det hela är inte något man kan ta som intäkt för sanning i någon form.

Jag förstår inte varför det finns en envisenhet om 2 GM, det finns heller inget vittne som berättar om det och återigen vad skulle den andre ha gjort? Det fanns ju bara en skytt!
Med vänlig hälsning, MB

Edit: Folk får ju naturligtvis tro som de vill det har ju inte jag med att göra. Men när det är så uppenbart felaktigt så förbehåller jag mig rätten att reagera
Senast redigerad av MikaelBlomkvist 2016-09-17 kl. 17:30.
Citera
2016-09-17, 16:55
Medlem
Denna länk har kanske varit uppe förut men det vore kul att höra tankar om sanningshalten i länken och om någon hittar någon intressant infallsvinkel .

https://tobiashubinette.wordpress.com/category/ake-j-ek/
Citera
2016-09-17, 17:23
Avstängd
Citat:
Det är inte omöjligt att känna igen någons ansikte, allt beror på omständigheterna, men att förklara i ord hur personen ser ut, det är omöjligt.
"Ja, det ser man ju vem som är alkoholist." LP
Citera
2016-09-17, 18:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
"Ja, det ser man ju vem som är alkoholist." LP
På vilket sätt var det ett svar på mitt inlägg?
Citera
2016-09-17, 18:18
Avstängd
Citat:
Är hennes kommentar en indikation på att hon kände igen ChP's ansikte som det tillhörande förövaren, menar du?
Citera
2016-09-17, 18:22
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
LP sa i forhør dagen etter MOP at "hon skulle inte känna igen någon av männen."
http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html
Citera
2016-09-17, 18:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Denna länk har kanske varit uppe förut men det vore kul att höra tankar om sanningshalten i länken och om någon hittar någon intressant infallsvinkel .

https://tobiashubinette.wordpress.com/category/ake-j-ek/
Som mycket breda penseldrag betraktat, så ja, det är enligt min mening ungefär hur det såg ut.
Citera
2016-09-17, 18:29
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Är hennes kommentar en indikation på att hon kände igen ChP's ansikte som det tillhörande förövaren, menar du?
Hon trodde inte att det skulle vara rätt person, men såg att det var han. Om det skulle varit fråga om fusk från hennes sida, så skulle hon förstås inte sagt något sådant.
Citat:
Ursprungligen postat av brukerinne
LP sa i forhør dagen etter MOP at "hon skulle inte känna igen någon av männen."
http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html
Det gällde männen på Västerlånggatan.
Citera
2016-09-17, 18:32
Avstängd
Citat:
Hon trodde inte att det skulle vara rätt person, men såg att det var han. Om det skulle varit fråga om fusk från hennes sida, så skulle hon förstås inte sagt något sådant.
Så att tycka att någon (ju) ser ut som alkoholist är i din värld detsamma som att med nästan 100% säkerhet flera år efter händelsen känna igen ett annars helt okänt ansikte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in