2016-09-13, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är ju viss skillnad på det och på att till exempel skicka massa porriga bilder som man vill ha bekräftelse för till någon som kvinnan ifråga har sagt att hon inte vill få inviter från trots att hon vet att 1) snubben blir kåt av bilderna och 2) snubben vill specifikt ligga med henne.

Om det inte är ett sätt att försöka använda sin sexuella "makt" så vet jag inte riktigt vad.
Ja det motsäger jag inte men vart den liknelsen kom in i bilden vet jag inte riktigt. Detta är ju ett sidospår och inget som ska ses som en absolut sanning för alla.

Det är väl ingen som sagt att det inte finns kvinnor som vill locka till sig män osv. Det är ju generaliseringar som gör att allt blir en rörig soppa och svårt att förstå om man inte försöker sätta sig in i alla olika aspekter som människor har. Jag drog parallellen mellan de män som envist hävdar att kvinnor har all makt. Det finns kvinnor som har makt och det finns män som blir offer, likväl som det finns kvinnor som blir offer och män som har makt -sexuell, emotionell, social osv.
Citera
2016-09-13, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demonmormor
Och ska vi för en stund fokusera på den här sortens sexuella makt så måste man tänka igenom det ordentligt.

Om en kvinna vill utnyttja denna sexuella makt, till fullo, kräver den en hel del förutsättningar från kvinnan som inte är självklara. Det kräver att kvinnan dels är skrupellös, dels väldigt attraktiv, dels villig att lägga ner den tid som krävs för att få en sådan kropp som är optimal för att kunna få utdelning av situationen. Hon skulle behöva lägga ner mycket tid och omsorg på kläder, träning, smink, hudvård osv osv för en situation som är ett fett dåligt beslut, rent långsiktigt.

Männen hon siktar in sig på bör dessutom vara svinrik (och hur många är det) för att det ska "löna" sig, i form av dyra presenter och dyl. Och då kan hon inte heller vara knusslig med utseendet på karln. Hon kan hoppas på giftermål, förstås, men håller vi oss inom Svea rikes gränser, kan inte kvinnan bli rik på det äktenskapet om de skulle skilja sig.

Om kvinnan har detta som "heltidsjobb" - att vara en troféhustru åt en svinrik, svensk man, så är hon fucked sen om det tar slut, eftersom hennes jobbutsikter är få, hennes pensionssparande är noll och intet och hon har förlitat sig och investerat sin ungdom och skönhet i någon som lämnade henne på bar backe. Då är det ju betydligt enklare att faktiskt skaffa sig en bra utbildning och skaffa de där pengarna själv, som är förhållandevis ovillkorade, hellre än att försöka upprätthålla fysisk perfektion för någon man inte är särskilt attraherad av men som ger en saker.

Och detta ska alltså föreställa makt? Den svinrika snubben sitter ju på alla höga kort i detta upplägg.
Fast det exemplet är en aning överdrivet, det är ju knappast en nödvändighet att bli troféhustru och hemmafru bara för att man använder faktiskt sexuell makt - tvärtom är det ett ganska dåligt exempel eftersom du antyder att det fortfarande inte sker på kvinnans egna villkor, utan du får det snarare att låta som att kvinnan anstränger sig för att tillfredsställa makens sexualitet i det scenariot. Du målar tvärtom upp en situation där mannen har makten, och kvinnan inte kan avvisa honom utan negativa konsekvenser.

Jag vill snarare tala om hur kvinnor kan uttrycka sin sexualitet på egna villkor, typ genom att ladda upp en instagrambild där man känner sig särskilt sexig - Okej, dåligt exempel eftersom det inte har så stora personliga vinster förutom en viss statusboost, men jag har ärligt talat inte så mycket mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Nu tror jag inte du är så insatti hur pedofiler agerar, det är ju inte så att de artigt uppvaktar små barn där barnen dissar dem brutalt. Det var en osmaklig parallel du gjorde.
Barn är helt maktlösa just för att de är barn. Vill du likna kvinnor vid barn?
Har jag någonsin berättat att jag skiter blankt i vad du tror om mig?

Dessutom verkar du inte riktigt förstå liknelsen. Poängen är att flashbackspöbelns retorik kring "kvinnors sexuella makt" påminner om pedofilers sätt att rättfärdiga sina handlingar, i att de helt ignorerar det faktum att offret har en egen vilja.

