Vad gäller TS så är en vild gissning att du är admin för ett mycket mindre forum än Flashback? Jag har också varit admin/moderator på mindre forum och där finns möjligheten att lägga mer kraft på en dylik policy, något som är svårare vad gäller ett så stort forum som Flashback.
Såklart är jag admin för ett mycket mindre forum än vad Flashback är men det är ändå inte accepterat att man låser trådar och stoppar diskussionsflödet istället för att flytta om det finns forumsdelar som passar till ämnet. Det borde ingen admin acceptera att sina moderatorer gör oavsett storlek på forum.
Senast redigerad av DIEXEL 2011-01-09 kl. 17:35.
Är ration moderator per inlägg så mycket mindre på ett mindre forum?
Om det nu främjar Flashback kanske det är dags att skaffa fler moderatorer.
Det är väl även en fråga om vem som är lämplig som moderator. Om admin bara lät första bästa villiga bli moderator så skulle vi säkerligen se maktmissbruk. Vilket i sin tur skulle drabba forumet negativt.
Sedan så får man inte glömma att FB ägs av någon som satsat pengar på verksamheten. Den existerar precis som alla andra företag för att ge avkastning till ägarna. Och då kommer sådant som ägarintresse in i bilden. Och admin är antingen ägaren själv eller individer som bevakar ägarens intressen.
Så sist och slutligen så är det ägarnas/administrationens syn på vem som är lämplig som moderator eller inte, som gäller. Och om de anser att de inte finns tillräckligt med individer som motsvarar de krav och värderingar som de anser vara bäst för sina intressen så har man brist på moderatorer.
Nu kanske någon ser det som hemskt och orättvist. Men då tycker jag att man skall ställa sig frågan. Hade jag velat lägga ut de pengar (hundra tusentals kronor) som det faktiskt kostar att driva ett så stort forum som FB. Och även om kostnaden uppbärs av annonser, så är det alltid i slutändan en fråga om ekonomiska risker. Hur bra och välvillig filosofin bakom detta forum än må vara.
Men det är väl lite av ett automatiskt ont som ett forum som FB får dras med. Då man från ägarnas sida har en filosofi om yttrandefrihet och högt till tak som grund för hela verksamheten, så glömmer användarna lätt av att forumet i sig kostar att uppehålla. Att lekstugan faktiskt har ett ekonomiskt värde glömmer man lätt. Det blir lite som public property av det hela.
Nu kanske detta var ett väldigt invecklat svar på en simpel kommentar. Men jag ville väll bara lägga fram det att allt inte altid är så simpelt som det verkar. Och att även FB, oasen för fria åsikter, berörs av de jordliga och ekonomiska.
Summa summarum, de som vi anser vara lämpliga moderatorer kanske inte är lämpliga ur perspektiv som vi själva inte känner till. Och ägarna har all rätt i världen att enbart bevaka sina värderingar. Private property is a bliss and a bitch.
Citat:
Ursprungligen postat av SilentBleeding
Min farsa hade en fråga ang om sin bil, självklart som datorsnillet han är så placerar han tråden fel, och mods låser den och ger mig en varning.. Varför inte bara flytta den åt mig?
Du kan ju inte fått en varning för en felplacerad tråd. Om du fick dig en varning så var det ett resultat av ett antal tillsägelser aka ohörsamhet. Således så fick du inte en varning för felplacerad tråd, utan en varning för att du brutit mot reglerna fler gånger än en.
Märk väl att tillsägelse och varning inte är samma sak.
Fan, ibland analyserar jag saker in i förbannelse. Ber om ursäkt för mitt tjatande men kunde inte hålla mig.
Är ration moderator per inlägg så mycket mindre på ett mindre forum?
Om det nu främjar Flashback kanske det är dags att skaffa fler moderatorer.
Av egna erfarenheter ja. Ett hyfsat litet forum kanske har låt oss säga mellan 3-5 moderatorer, dvs 1/20 eller något mindre av Flashbacks kår. Samma forum har förmodligen inte 1/20 av de inlägg som postats på FB (vilket blir runt 1,3 miljoner inlägg i skrivande stund).
