2016-09-13, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxana
Det där med stripp tog jag bara med som ett mycket målande exempel på trådens fenomen. Att kvinnor skickar ut mer eller mindre falska signaler förekommer även i andra icke-kommersiella sammanhang i vilka män inte kan tolka det på annat sätt.
Det här med att "män inte kan tolka det på annat sätt" är inget annat än ett repulsivt försök att rättfärdiga mäns oönskade beteenden. Män kan naturligtvis förstå att kvinnor som klär sig på ett visst sätt inte nödvändigtvis är intresserade av dem - de är för i helvete inte utvecklingsstörda. Att vissa män däremot inte vill förstå så att det finns en bekväm ursäkt till hands när man sextrakasserar någon är en annan sak.

Sorry, men det finns inga mystiska "signaler" som kvinnor skickar som tillåter dem att få män att göra saker de inte redan vill.
Senast redigerad av Disciplina 2016-09-13 kl. 22:02.
Citera
2016-09-13, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zuluwanker
De flesta killar är snälla. Det finns knappt några Dr Jekyll and Hide-killar, det är nog mest fantasier ifrån TV. Jag märker i alla fall snabbt när någonting inte står rätt till hos en människa.
Jo, men för dig blir det ju ingen stor sak om hon visar sig vara porrskadad, tyvärr snarare naturligt kan tänka.
För mig blir det tvärtom vidrigt om det visar sig att han är det, Sverige har blivit hemskt, det fanns kärlek här.

Skulle jag behöva skaffa ny partner skulle jag dra mig för att inleda nya kontakter.
Skulle nog läsa böcker och äta choklad istället, och ja, det förefaller som att kvinnor helst gör det nuförtiden.
Citera
2016-09-13, 22:12
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Nej jag anser att jag inte har en sexuell makt eller någon form av övertag som kvinna.

Skämtar du? Klart du har makt du har makten att välja. En makt många män inklusive mig själv gärna skulle ha haft.
Citera
2016-09-13, 22:14
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eva88
Jo, men för dig blir det ju ingen stor sak om hon visar sig vara porrskadad, tyvärr snarare naturligt kan tänka.
För mig blir det tvärtom vidrigt om det visar sig att han är det, Sverige har blivit hemskt, det fanns kärlek här.

Skulle jag behöva skaffa ny partner skulle jag dra mig för att inleda nya kontakter.
Skulle nog läsa böcker och äta choklad istället, och ja, det förefaller som att kvinnor helst gör det nuförtiden.

Varför har Sverige blivit hemskt? Kan du förklara.
Citera
2016-09-13, 22:17
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Skämtar du? Klart du har makt du har makten att välja. En makt många män inklusive mig själv gärna skulle ha haft.
Det är dock inte makt, makt kräver nämligen att ena parten är i beroendeställning. Men män och kvinnor är ju beroende av varandra för att få sex. "Makt" är helt enkelt fel ord.
Citera
2016-09-13, 22:27
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix
Alltså: Det är inte jag som skapat konceptet om "kvinnans sexuella makt", att du märker att det blir orimligt när det - enligt dig - dras till sin spets säger väl mer om konceptets brister än om något annat. Hur kan något vara en makt om det nu inte är en makt?

En makt behöver inte vara totalitär för att existera. I sådana fall skulle inte heller män ha någon typ av makt för alltid finns det någon typ av begränsning eller någon individ som bryter av mönstret. Men visst, som jag sa tidigare i tråden så är just makt kanske inte helt rätt ord i sammanhanget. Det betyder inte att man behöver blanda bort korten och neka till att det skulle finnas skillnader mellan män och kvinnor som många i tråden har gjort. Ang. det övriga du skriver här men som ej fick plats att citera håller jag med i stora drag, skriver från mobilen så får hålla det lite kortfattat.

Citat:
Det här är lite lustigt tycker jag: Prostitutionspositiva som anser att så fort någon har en annan åsikt än deras så "förminskar" man prostituerade. Två av mina nära vänner har varit prostituerade, en av dem är det fortfarande såvitt jag vet (och har varit det sedan tidiga tonåren). Det är klart att de i perioder har hävdad att de trivs med det - i ren självbevarelse. Att i den situationen de varit/är i erkänna att "nej, det här är åt helvete" vore förödande. Däremot har också båda sagt att så är fallet: att de egentligen inte velat men varit i en position där de känt sig tvungna (ekonomiskt och socialt).

Att låtsas som om saker är entydigt, till de som är 'nöjda's fördel, är att svika de som far illa. Inget annat. Bara för att några uttrycker att de är nöjda behöver det inte vara så, folk är inte alltid ärliga, folk vet inte alltid om att deras situation är överjävlig när de inte har vetskap om vilka andra alternativ som finns.