Alltså, jag vill inte likna kvinnor vid barn - jag vill likna kvinnohatare vid pedofiler. Och innan du kommer med nästa invändning så; Nej, det innebär inte att de skulle vara jämbördiga i alla aspekter, bara i det specifika hänseende som jag tar upp i min liknelse.

Citat:
Du blandar äpplen och päron - ingen dömde Marilyn för att hon horade ut sig.
Makten består i just att skicka signaler att man är tillgänglig utan att vara det.

När kvinnan är tillgänglig så bryts förtrollningen
Öh... jo, du gör det just nu?

Fast då tar du ju bara upp hur män influerar kvinnors sexualitet ännu en gång, genom ett jungfruideal där kvinnor inte förväntas uttrycka sin sexuella lust genom att vara tillgängliga.
Senast redigerad av Disciplina 2016-09-13 kl. 18:33.
Citera
2016-09-13, 18:34
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Fast det exemplet är en aning överdrivet, det är ju knappast en nödvändighet att bli troféhustru och hemmafru bara för att man använder faktiskt sexuell makt - tvärtom är det ett ganska dåligt exempel eftersom du antyder att det fortfarande inte sker på kvinnans egna villkor, utan du får det snarare att låta som att kvinnan anstränger sig för att tillfredsställa makens sexualitet i det scenariot. Du målar tvärtom upp en situation där mannen har makten, och kvinnan inte kan avvisa honom utan negativa konsekvenser.

Fair dues, fast det är ju så jag ser det. Hur ser ett golddiggerförhållande ut där kvinnan har makten och INTE kompromissar med sin egen sexualitet, liksom?
Citera
2016-09-13, 18:40
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ja det motsäger jag inte men vart den liknelsen kom in i bilden vet jag inte riktigt. Detta är ju ett sidospår och inget som ska ses som en absolut sanning för alla.

Det är väl ingen som sagt att det inte finns kvinnor som vill locka till sig män osv. Det är ju generaliseringar som gör att allt blir en rörig soppa och svårt att förstå om man inte försöker sätta sig in i alla olika aspekter som människor har. Jag drog parallellen mellan de män som envist hävdar att kvinnor har all makt. Det finns kvinnor som har makt och det finns män som blir offer, likväl som det finns kvinnor som blir offer och män som har makt -sexuell, emotionell, social osv.
Vad jag menar är att pedofilen uppenbarligen är störd eftersom det är inga eller få barn som aktivt eller ens ofrivilligt sänder ut sexuella signaler och att det som sagt är en jävla skillnad mot någon som gör saker som i mitt exempel och att det således är en ytterst dålig liknelse som inte riktigt hör hemma här.
Citera
2016-09-13, 18:49
Medlem
Citat:
Fair dues, fast det är ju så jag ser det. Hur ser ett golddiggerförhållande ut där kvinnan har makten och INTE kompromissar med sin egen sexualitet, liksom?
Fast nu väver du ju in en hel del just med uttrycket "golddiggerförhållande", som implicerar just att kvinnan inte är intresserad av mannen som sådan, utan enbart hans ekonomiska välstånd. Betraktar jag de jag vet har gift sig rikt så skulle jag säga att de har någon form av genuin attraktion till mannen som person, och att de inte har varit tvungna att ge upp karriären för ett liv som hemmafru.
Citera
2016-09-13, 18:50
Medlem
Citat:
Vad jag menar är att pedofilen uppenbarligen är störd eftersom det är inga eller få barn som aktivt eller ens ofrivilligt sänder ut sexuella signaler och att det som sagt är en jävla skillnad mot någon som gör saker som i mitt exempel och att det således är en ytterst dålig liknelse som inte riktigt hör hemma här.
Ja det håller jag med om, de må vara en haltande liknelse och ska givetvis inte tas som en liknelse som gäller alla, men det finns uppenbart män som drivs av en skev/sjuk uppfattning när det gäller kvinnors "allsmäktiga sexuella makt" också.
Citera
2016-09-13, 18:50
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Hur pedofiler fungerar är naturligtvis individuellt och det finns lite olika varianter men du kan ju inte mena att du inte vet att vissa pedofiler inte inser sina egna brister och hävdar att barnen lockar dem och visar dem att de vill ha dem på ett sexuellt sätt, de lägger en sexuell makt hos barnen som de inte kan motstå.
Ingen pedofil anser att den är sjuk, och det är just sjuk en pedofil är.
Disciplina jämställde föga förvånande alla män med sjuka människor, och kvinnor med oskyldiga utsatta barn. Och du tyckte det var en bra liknelse
Den här tråden handlar om kvinnor som lockar på riktigt. Som använder sig av makten de har pga testosteronet. Kvinnor har ingen makt över eunucker.