Det är alltid en prioritet men av skäl som AbrahamLincoln nämner är det inte alltid så lätt. Folk hoppar av också emellanåt i brist på tid/intresse.
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Såklart är jag admin för ett mycket mindre forum än vad Flashback är men det är ändå inte accepterat att man låser trådar och stoppar diskussionsflödet istället för att flytta om det finns forumsdelar som passar till ämnet. Det borde ingen admin acceptera att sina moderatorer gör oavsett storlek på forum.
Det är din åsikt. Vissa forum har så stora problem med felpostade trådar att moderatorerna där inte skulle få göra mycket annat än att flytta trådar om den policyn fanns. När användare skiter i att använda hjärnan öht innan de postar så prioriterar jag gärna viktigare ärenden än att ägna tid åt trådflyttar.
Vissa forum har så stora problem med felpostade trådar att moderatorerna där inte skulle få göra mycket annat än att flytta trådar om den policyn fanns.
Bara lite nyfiken, vad är er policy? Känns som att ni gör lite som ni vill. Vissa flyttar, andra skiter i det. Konsekvent modderering är ju alltid bra..
Vad jag tycker är dåligt att trådar bli avstängda för att det fanns en liknande tråd. Så dödas poängen att sitt inlägget ska synas och vara huvudinlägg som folk ska utgå ifrån. Risken är också att folk hoppar över inlägget då annat samtal pågår.
Vad är syftet att rätta sig efter befintliga trådar när det vanliga är att folk är nonchalanta, så blev sitt inlägg som man inte gjort nåt inlägg. Folk är så upptagna att diskutera nåt med andra.
Det här anser Flashback-systemet är effektisk att döda fristående inlägg mitt i folk upptagna dialoger.
Det borde finnas en regler som förbjuder att verka som diskussion i sluten grupp, att man ska respektera andra inlägg. Eftersom regeln inte finns så stängs tråden av och man hänvisas till en upptagen tråd som sitt inlägg blir nonchalerad
Så har några redan svarat i den stängda tråden, men de fortsätter inte i den hänvisade tråden, så dog all påbörjad dialog. Folk verkar inte uppskatta att hoppa in i långa inarbetade trådar på flera sidor.
Detta anser Flashback-systemet är logiskt att döda någons inlägg med låst tråd och hänvisa till en upptagen tråd vilket innebär mörker för inläggets ändamål
Vad jag tycker är dåligt att trådar bli avstängda för att det fanns en liknande tråd. Så dödas poängen att sitt inlägget ska synas och vara huvudinlägg som folk ska utgå ifrån. Risken är också att folk hoppar över inlägget då annat samtal pågår.
Vad är syftet att rätta sig efter befintliga trådar när det vanliga är att folk är nonchalanta, så blev sitt inlägg som man inte gjort nåt inlägg. Folk är så upptagna att diskutera nåt med andra.
Det här anser Flashback-systemet är effektisk att döda fristående inlägg mitt i folk upptagna dialoger.
Det borde finnas en regler som förbjuder att verka som diskussion i sluten grupp, att man ska respektera andra inlägg. Eftersom regeln inte finns så stängs tråden av och man hänvisas till en upptagen tråd som sitt inlägg blir nonchalerad
Så har några redan svarat i den stängda tråden, men de fortsätter inte i den hänvisade tråden, så dog all påbörjad dialog. Folk verkar inte uppskatta att hoppa in i långa inarbetade trådar på flera sidor.
Detta anser Flashback-systemet är logiskt att döda någons inlägg med låst tråd och hänvisa till en upptagen tråd vilket innebär mörker för inläggets ändamål
Man kan ju inte ha 20 trådar om samma ämne, det vore helt galet. Även två trådar om samma sak blir fel. Vad ska postas var? Inget kan ju postas på båda ställena.
Yttrandefrihet ger dig möjligheten att framföra din åsikt inte att tvinga andra att lyssna på dig så ett sådant regelförslag du har är ju negativt ur ett yttrandefrihetsperspektiv.