Jag tycker det är att förminska människor när du helt förkastar deras erfarenheter och åsikter. Skillnaden mellan dig och mig är att du tror att du vet hur alla andra människor fungerar genom att utgå från dig själv och vad du tycker. Jag är den förste att erkänna att det finns väldigt många kvinnor som är prostituerade och far illa såväl fysiskt som psykiskt. Människor som tvingas sälja sex, som utsätts för våld, som inte ser något annat alternativ pga dålig ekonomi osv. Det betyder inte att det inte finns människor som också helt frivilligt väljer att sälja sex och anser att ev. risker är rimliga. Som individer är vi väldigt olika och har olika preferenser, gränser för vad vi kan tänka oss att göra osv. Det finns många saker jag inte kan förstå att människor väljer att göra. Ibland kan jag också misstänka att det finns bakomliggande orsaker. Det betyder inte att jag per automatik drar den slutsatsen att de tvingats in i det eller har fört sig själva bakom ljuset.

Ingen prostituerad i en taskig situation blir sviken av att jag konstaterar att det finns såväl ovilliga som villiga eskorter. Jag förnekar inte deras existens. Du däremot förnekar att det finns eskorter som inte är offer. Om vi ska tala om att någon blir sviken eller far illa av ett meningsutbyte så är det snarare pga det stigmat ni klistrar på alla som någonsin sålt sex. Det är dock inte förvånande att du t.o.m försöker lämpa över hela skulden för stigmat på männen. Hur vore det att ta lite eget ansvar någon gång?

Citat:
Antalet som begår handlingen spelar mindre roll än att i princip samtliga av de som begår handlingen är män. Trots detta är skulden för övergrepp fortfarande projicerad på kvinnan. Om man anser att övergrepp är förkastligt borde man också skamma varje män som utsätter andra för det, och skamma varje man som accepterar eller legitimerar beteendet eller reducerar omständigheterna till att vara "förmildrande". Dit räknas du.

Det är heller inte en viss "typ" av män som begår övergrepp, som du försöker framställa det som, utan det kan vara vem som helst. Oftast är det "vanligt folk". Att tro att det är en viss typ av "hemsk person" som enbart har värdelösa egenskaper och är genomond är att demonisera det hela, och distansera sig själv och sin bekantskapskrets från det - vilket i sin tur leder till att man tror sig, och sina nära, vara immuna från att begå övergrepp (och därmed har "alibi" när man gör det i och med att man "är en snäll person annars, som förkastar övergrepp och aldrig skulle göra så"). Så är inte fallet.

Jag tycker absolut att människor som begår övergrepp ska skämmas över vad de gjort. Att jag skulle förmildra omständigheterna för att jag inte håller med om ett så ignorant, felaktigt och svepande påstående som att alla sexköp är lika med övergrepp (vilket jag förmodar är vad du implicerade) är nonsens.

Var menar du att jag försökt få det till att en viss grupp av män begår övergrepp? Jag sa att det är en liten andel av alla män som gör det. Vill du ha det till något annat får du visa siffror på att i princip gemene man begår övergrepp vilket är vad du försöker få det att låta som. Jo jag vågar hävda att jag vet med mig att jag aldrig skulle begå något övergrepp. Har inget att göra med att vara snäll utan snarare ett resultat av respekt och empati för andra människor samt att det också är helt ointressant för mig att ha något slags sexuellt samröre med människor som är ovilliga. Måste vara jobbigt att misstänka dig själv och alla människor omkring dig, inklusive kvinnor, för att ligga i riskzonen att förgripa sig på en annan människa. Eller har du månne dubbla standarder beroende på om det rör sig om män eller kvinnor? Du vet att kvinnor begår också sexualbrott även om det sker på mindre skala. Har själv blivit antastad av en kvinna.

Övergrepp kan ske och sker också ofta på sådana sätt som du beskriver. Att jag nämnde just penetrerande sex var för att du antydde att alla män kan ligga när de vill genom att begå ett övergrepp. Vilket som sagt är felaktigt.

Ang. vad du skrev om lagstiftning om samtycke: Hur den lagstiftningen skulle se ut eller exakt vad den skulle innebära vet jag inget om. Det låter vettigt så länge den vore formulerad på ett sådant sätt att man förhindrar människor som begår övergrepp från att smita undan sitt ansvar snarare än lägger hinder i vägen för det genomsnittliga paret som vill mysa framför tv'n eller ta en svängom i sänghalmen.
Citera
2016-09-13, 22:59
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
sex har man ju tillsammans med någon man rimligen vill ha sex med. Hur får jag fördelar av att tacka nej till gammgubbsen som ev vill ligga med mig?
Jag tror det är det här du inte förstår - det behöver inte handla om de facto sex så länge som (oftast) mannen har någon form av sexuell association till dig som kvinna.

