2016-09-10, 12:09
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Ja, det stämmer.

Sen är det även så med upphandlingarna att man har krav på kollektivavtal. Men det gäller inte underleverantörerna. Så tex 020 vinner en upphandling men sen är det deras underleverantör, åkaren, som utför jobbet.

Likt NCC fick kritik för att dom vann ett anbud/uppdrag men så var det öststatare utan vettig lön som utförde jobbet.

Staten accepterar bud som inte är rimliga då de inte är höga nog för att ge en skälig lön. Sen betalar man förarnas löner. Varför inte bara ha ett krav från början att förarna som utför jobben SKALL ha garantilön.

Då lyfter man hela branchen med ok villkor för förarna istället för att acceptera dåliga villkor och sen ändå trycka in mer pengar fast från sidan. Pengar man hade kunnat göra för att lyfta hela yrkets status och villkor. Hur idiotiskt är inte det? Pengarna går ju fortfarande till samma personer, invandrare som kör färdtjänst, så varför inte använda dom från rätt håll?

Min poäng är att det knappast är tänkt att detta med lönebidrag ska fungera på det här sättet. Det är tänkt att hjälpa dem som har besvär av olika slag in på arbetsmarknaden. Inte för att användas som konkurrensfördel i upphandlingar av kontrakt.

Sedan detta att det är möjligt att köra utan kollektivavtal finner jag också märkligt. Var står facket i frågan. Handlar det om någon liten butik drar man sig inte för att sätta den i blockad. Har man lagt sig platt här?
Citera
2016-09-10, 12:20
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saito
Vanlig? HAHAHA!

Ja. VANLIG.
Citera
2016-09-10, 15:24
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Min poäng är att det knappast är tänkt att detta med lönebidrag ska fungera på det här sättet. Det är tänkt att hjälpa dem som har besvär av olika slag in på arbetsmarknaden. Inte för att användas som konkurrensfördel i upphandlingar av kontrakt.

Sedan detta att det är möjligt att köra utan kollektivavtal finner jag också märkligt. Var står facket i frågan. Handlar det om någon liten butik drar man sig inte för att sätta den i blockad. Har man lagt sig platt här?

Precis så lägg dom pengarna på avtalen istället.

Inget stort fackligt engagemang. Förarna är inte anställda av de som vinner upphandlingarna. Dom får väl tjata på åkaren men vad kan han göra om inte pengarna räcker?

Det andra jobbiga är att förarna som kör under dåliga villkor förlorar inkomst vid en bojkott tex. Gäller att alla kan byta till något annat. Annars får många bara det sämre.

Krav på kollektivavtal, på riktigt, och bort med lönesubentionerna för att istället lägga pengarna på ett bud som har att alla ska ha kollektivavtal inräknat. Alltså så att åkarna kan gå runt.

Men kan säkert finnas många hindren förutom ovilja.
Citera
2016-09-10, 16:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ja. VANLIG.

Nej.

Lycka för övrigt till med att vara ende svenne bananen på Taxi Pop. Du kommer nog uppskatta när de talar skit om dig rakt framför dig på arabiska, och likadant gapskrattar åt dig när de blåser dig.

Kom inte och säg att vi inte varnade dig.
Citera
2016-09-10, 18:24
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Nej.

Lycka för övrigt till med att vara ende svenne bananen på Taxi Pop. Du kommer nog uppskatta när de talar skit om dig rakt framför dig på arabiska, och likadant gapskrattar åt dig när de blåser dig.

Kom inte och säg att vi inte varnade dig.

Taxi Pop kör ju för UberX. Det stod Taxi Pop och 375 kr på prisdekalen och jag såg att det var en UberX på appen. Jag ska börja anmäla alla X-bilar som kör runt med andra prisdekaler än 199 kr.
Senast redigerad av JustZlatan 2016-09-10 kl. 18:57.
Citera
2016-09-10, 21:31
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ja. VANLIG.

Tycker inte den är det minsta vanlig i Stockholm, det finns några som kör Uber X, that's it. Den enda Toyotan som kan räknas som vanlig är Prius och Prius+
Citera
2016-09-11, 10:49
Medlem
Ni som kör taxi, hur mycket spilltid har ni per dag cirka? Dvs tid då ni sitter och väntar på nästa körning.
Citera
2016-09-11, 21:14
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadoadoa
Ni som kör taxi, hur mycket spilltid har ni per dag cirka? Dvs tid då ni sitter och väntar på nästa körning.

Olika från dag till dag. Men jag har tid att sova 1h -2h . Om inte brukar kungsträdgården vara kul att sätta sig o leta pokemons.

Ser ni en v70 där så vet ni vem der är haha
Citera
2016-09-13, 18:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Olika från dag till dag. Men jag har tid att sova 1h -2h . Om inte brukar kungsträdgården vara kul att sätta sig o leta pokemons.

Ser ni en v70 där så vet ni vem der är haha

Du står i rast då förmodar jag, för inte har ni väl så mycket dötid på TSAB?
Citera
2016-09-14, 00:00
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Du står i rast då förmodar jag, för inte har ni väl så mycket dötid på TSAB?

Det är upp till var och en, jag bryr mig inte jätte mkt om lönen
Citera
2016-09-14, 10:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Det är upp till var och en, jag bryr mig inte jätte mkt om lönen

Det var inte svar på frågan.
Citera
2016-09-14, 21:36
Medlem
SD stoppar schyssta vilkor för taxi

Idag är jag besviken. Nu hade vi chansen att pressa upp våran taxi löner, speciellt inom upphandlad färdtjänst. Facket har inte haft kraft att driva lönekrav för taxi.

Det skulle komma krav på bra vilkor för alla som jobbade inom bl.a färdtjänst från regeringen. Myndigheter som ska köpa tjänster måste kräva att företagens anställda har lön, semester och arbetstider som motsvarar den lägsta nivån i branschens kollektivavtal.

Sverigedemokraterna som jag trodde ville hjälpa svenska lågbetalda taxichaufförer verkar stoppa detta. Vi måste maila SD och be dem rösta för. Ser inga nackdelar med regeringens förslag.

http://www.transport.se/Transportarbetaren/Start/Nyheter1/SD-stoppar-schysta-villkor/
Senast redigerad av flashflash987 2016-09-14 kl. 21:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in