Citat:
Det är ju viss skillnad på det och på att till exempel skicka massa porriga bilder som man vill ha bekräftelse för till någon som kvinnan ifråga har sagt att hon inte vill få inviter från trots att hon vet att 1) snubben blir kåt av bilderna och 2) snubben vill specifikt ligga med henne.

Om det inte är ett sätt att försöka använda sin sexuella "makt" så vet jag inte riktigt vad.

Äggsacktly well put.
Inga barn lockar på riktigt, barn är oskyldiga

Citat:
Ja, är inte det rätt uppenbart att scenariot jag beskrev är fantasier och spekulationer om vad som krvs av en kvinna för att bli en trophy wife? Du pratar om något HELT annat.

Ja jag pratar om sexuell makt vilket är trådens ämne. Den sexuella makten handlar om att locka men inte ge.

Citat:

Det finns få män som anser att kvinnor har all makt alltid.
Däremot finns det gott om kvinnor som vill hävda att de alltid är offer.

Citat:
Korrekt
Citat:
Jag vill snarare tala om hur kvinnor kan uttrycka sin sexualitet på egna villkor, typ genom att ladda upp en instagrambild där man känner sig särskilt sexig - Okej, dåligt exempel eftersom det inte har så stora personliga vinster förutom en viss statusboost, men jag har ärligt talat inte så mycket mer.

Om en kvinna är exhibitionist, och njuter av att andra ser henne, och drar till sig voyerer så är ju det helt i sin ordning. Att visa upp sin kropp och förespegla att kontakt kommer leda till vidare kontakt är inte ett uttryck för sin sexualtiet utan ett uttryck för makt.
Det finns många kvinnor som har upptäckt den makten när de började få former.

Citat:
Dessutom verkar du inte riktigt förstå liknelsen. Poängen är att flashbackspöbelns retorik kring "kvinnors sexuella makt" påminner om pedofilers sätt att rättfärdiga sina handlingar, i att de helt ignorerar det faktum att offret har en egen vilja.
Nu har ju ingen handlat här.
Det är en i tråden på flera sidor som uttryckt önskan om mercyfuck, det är en ganska ovanlig hållning.

Citat:
Alltså, jag vill inte likna kvinnor vid barn - jag vill likna kvinnohatare vid pedofiler. Och innan du kommer med nästa invändning så; Nej, det innebär inte att de skulle vara jämbördiga i alla aspekter, bara i det specifika hänseende som jag tar upp i min liknelse.
Din liknelse skulle funka med våldtäksmän som säger hon ville själv- längre funkar inte parallellen.

Citat:
Öh... jo, du gör det just nu?
Ja jag ja, jag gillar inte narcissister. Men de flesta män och kvinnor beundrar Marilyn.

Citat:
Fast då tar du ju bara upp hur män influerar kvinnors sexualitet ännu en gång, genom ett jungfruideal där kvinnor inte förväntas uttrycka sin sexuella lust genom att vara tillgängliga.
Skitsnack - kvinnor förväntas vara ärliga, inte skicka ut signaler att de är parningsvilliga och brunstiga om de inte är det.
Senast redigerad av Gertrud1 2016-09-13 kl. 18:56.
Citera
2016-09-13, 18:52
Medlem
ROFVENHIELMs avatar
Citat:
Och män raggar bara på kvinnor som aktivt sänder ut sexuella signaler?
Citera
2016-09-13, 18:55
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ROFVENHIELM

Hela sminkgrejen är att förstärka sexuella signaler, en hel del kläder också.
Den tysta bibliotikarien som smälter in i väggen går oftast fri
Citera
2016-09-13, 19:03
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ja det håller jag med om, de må vara en haltande liknelse och ska givetvis inte tas som en liknelse som gäller alla, men det finns uppenbart män som drivs av en skev/sjuk uppfattning när det gäller kvinnors "allsmäktiga sexuella makt" också.
Ja, uppenbarligen finns det ju det men det verkar ändå finnas en viss konsensus i tråden om att "makten" inte är absolut eller allsmäktig.

