Citat:
Ursprungligen postat av
imperatrix
Alltså: Det är inte jag som skapat konceptet om "kvinnans sexuella makt", att du märker att det blir orimligt när det - enligt dig - dras till sin spets säger väl mer om konceptets brister än om något annat. Hur kan något vara en makt om det nu inte är en makt?
En makt behöver inte vara totalitär för att existera. I sådana fall skulle inte heller män ha någon typ av makt för alltid finns det någon typ av begränsning eller någon individ som bryter av mönstret. Men visst, som jag sa tidigare i tråden så är just makt kanske inte helt rätt ord i sammanhanget. Det betyder inte att man behöver blanda bort korten och neka till att det skulle finnas skillnader mellan män och kvinnor som många i tråden har gjort. Ang. det övriga du skriver här men som ej fick plats att citera håller jag med i stora drag, skriver från mobilen så får hålla det lite kortfattat.
Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix
Det här är lite lustigt tycker jag: Prostitutionspositiva som anser att så fort någon har en annan åsikt än deras så "förminskar" man prostituerade. Två av mina nära vänner har varit prostituerade, en av dem är det fortfarande såvitt jag vet (och har varit det sedan tidiga tonåren). Det är klart att de i perioder har hävdad att de trivs med det - i ren självbevarelse. Att i den situationen de varit/är i erkänna att "nej, det här är åt helvete" vore förödande. Däremot har också båda sagt att så är fallet: att de egentligen inte velat men varit i en position där de känt sig tvungna (ekonomiskt och socialt).
Att låtsas som om saker är entydigt, till de som är 'nöjda's fördel, är att svika de som far illa. Inget annat. Bara för att några uttrycker att de är nöjda behöver det inte vara så, folk är inte alltid ärliga, folk vet inte alltid om att deras situation är överjävlig när de inte har vetskap om vilka andra alternativ som finns.
Jag tycker det är att förminska människor när du helt förkastar deras erfarenheter och åsikter. Skillnaden mellan dig och mig är att du tror att du vet hur alla andra människor fungerar genom att utgå från dig själv och vad du tycker. Jag är den förste att erkänna att det finns väldigt många kvinnor som är prostituerade och far illa såväl fysiskt som psykiskt. Människor som tvingas sälja sex, som utsätts för våld, som inte ser något annat alternativ pga dålig ekonomi osv. Det betyder inte att det inte finns människor som också helt frivilligt väljer att sälja sex och anser att ev. risker är rimliga. Som individer är vi väldigt olika och har olika preferenser, gränser för vad vi kan tänka oss att göra osv. Det finns många saker jag inte kan förstå att människor väljer att göra. Ibland kan jag också misstänka att det finns bakomliggande orsaker. Det betyder inte att jag per automatik drar den slutsatsen att de tvingats in i det eller har fört sig själva bakom ljuset.
Ingen prostituerad i en taskig situation blir sviken av att jag konstaterar att det finns såväl ovilliga som villiga eskorter. Jag förnekar inte deras existens. Du däremot förnekar att det finns eskorter som inte är offer. Om vi ska tala om att någon blir sviken eller far illa av ett meningsutbyte så är det snarare pga det stigmat ni klistrar på alla som någonsin sålt sex. Det är dock inte förvånande att du t.o.m försöker lämpa över hela skulden för stigmat på männen. Hur vore det att ta lite eget ansvar någon gång?
Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix
Antalet som begår handlingen spelar mindre roll än att i princip samtliga av de som begår handlingen är män. Trots detta är skulden för övergrepp fortfarande projicerad på kvinnan. Om man anser att övergrepp är förkastligt borde man också skamma varje män som utsätter andra för det, och skamma varje man som accepterar eller legitimerar beteendet eller reducerar omständigheterna till att vara "förmildrande". Dit räknas du.
Det är heller inte en viss "typ" av män som begår övergrepp, som du försöker framställa det som, utan det kan vara vem som helst. Oftast är det "vanligt folk". Att tro att det är en viss typ av "hemsk person" som enbart har värdelösa egenskaper och är genomond är att demonisera det hela, och distansera sig själv och sin bekantskapskrets från det - vilket i sin tur leder till att man tror sig, och sina nära, vara immuna från att begå övergrepp (och därmed har "alibi" när man gör det i och med att man "är en snäll person annars, som förkastar övergrepp och aldrig skulle göra så"). Så är inte fallet.
Jag tycker absolut att människor som begår övergrepp ska skämmas över vad de gjort. Att jag skulle förmildra omständigheterna för att jag inte håller med om ett så ignorant, felaktigt och svepande påstående som att alla sexköp är lika med övergrepp (vilket jag förmodar är vad du implicerade) är nonsens.
Var menar du att jag försökt få det till att en viss grupp av män begår övergrepp? Jag sa att det är en liten andel av alla män som gör det. Vill du ha det till något annat får du visa siffror på att i princip gemene man begår övergrepp vilket är vad du försöker få det att låta som. Jo jag vågar hävda att jag vet med mig att jag aldrig skulle begå något övergrepp. Har inget att göra med att vara snäll utan snarare ett resultat av respekt och empati för andra människor samt att det också är helt ointressant för mig att ha något slags sexuellt samröre med människor som är ovilliga. Måste vara jobbigt att misstänka dig själv och alla människor omkring dig, inklusive kvinnor, för att ligga i riskzonen att förgripa sig på en annan människa. Eller har du månne dubbla standarder beroende på om det rör sig om män eller kvinnor? Du vet att kvinnor begår också sexualbrott även om det sker på mindre skala. Har själv blivit antastad av en kvinna.
Övergrepp kan ske och sker också ofta på sådana sätt som du beskriver. Att jag nämnde just penetrerande sex var för att du antydde att alla män kan ligga när de vill genom att begå ett övergrepp. Vilket som sagt är felaktigt.
Ang. vad du skrev om lagstiftning om samtycke: Hur den lagstiftningen skulle se ut eller exakt vad den skulle innebära vet jag inget om. Det låter vettigt så länge den vore formulerad på ett sådant sätt att man förhindrar människor som begår övergrepp från att smita undan sitt ansvar snarare än lägger hinder i vägen för det genomsnittliga paret som vill mysa framför tv'n eller ta en svängom i sänghalmen.