Citat:
Ursprungligen postat av
Starberries
Fast vem/vilka ska bedöma om personen är olämplig då? Nu valde kungen och regeringen att ge Carl Philip tillstånd att gifta sig med Sofia. Så det fanns inga hinder för dem att gifta sig, eller att Carl Philip skulle få behålla sina titlar och hertigdöme, och att även Sofia skulle få bli prinsessa och kunglig höghet. Menar du att monarken och regeringen ska göra annorlunda bedömningar, eller att de ska visa hänsyn till vad det svenska folket tycker?
De har ju helt klart gjort en felaktig bedömning i det här fallet. Det är just det här jag menar med att samhällsutvecklingen går bakåt. Det finns inga gränser längre, allting ska vara tillåtet, moral har blivit ett skällsord och nakenbrudar är välkomna in i kungafamiljen.
Det moraliska förfallet sker på alla nivåer, från slott till koja rent bokstavligen. Det finns en feghet inbäddat här också, att man inte vågar sätta gränser och säga ifrån. Samma mentalitet som har genererat en hel generation av söndercurlade unga.
Kanske är det även den svenska mesigheten som ger sig tillkänna här också.
Därför ser det tyvärr ut som det gör.
Citat:
Ursprungligen postat av
Starberries
Och det går inte riktigt jämföra förr och nu. Kungliga äktenskap var oftast politiska, och de kungliga skulle oftast gifta sig kungligt också. Att gifta sig med en ofrälse var ovanligt, precis som det var ovanligt att gifta sig med varandra av kärlek. Är det verkligen så du vill ha det?
Jag vill inte ens ha monarki men återigen, OM det är det statsskick som gäller så ska det också vara en monarki värd namnet, inte en kvasi-monarki.
Ja, i grunden innebär monarkin att det är kungliga som ska gifta sig med varandra, de "blåblodiga" som står över folket/undersåtarna. Egentligen borde detta fortsätta gälla just för att folk skulle fatta hur absurt det är med monarki.
Alternativet för CP, vilket förekommer i andra monarkier, hade varit ett så kallat morganatiskt äktenskap. Detta innebär att när en kunglighet gifter sig med en person av lägre rang, så får mannen/hustrun ej rätt till någon kunglig titel eller ståndsprivilegier.
Undrar hur intressant Sofia hade tyckt det hade varit att gifta sig med CP i så fall...?
Slutligen återstår att kungligheten tvingas att abdikera/förlora sin kungliga titel i samband med äktenskapet. Detta hände prins Sigvard Bernadotte.
I Storbritannien valde kung Edward att abdikera när landets regering vägrade gå med på att göra den två gånger frånskilda Wallis Simpson till drottning. Edward föreslog till och med ett morganatiskt äktenskap men fick nej till det också. Så hårda var de. Tänk då vad de hade sagt om att Sofia tilläts att få både kungligt äktenskap och titel.
Sen finns det givetvis nyanser. Prinsessan Mary av Danmark tycker jag är ett bra exempel på en stilfull, vacker och intelligent "kvinna av folket" som representerar sitt land på ett utmärkt sätt. Inga skandaler eller nakenbilder finns att hämta någonstans. Jag kan inte ens föreställa mig henne i samma sammanhang som Sofia.
Daniel gör också ett bra jobb, är trevlig och social.
Principen kvarstår dock - det är fel att man som kunglighet både ska få äta kakan och ha den kvar.
Gränser måste dras någonstans på vad som är anständigt och vad som inte är det.
Det är högst beklagligt när dessa gränser inte dras.