2016-09-13, 08:25
Medlem
Farbror-Joakims avatar

Så, vad säger ni nu tjejer och kvinnor! Har ni svårt att fullt ut förstå det här med marknadsvärde och se skillnaderna män och kvinnor emellan?
Citera
2016-09-13, 08:32
Medlem
Rhesus-Minuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Jag kan inte använda en sexuell makt för att få kärlek, så vem ligger makten på då?
Yes you can.

Du kan låta bli att fika efter 20%arna, dom som snurrar 3-4-5 st offer simultant på pungtömmningstombolat.

Men du gör det inte.

För du menar att du inte har makten att välja vem du attraheras av. Och du är helt ointresserad av att undersöka kärleksmöjligheterna hos de som inte är tillräckligt attraktiva.
Och eftersom dom som är tillräckligt attraktiva har enorma möjligheter att hålla knullharem av massor av kvinnor i din situation så förvånar du dig över att du blir en av just dom?

"Så vem ligger makten hos då?"

Frågan är ledande, den vill gärna få läsaren att tro att den absolut inte ligger hos Buffy, den ligger förstås hos den där läckre 20%aren, som svassar omkring och är så jävla snygg....varför vill han inte settle down with Buffy and noone else? Dumma 20%are....

Ja, jag vet att vi varit igenom det här förut, och ja, jag vet att du inte kommer att erkänna det den här gången heller.
Citera
2016-09-13, 08:42
Medlem
Farbror-Joakims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhesus-Minus
Yes you can.

Du kan låta bli att fika efter 20%arna, dom som snurrar 3-4-5 st offer simultant på pungtömmningstombolat.

Men du gör det inte.

För du menar att du inte har makten att välja vem du attraheras av. Och du är helt ointresserad av att undersöka kärleksmöjligheterna hos de som inte är tillräckligt attraktiva.
Och eftersom dom som är tillräckligt attraktiva har enorma möjligheter att hålla knullharem av massor av kvinnor i din situation så förvånar du dig över att du blir en av just dom?

Frågan är ledande, den vill gärna få läsaren att tro att den absolut inte ligger hos Buffy, den ligger förstås hos den där läckre 20%aren, som svassar omkring och är så jävla snygg....varför vill han inte settle down with Buffy and noone else? Dumma 20%are....

Ja, jag vet att vi varit igenom det här förut, och ja, jag vet att du inte kommer att erkänna det den här gången heller.

http://genusdebatten.se/wp-content/uploads/2013/09/Namnlös2.png

Följ länken ovan och läs samtidigt texten nedan:

Mängden sexuell makt växer när man går från vänster till höger i figuren.
Den sexuella makten är fördelad på individer enligt en normalfördelningskurva. Också män har sexuell makt, men betydligt mindre än kvinnor. Symons uttrycker saken som så att genomsnittsmannen (B) i figuren ovan upplever sig få en tjänst om han har sex med en kvinna på ”kvinnokurvan” till höger om honom själv (ca. 95 % av kvinnorna). Genomsnittskvinnan (C) däremot upplever att hon får en tjänst om hon har sex med en man som befinner sig på den del av ”manskurvan” som ligger till höger om henne själv (ca. 15 % av männen).
Citera
2016-09-13, 09:00
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Joakim
http://genusdebatten.se/wp-content/uploads/2013/09/Namnlös2.png

Följ länken ovan och läs samtidigt texten nedan:

Mängden sexuell makt växer när man går från vänster till höger i figuren.
Den sexuella makten är fördelad på individer enligt en normalfördelningskurva. Också män har sexuell makt, men betydligt mindre än kvinnor. Symons uttrycker saken som så att genomsnittsmannen (B) i figuren ovan upplever sig få en tjänst om han har sex med en kvinna på ”kvinnokurvan” till höger om honom själv (ca. 95 % av kvinnorna). Genomsnittskvinnan (C) däremot upplever att hon får en tjänst om hon har sex med en man som befinner sig på den del av ”manskurvan” som ligger till höger om henne själv (ca. 15 % av männen).
Väldigt bra kurva. Även direkt oattraktiva kvinnor kan lätt knulla och få förhållande, som man måste man vara typ modell, porrstjärna, kändis eller rik företagare för att man ska kunna välja att vraka bland kvinnor.