Låt oss skapa den hypotetiska situationen att gammgubbsen har en högt eftertraktad lägenhet på Strandvägen i Stockholm som han vill hyra ut. Det finns två potentiella gäster, du som kvinna och en man i din ålder, med likartad inkomst etc. Om gammgubben då väljer att hyra ut till dig för att han på något plan associerar dig som person med begreppet kvinna och att kvinna för honom associerar till sex så har sexuell makt - i.e. din överordning över den andra gästen - varit en del av spelet. Du behöver inte aktivt agera för att nå denna fördel.

Du kanske nu säger något om att det handlade om att gubben gör konstiga associationer - men det är det hela diskussionen handlar om, att de både könen inte har samma preferenser, och att det i sin tur ger kvinnan en strukturell fördel i livet.
Citera
2016-09-13, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Jag tror det är det här du inte förstår - det behöver inte handla om de facto sex så länge som (oftast) mannen har någon form av sexuell association till dig som kvinna.

Låt oss skapa den hypotetiska situationen att gammgubbsen har en högt eftertraktad lägenhet på Strandvägen i Stockholm som han vill hyra ut. Det finns två potentiella gäster, du som kvinna och en man i din ålder, med likartad inkomst etc. Om gammgubben då väljer att hyra ut till dig för att han på något plan associerar dig som person med begreppet kvinna och att kvinna för honom associerar till sex så har sexuell makt - i.e. din överordning över den andra gästen - varit en del av spelet. Du behöver inte aktivt agera för att nå denna fördel.

Du kanske nu säger något om att det handlade om att gubben gör konstiga associationer - men det är det hela diskussionen handlar om, att de både könen inte har samma preferenser, och att det i sin tur ger kvinnan en strukturell fördel i livet.

Då har ju männen makt över andra män likväl.
Citera
2016-09-13, 23:09
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Det här med att "män inte kan tolka det på annat sätt" är inget annat än ett repulsivt försök att rättfärdiga mäns oönskade beteenden. Män kan naturligtvis förstå att kvinnor som klär sig på ett visst sätt inte nödvändigtvis är intresserade av dem - de är för i helvete inte utvecklingsstörda. Att vissa män däremot inte vill förstå så att det finns en bekväm ursäkt till hands när man sextrakasserar någon är en annan sak.

Sorry, men det finns inga mystiska "signaler" som kvinnor skickar som tillåter dem att få män att göra saker de inte redan vill.

Du bortser helt från reptilhjärnan, vi är vare sig du vill eller inte däggdjur.
Vi har vår parningsdans.

En stripteasedansös rör sig för att väcka åtrå. Det är helt onormalt att göra det i ett sammanhang där det inte är tänkt att leda till parning. Istället är det ett cyniskt sätt att tjäna pengar på att vi är däggdjur.

Roxana har helt rätt. Liksom BigfatCone i vad han skriver.
Det du skriver skulle gälla om vi alla var robotar eller hade Asperger men det har vi inte.
Senast redigerad av Gertrud1 2016-09-13 kl. 23:30. Anledning: Bad spelling day de luxe
Citera
2016-09-13, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Då har ju männen makt över andra män likväl.
Slant du på tangentbordet eller svarar du på något inlägg endast skapat i ditt huvud? Användaren sa inget om att män inte skulle kunna ha makt över andra män.
Citera
2016-09-13, 23:12
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Det här med att "män inte kan tolka det på annat sätt" är inget annat än ett repulsivt försök att rättfärdiga mäns oönskade beteenden.

Att män hundar och betalar är i högsta grad ett önskat beteende

Citat:
Män kan naturligtvis förstå att kvinnor som klär sig på ett visst sätt inte nödvändigtvis är intresserade av dem - de är för i helvete inte utvecklingsstörda. Att vissa män däremot inte vill förstå så att det finns en bekväm ursäkt till hands när man sextrakasserar någon är en annan sak.
Nu klyddar du ihop allt.
Lättklädda kvinnor som i sitt beteende och sitt kroppsspråk antyder att de är attraherade är de som använder sin sexuella makt. Bor du i en garderob?

Citat:
Så mycket visste du om psykologi.
Citera
2016-09-13, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwingThrough
Slant du på tangentbordet eller svarar du på något inlägg endast skapat i ditt huvud? Användaren sa inget om att män inte skulle kunna ha makt över andra män.
Kvinnan har ingen makt om hon inte utnyttjar den/spelar på den. Det är ju ff. mannen som dömer kvinnan och dömer den andre mannen.
Det var ett ganska bra sätt av den jag citerade att beskriva män som självutnämnda offer.

Edit. Kanske du tycker det vore jämlikt om vi skaffade bostadsköer för endast kvinnor där endast kvinnor avgör vem som får tillträde, och samma för män. *ironi*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in