Om din trådstart anses av dig vara skild från befintliga trådar ta dialogen med moderatoerna i den tråden.
Men nej vi ska inte ha en kakafoni i liknande trådar bara för att en TS anser sig vara viktig.
Man kan ju inte ha 20 trådar om samma ämne, det vore helt galet. Även två trådar om samma sak blir fel. Vad ska postas var? Inget kan ju postas på båda ställena.
Nej, ett ämne, en tråd är det enda tänkbara.
Om du ska diskutera dåliga scener och dålig skådespeleri o effekter så postar du ju inte det i en tråd som folk diskuterar generellt om filmen. Eftersom ingen annan tar upp sådant så kan du definitivt förvänta dig.
Eller om du ska presentera en redovisning om Selma Lagerlöfs grammatik hur det har förändrats från första boken och till sista boken och diskuteras, så postar du heller inte i en generell tråd om hennes böcker för där miste du fokuset uppmärksamhet att absolut diskuteras.
Du vet konsekvensen om du postar i en blandad kompotttråd. Folk är insnöade att diskutera lite vad som helst generellt men inte så specificerat. Du har varit med om det flera hundra gånger att dina inlägg om nåt specifikt blir obesvarade och dör med tiden.
Ja det är ju inom samma ämne, då ska det postas i en befintlig tråd. Vad ärendet är det spelar ingen roll. Helt ok att inlägget blir som du aldrig postat det
Ska remake ligga i samma tråd som originalet? Självklart visst, varför skulle det finnas undantag när annat inte har undantag som avser nåt specificerat än allmänt slentrianprat?
Hur petig är moderatorn? Varför är det ok med enskilda trådar Terminator 1, Terminator 2, osv. Det är ju samma ämne?
Senast redigerad av Gzerd 2016-09-14 kl. 04:23.
Om du ska diskutera dåliga scener och dålig skådespeleri o effekter så postar du ju inte det i en tråd som folk diskuterar generellt om filmen. Eftersom ingen annan tar upp sådant så kan du definitivt förvänta dig.
Jo, det tycker jag absolut att man ska göra. Det är ju definitivt diskussioner om filmen, vad skulle annars vara det?
Om man däremot vill diskutera dåligt skådespeleri hos en av skådisarna generellt, så hör ju det hemma i en annan forumavdelning där skådisen redan lär ha en tråd. Annars är det ju bara att starta en.
Citat:
Ursprungligen postat av Gzerd
Eller om du ska presentera en redovisning om Selma Lagerlöfs grammatik hur det har förändrats från första boken och till sista boken och diskuteras, så postar du heller inte i en generell tråd om hennes böcker för där miste du fokuset uppmärksamhet att absolut diskuteras.
Håller inte med här heller. Man kan inte gå in på hårklyverier i varje ämne. Då skulle inget inlägg kunna postas någonstans, utan istället vara ämne för en ny tråd.
Citat:
Du vet konsekvensen om du postar i en blandad kompotttråd. Folk är insnöade att diskutera lite vad som helst generellt men inte så specificerat. Du har varit med om det flera hundra gånger att dina inlägg om nåt specifikt blir obesvarade och dör med tiden.
Nej, det har jag aldrig varit med om. Var får du det ifrån?
Citat:
Ska remake ligga i samma tråd som originalet? Självklart visst, varför skulle det finnas undantag när annat inte har undantag som avser nåt specificerat än allmänt slentrianprat?
Nej, det tycker jag inte. Handlar det om filmer, så är det ju två olika filmer.
Citat:
Hur petig är moderatorn? Varför är det ok med enskilda trådar Terminator 1, Terminator 2, osv. Det är ju samma ämne?
Nej, det är inte samma ämne, det är tre olika filmer och därmed tre olika ämnen.
Dessutom - Har någon tråd sammanfogats med en generell tråd och man tycker att det är felaktigt, så ta kontakt med moderatorn ifråga. Hjälper inte det, så gå vidare enligt den gängse proceduren när man inte håller med om ett moderatorsagerande.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!