2012-04-09, 21:16
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Finns kontrollanter som poserar som nån full tant och ger sådant erbjudande "kör dit för 100kr". Men oddsen för att få en sådan i bilen är ju minimal.

What?! Är inte sånt olagligt i Sverige? Brottsprovokation ju...

Annars håller jag med dig på alla punkter. Jag tänker ungefär likadant.
Citera
2012-04-09, 21:55
Medlem
zxqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Sedan kan man åka dit i kontroller. Finns kontrollanter som poserar som nån full tant och ger sådant erbjudande "kör dit för 100kr". Men oddsen för att få en sådan i bilen är ju minimal.

Detta är olagligt då det är brottsprovokation, och jag tvivlar på att dessa kontroller (om dom ens existerar) har lagstöd för att få utöva dold myndighetsutövande.
Citera
2012-04-09, 22:40
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Om du själv brukar köra svart är det väl illojalt mot din arbetsgivare.

Som sagt brukar jag inte köra svart, men om någon hoppar in i bilen och erbjuder mig en 50 lapp i stället för småsmulor tar jag det. Det har ingenting med illojalitet att göra. Det får stå för dig.

Nu menade jag i och för sig att jag skojar till det och börjar leta efter efter en taxa som inte finns inlagd i systemet. Svarttaxa alltså. Jag var otydlig.

Och jo, det är illojalitet vare sig du vill det eller inte.
Citera
2012-04-09, 22:48
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Nu menade jag i och för sig att jag skojar till det och börjar leta efter efter en taxa som inte finns inlagd i systemet. Svarttaxa alltså. Jag var otydlig.

Och jo, det är illojalitet vare sig du vill det eller inte.

Jag förstår fortfarande inte vad du menar med svarttaxa.

Om en åkare kör svart, är han illojal mot sig själv då? Eftersom majoriteten av alla åkare är ensamförare så finns det själ att tro att någon kör svart ibland. Vem ska kontrollera att han kör vitt?
Citera
2012-04-09, 22:55
Medlem
kitschlemurs avatar
Jag driver ju bara med kunden.

Kund: Men du, kan du inte ta det svart?
Jag: Absolut!
Kund: Skyst!!
Jag: Jag får starta igång svarttaxan istället då! *Börjar leta efter svarttaxan bland taxatariffmenyn, någon sådan finns naturligtvis inte*
Jag: Tyvärr, det finns ingen sådan! Vi får köra vanlig taxa istället (taxa 1, 2, storbil eller vad man nu kör för någonting)
Kund: HAHA lustigkurre

Hänger du meeeed?!

I fallet åkare som kör svart anser jag att det är illojalitet mot branschen. Det svärtar ned ryktet på en redan illa ansedd yrkeskår..
Citera
2012-04-09, 23:10
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Jag driver ju bara med kunden.

Kund: Men du, kan du inte ta det svart?
Jag: Absolut!
Kund: Skyst!!
Jag: Jag får starta igång svarttaxan istället då! *Börjar leta efter svarttaxan bland taxatariffmenyn, någon sådan finns naturligtvis inte*
Jag: Tyvärr, det finns ingen sådan! Vi får köra vanlig taxa istället (taxa 1, 2, storbil eller vad man nu kör för någonting)
Kund: HAHA lustigkurre

Hänger du meeeed?!

I fallet åkare som kör svart anser jag att det är illojalitet mot branschen. Det svärtar ned ryktet på en redan illa ansedd yrkeskår..

Jaha...HAHAHA! Då förstår jag.

Fast jag undrar om polisen bryr sig om dom märker att man kör svart nångång.
Senast redigerad av RadioGaGa 2012-04-09 kl. 23:20.
Citera
2012-04-09, 23:37
Medlem
kitschlemurs avatar
Enstaka svartkörningar är för enskild polisman helt omöjligt att upptäcka. Det skulle vara om man blir tagen på bar gärning, typ stoppad för kontroll i ödemarken men ett sådant scenario känns ganska... Osannolikt.

Sen vet jag inte i vilken omfattning skatteverket kontrollerar bolagen eller på vilka grunder, kanske geocacher kan svara på det?
Citera
2012-04-10, 03:03
Medlem
zxqs avatar
Jag har läst lite i tråden nu och har förstått det som att kart-proven/provet(?) är den svåraste delen för att få sitt taxileg.