Kvinnor tenderar dock att hellre vara ihop med en ännu mer attraktiv man som behandlar henne taskigt(är otrogen, våldtar henne, osv) framför en oattraktiv trogen kille som hon kan styra, kvinnor vill inte ha makt.
Citera
2016-09-13, 09:48
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:

Så, vad säger ni nu tjejer och kvinnor! Har ni svårt att fullt ut förstå det här med marknadsvärde och se skillnaderna män och kvinnor emellan?

Författaren har ju en viss bias, minst sagt. Men jag förstår att män kan se det så, lite klarare nu. Det märks ju också rätt tydligt hans syn på kvinnor och deras val, det lyser igenom även om han anlägger en vetenskaplig framtoning.

Sen om varje enskild kvinna kan se att de har det har värdet, eller uppskatta det som något positivt är jag osäker på.
Citera
2016-09-13, 09:56
Avslutad
Den som bryr sig minst om utgången har mest makt. Så funkar det inom en massa områden t.ex. arbetsmarknaden.
Citera
2016-09-13, 09:58
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhesus-Minus
Yes you can.

Men du gör det inte.

För att det helt enkelt inte stämmer. De som jag haft relationer med har absolut inte tillhört de här upphöjda 20%-enten, de har varit relativt oerfarna av kvinnor överlag, och jag så pass mycket självinsikt att jag vet bättre än att fika efter de män som inte tycker att medeålders morsor duger till annat än ett nyp, de fikade jag inte ens efter när jag var ung och utan barn. Orsaken till att jag inte kan använda den här makten för att få kärlek är för att det kräver andra komponenter än att någon kan tänka sig att ligga med, och jag är också fullt medveten om att detta ligger på mig. De 20%en, eller de övriga är inte dumma, utan det är i huvudsak mig det ligger på.

När jag skriver att jag behöver attraheras, så inbegriper det fler egenskaper än det yttre (även om jag absolut har någon slags lägstanivå, för nej jag attraheras ärligt talat inte av 55+ med kagge och dålig hygien, den attraktionen kan nog få lära sig), och någon slags intelligens är grundläggande, i alla fall för mig. Är det att sikta för högt, så är det priset jag får betala.
Citera
2016-09-13, 10:15
Medlem
Katzyns avatar
Citat:

Saken är ju den att resonemanget helt utelämnar VARFÖR kvinnor i mindre utsträckning söker sex med olika partners, med olika upplägg etc.

Visst kan det finnas en aspekt av att kvinnor genuint har mindre lust, men det huvudsakliga skälet är ju att kvinnor löper enormt mycket högre risker än män om/när de söker sex. Riskerna och priset för sex är mycket högre för kvinnor än för män. Resonemanget du citerade antyder att kvinnor på lika villkor som män kunde ha tillfälligt sex till höger och vänster.

Medan kvinnor har fördelen att de lätt kan få mycket sex, har män fördelen att de kan ha sex till en betydligt lägre risk och kostnad. Detta måste man förstå för att börja prata om maktförskjutning på det sexuella området.

Det må vara hänt att kvinnor har svårt att förstå hur det är att vara en oattraktiv man på partnermarknaden, men män har alldeles uppenbart svårt att förstå utsattheten och riskerna för en kvinna när hon får sexuella erbjudanden.
Citera
2016-09-13, 10:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Saken är ju den att resonemanget helt utelämnar VARFÖR kvinnor i mindre utsträckning söker sex med olika partners, med olika upplägg etc.

Visst kan det finnas en aspekt av att kvinnor genuint har mindre lust, men det huvudsakliga skälet är ju att kvinnor löper enormt mycket högre risker än män om/när de söker sex. Riskerna och priset för sex är mycket högre för kvinnor än för män. Resonemanget du citerade antyder att kvinnor på lika villkor som män kunde ha tillfälligt sex till höger och vänster.

Medan kvinnor har fördelen att de lätt kan få mycket sex, har män fördelen att de kan ha sex till en betydligt lägre risk och kostnad. Detta måste man förstå för att börja prata om maktförskjutning på det sexuella området.

Det må vara hänt att kvinnor har svårt att förstå hur det är att vara en oattraktiv man på partnermarknaden, men män har alldeles uppenbart svårt att förstå utsattheten och riskerna för en kvinna när hon får sexuella erbjudanden.
Men det är ingen reell risk längre? Preventivmedel har gjort så att risken inte finns. Risken för könssjukdomar är lika stor för båda.
Citera
2016-09-13, 10:23
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuluwanker
Men det är ingen reell risk längre? Preventivmedel har gjort så att risken inte finns. Risken för könssjukdomar är lika stor för båda.