Citat:
Ursprungligen postat av ROFVENHIELM
Nej och jag ska utveckla lite nedan.

Citat:
Hela sminkgrejen är att förstärka sexuella signaler, en hel del kläder också.
Den tysta bibliotikarien som smälter in i väggen går oftast fri
Ja, något åt det hållet. Jag går ju mer troligt fram till hon i kort, tight klänning än hon som kör "servitrislooken" med svarta byxor och vita sneakers. Eftersom den korta tighta klänningen sänder vissa signaler. Man får tycka vad man vill om det här med att man ska få kunna klä sig hur man vill, när man vill. Men nu är det ju så att kläder sänder signaler vare sig man tycker om det eller inte.
Citera
2016-09-13, 19:06
Medlem
Citat:
Om en kvinna är exhibitionist, och njuter av att andra ser henne, och drar till sig voyerer så är ju det helt i sin ordning. Att visa upp sin kropp och förespegla att kontakt kommer leda till vidare kontakt är inte ett uttryck för sin sexualtiet utan ett uttryck för makt.
Det finns många kvinnor som har upptäckt den makten när de började få former.
Jag tror att du får lära dig att skilja på att uttrycka sin sexualitet och att ha en sexuell avvikelse.

Att visa upp sin kropp är inte att förespegla att man söker kontakt med någon, och antydan därav är bara ännu ett exempel på försök att kontrollera kvinnors sexualitet. Det är just detta som oftast blir reaktionen när kvinnor faktiskt uttrycker sin egen sexualitet, man försöker påföra dem diverse obligationer - "men man ser ju att hon vill", när hon egentligen inte alls vill det.

Citat:
Nu har ju ingen handlat här.
Det är en i tråden på flera sidor som uttryckt önskan om mercyfuck, det är en ganska ovanlig hållning.
... Ingen har handlat? Jag har svårt att förstå dig, svarar du ens på något jag skrev här?

Citat:
Din liknelse skulle funka med våldtäksmän som säger hon ville själv- längre funkar inte parallellen.
Det går också an, men våldtäktsmän har inte riktigt samma tendens att försöka framhärda i att deras offer har "makten" i situationen.

Liknelsen är förstås fullt giltig, den visar två scenarion där någon antyder att en annan person har "sexuell makt" utan att ta den andres vilja i beaktande - och den visar hur fel det blir. Vissa människor kommer helt enkelt förstå hur en liknelse fungerar, andra...

Citat:
Skitsnack - kvinnor förväntas vara ärliga, inte skicka ut signaler att de är parningsvilliga och brunstiga om de inte är det.
Fast nyss skrev du att kvinnor inte alls är ärliga, utan att de säger en sak och gör en annan för att utnyttja sin "sexuella makt". Hur ska du egentligen ha det?
Citera
2016-09-13, 19:13
Medlem
Citat:
Ja, uppenbarligen finns det ju det men det verkar ändå finnas en viss konsensus i tråden om att "makten" inte är absolut eller allsmäktig.

Nej och jag ska utveckla lite nedan.

Ja, något åt det hållet. Jag går ju mer troligt fram till hon i kort, tight klänning än hon som kör "servitrislooken" med svarta byxor och vita sneakers. Eftersom den korta tighta klänningen sänder vissa signaler. Man får tycka vad man vill om det här med att man ska få kunna klä sig hur man vill, när man vill. Men nu är det ju så att kläder sänder signaler vare sig man tycker om det eller inte.

Ja kläder sänder signaler men det är inte endast sexuella signaler man vill nå ut med bara för att man sminkar sig och har klänning. Hänvisar till Disciplina nedanför:

Citat:

Att visa upp sin kropp är inte att förespegla att man söker kontakt med någon, och antydan därav är bara ännu ett exempel på försök att kontrollera kvinnors sexualitet. Det är just detta som oftast blir reaktionen när kvinnor faktiskt uttrycker sin egen sexualitet, man försöker påföra dem diverse obligationer - "men man ser ju att hon vill", när hon egentligen inte alls vill det.

Liknelsen är förstås fullt giltig, den visar två scenarion där någon antyder att en annan person har "sexuell makt" utan att ta den andres vilja i beaktande - och den visar hur fel det blir. Vissa människor kommer helt enkelt förstå hur en liknelse fungerar, andra...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in