Exakt vad går kartprovet ut på?
Uppskatta avstånd för att sedan beräkna hur lång tid resan tar?
Eller rent av läsa av sträcka med hjälp av väl ritade kartor, och sedan RÄKNA ut hur lång tid resan tar?
Lokalisera platser på kartan?

All information uppskattas då jag är jävligt sugen på ett taxileg och har på dagen 2 månader kvar tills jag får ta mitt!
Citera
2012-04-10, 03:46
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxq
Detta är olagligt då det är brottsprovokation, och jag tvivlar på att dessa kontroller (om dom ens existerar) har lagstöd för att få utöva dold myndighetsutövande.

Vet inte hur det fungerar.

Har kollegor som berättat om detta. Att "kunden" i slutet av resan berättade att dom var ute och kontrollerade. Sedan vet jag inte mer än så.

Är det egentligen så provokativt om man hoppar in och säger "jag vill till ------gatan. Slå in på taxemetern om du vill". Eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av RadiGaGa
Om en åkare kör svart, är han illojal mot sig själv då? Eftersom majoriteten av alla åkare är ensamförare så finns det själ att tro att någon kör svart ibland. Vem ska kontrollera att han kör vitt?

Förlåt men det där argumentet lät lite ogenomtänkt.

Åkaren är ju inte anställd. Han får inte bränsle, bil och allt vad det är betalt av någon annan så att han kan stoppa pengar i fickan.
Citera
2012-04-10, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Du har alltså tjänat 350 kronor under 11 timmar!!!

Detta är inget annat än slavarbete. Det är inte bättre än trälarna i vårt land hade under 1200 talet. Eh, du har inte möjligtvis vaknat till på det faktumet att du utnyttjas av din arbetsgivare. Betalar han ut din "garantilön" som han ska. Får du sjukersättningslön om du blir sängliggande två veckor.

Just den här dagskassan var ju exceptionellt usel. Nu inatt var det inte heller så hett, men som tur är har man ju nätter som är riktigt riktigt bra som uppväger, låg över 2800 varenda natt veckan innan påsk tex..
Citera
2012-04-10, 11:41
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stursker
Just den här dagskassan var ju exceptionellt usel. Nu inatt var det inte heller så hett, men som tur är har man ju nätter som är riktigt riktigt bra som uppväger, låg över 2800 varenda natt veckan innan påsk tex..

Men hur mycket skall detta sägas. Det är inte intressant om man någon period kört in särkilt bra eller inte. 2800 kronor är heller inte så särkilt märkvärdig inkörning/lön mot bakgrund av att det är påskhelg m.m. Vad tror du andra tjänar under sådana helger i andra branscher.

Vad har du i timpeng över året och mot OB. Har du räknat på det.

Det var frågan som Shakespear sade.
Citera
2012-04-10, 16:54
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa

Dock så har det väl hänt nångång att man har kört en svartkörning. Den taxiförare som säger att han inte har gjort det ljuger.

Hahaha.
Jasså?
Jag har aldrig kört svart sen jag började för nästan 2 år sedan.
Kommer inte börja heller.

Att 55åriga gubbar står utanför Nordstan och säger taxi 869ggr på en natt skiter jag i och har faktiskt inget emot även om jag kan tycka att det är sunkigt och sliskigt att man inte lyckats komma längre än att bli en svartkörare vid 55 års ålder men folk som sitter med finskjorta och slips och kör för stans största och förhållandevis mest seriösa bolag och kör svart är dålig stil och slugt.

Ställ er med svarttaxi-folket istället och kör hur mycket svart ni vill.
Det går inte att ha kakan och äta den.

Folk ska veta att bolaget inte är nån random sunk-firma.
En enskild förare ska alltså dumpa priserna som han känner för bara för att nån ska slippa betala vad det kostar?
Kanske borde prova på det, på ICA eller på apoteket.

"Kan du ta det *host* *blink blink* *rabatterade* *host* priset för leverpastejen och vindruvorna"?
Senast redigerad av Mvk 2012-04-10 kl. 17:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in