Seriöst? Det är visst en reell risk, men det är inte den enda. Män är starkare och våldsammare än kvinnor, många kvinnor blir misshandlade, våldtagna eller senare förföljda av män de ingår relationer med. Jag vet att det förekommer att kvinnor slår män också, och det är förstås inte bra, men just "daterape" aspekten verkar främst gå åt ena hållet. Kvinnor riskerar också att tappa i aktning socialt sett om det blir känt att de haft sex, medan män på motsvarande sätt är stolta över det och därför gärna sprider det. Och som vi ju tydligt kan observera här på flashback, många män vill inte ha en kvinna som haft många sexpartners.

Uppepå det kommer ett lite mer subtilt problem, nämligen att en kvinna förväntas vilja ha något mer ihop med en man hon ligger med. Om han vill ha mer men inte hon ses hon som ett hjärtlöst monster. Medan att män "pumpar och dumpar" är ett förväntat beteende, och skulden om någon blir sårad ligger på kvinnan för att hon var så dum att hon trodde något annat.
Citera
2016-09-13, 10:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Seriöst? Det är visst en reell risk, men det är inte den enda. Män är starkare och våldsammare än kvinnor, många kvinnor blir misshandlade, våldtagna eller senare förföljda av män de ingår relationer med. Jag vet att det förekommer att kvinnor slår män också, och det är förstås inte bra, men just "daterape" aspekten verkar främst gå åt ena hållet. Kvinnor riskerar också att tappa i aktning socialt sett om det blir känt att de haft sex, medan män på motsvarande sätt är stolta över det och därför gärna sprider det. Och som vi ju tydligt kan observera här på flashback, många män vill inte ha en kvinna som haft många sexpartners.

Uppepå det kommer ett lite mer subtilt problem, nämligen att en kvinna förväntas vilja ha något mer ihop med en man hon ligger med. Om han vill ha mer men inte hon ses hon som ett hjärtlöst monster. Medan att män "pumpar och dumpar" är ett förväntat beteende, och skulden om någon blir sårad ligger på kvinnan för att hon var så dum att hon trodde något annat.
Man märker snabbt om nån är labil och då tar man avstånd. Jag har träffat många tjejer som inte verkar ett dugg rädda för att jag ska vara våldsam eller så. Inte heller har jag träffat många tjejer som bryr sig om att tappa socialt för att de har sex.

Okej det kan jag köpa men det finns gott om män som verkligen inte bryr sig om det? Det är väl bara att sålla ut alla killar som verkar seriösa och välja nån storknullare då.
Citera
2016-09-13, 10:32
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuluwanker
Man märker snabbt om nån är labil och då tar man avstånd. Jag har träffat många tjejer som inte verkar ett dugg rädda för att jag ska vara våldsam eller så. Inte heller har jag träffat många tjejer som bryr sig om att tappa socialt för att de har sex.

Okej det kan jag köpa men det finns gott om män som verkligen inte bryr sig om det? Det är väl bara att sålla ut alla killar som verkar seriösa och välja nån storknullare då.

Nej, det kan man inte. Definitivt inte innan man gått hem med en kille för första gången.

Såhär: Kvinnor växer upp med vetskapen att sånt som kan hända om de är ensamma med en kille är att han kan skada och våldta dem, och denna vetskap bekräftas hela tiden av nya fall som kommer upp. Vi får också ofta veta att när det händer är det kvinnans fel för att hon valde att vara ensam med mannen. Så även när vi går hem med en kille som är hur snäll som helst och aldrig skulle skada eller tvinga en kvinna på något sätt (de allra flesta män säkerligen) så oroar vi oss, mer eller mindre beroende på person säkert. Vi vet att vi tar en risk. Vi tror förstås att han är snäll för annars skulle vi inte vara ensamma med honom, men vi VET inte det, däremot vet vi att många andra kvinnor som varit ensamma med killar de trott var snälla blev skadade istället.

Självklart kan man välja att bortse från sånt som att man skulle tappa status eller bli oattraktiva för vissa män av att man haft tillfälligt sex, man kan bestämma sig för att inte bry sig om det. Men man betalar ju ett pris. Precis som när du bestämmer dig för att köpa något i mataffären, du väljer att betala priset. För män kommer inte tillfälligt sex med ett pris. (Om de inte är torskar...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in