2016-09-12, 22:41
Medlem
ROFVENHIELMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fawful
Ska man försöka tyda behovstrappan så stämmer det. Då sex är mer grundläggande än kärlek. Den som hyffsat enkelt kan få till sex vid behov, man som kvinna kommer prioritera kärlek större än sex.
Stämmer väl någorlunda bra på både mig och Buffy.
Intressant. Tror du att behovstrappan hade sett likadan ut om en kvinna hade skrivit den?
Citera
2016-09-12, 22:43
Medlem
Fawfuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwingThrough
Försöker du flirta med labil singelmom?

Kan du förklara varför vissa kvinnor inte tar in sex i beräkningarna när de säger att de vill ha kärleksförhållande? Vill de finna en asexuell man som gillar att mysa?

Flirta är väl å ta i?

Vet inte, har nog aldrig träffat en sådan kvinna. Dom kvinnor jag varit med har alla velat ha sex OCH mys. Gärna kombinerat. Att ditt exempel inte tar upp att den söker sex i ett kärleksförhållande kanske delvis beror på att det är "kärlek" dom främst är ute efter när dom ingår i ett förhållande?
Citera
2016-09-12, 22:48
Medlem
Fawfuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ROFVENHIELM
Intressant. Tror du att behovstrappan hade sett likadan ut om en kvinna hade skrivit den?

Eftersom den gjorde av en man i början av 1900-talet så kan den kanske vara lite utdaterad ja. Frågan är väl om mäns behov av sex är mer grundläggande än kvinnans. Ur en biologisk synvinkel så är den nog det pga manligt könshormon. Men hittar inget skrivet om det.
Citera
2016-09-12, 22:49
Medlem
Brunbeverns avatar
Sexuell makt är väl en tämligen onödig sak att snöa in på. Den riktiga fördelen de har är makten att hitta potentiella partners lätt. Varför är alla jämt här på FB så insnöad på just sex? Som om sex vore det viktigaste som finns att uppnå. Sex intresserar mig knappt överhuvudtaget, det är bara som en krydda i livet som dyker upp ibland.

Det meningsfulla och svåra är att skaffa relationer och lära känna folk och där har tjejer utan tvekan en enorm fördel. Många killar kan få "kämpa" i flera år bara för att få en halvdan kontakt med den där tjejen de har spanat in eller går i samma klass som. Medan tjejer å andra sidan kan selektivt välja ut bland flera killar och plocka ut den som passar deras kriterier bäst. Är väl ingen som kan förneka detta egentligen.
Citera
2016-09-12, 22:59
Medlem
ROFVENHIELMs avatar
Citat:
Eftersom den gjorde av en man i början av 1900-talet så kan den kanske vara lite utdaterad ja. Frågan är väl om mäns behov av sex är mer grundläggande än kvinnans. Ur en biologisk synvinkel så är den nog det pga manligt könshormon. Men hittar inget skrivet om det.
Huvudsaken är att man inser att det finns olika perspektiv och behov. Ett manligt perspektiv kan vara lika felaktigt för kvinnor som vice versa. Jmfr: män som klagar över att kvinnor friendzonar dem, och kvinnor som klagar över att män girlfriendzonar/sexzonar dem.
Citera
2016-09-12, 23:13
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Flirta är väl å ta i?

Vet inte, har nog aldrig träffat en sådan kvinna. Dom kvinnor jag varit med har alla velat ha sex OCH mys. Gärna kombinerat. Att ditt exempel inte tar upp att den söker sex i ett kärleksförhållande kanske delvis beror på att det är "kärlek" dom främst är ute efter när dom ingår i ett förhållande?
När jag skriver att jag vill ha kärlek är det inte En asexuell relation jag menar, Det är jätteviktigt i en relation, och ett sätt för mig att visa min kärlek. Vad jag menar är att jag också vill att den jag har sex med faktiskt tycker om mig.
Citera
2016-09-12, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
När jag skriver att jag vill ha kärlek är det inte En asexuell relation jag menar, Det är jätteviktigt i en relation, och ett sätt för mig att visa min kärlek. Vad jag menar är att jag också vill att den jag har sex med faktiskt tycker om mig.
Så du älskar endast en man för dens kuk? Ganska förenklad bild av män. Sedan förstår vi att kärlek har varit eufeism för sex hela tråden lång. Eller åtminstone jag förstod det. Ännu en sexkontaktannonstråd av Buffy
Citera
2016-09-12, 23:26
Medlem
Farbror-Joakims avatar
http://genusdebatten.se/gastinlagg-kvinnors-sexuella-makt-vad-ar-det/

Här är bra läsning som ger en bra bild av fenomenet sexuell makt.

Uttrycket ”kvinnors sexuella makt” betyder i huvudsak tre ting:
1. Kvinnor som grupp har mer sexuell makt än män
2.Nästan alla kvinnor har betydande sexuell makt i ung vuxenålder
3.Kvinnors sexuella makt har en strukturell dimension som för med sig nytta åt alla kvinnor, även de kvinnor som har lite personlig sexuell makt.

Varför har kvinnor mer sexuell makt än män?

Kvinnors sexuella makt är en följd av det efterfrågeöverskott som riktas mot kvinnors sexualitet på parbildningsmarknaden. Män vill ha mer sex inom parbildningsmarknadens kontext än kvinnor. Som en följd av detta riktas större efterfrågan på kvinnor än på män.

Baumeister & Tice (2001) definierar sexuell lust enligt följande:
Ifall person A har större sexuell lust än person B, så vill person A ha sex oftare, snabbare, i fler former, med fler partners, under fler omständigheter, än person B. En person med sexuell lust har ett starkt intresse att få sex och är villig att acceptera stora kostnader och risker för att få det.

Definitionen på stor sexuell lust passar bättre in på män än på kvinnor.
Mäns förhållande till sex följer den gamla irländska principen: ”Sex som förälskad är världens bästa sak, sex utan kärlek är den näst bästa.”
Kvinnor har betydligt fler orsaker att avhålla sig från sex än män, vilket minskar utbudet av kvinnors sexualitet på marknaden.

Kvinnor förstår inte fullt ut teorin om marknadsvärde

Kvinnor kan ha svårt att förstå två faktorer som har en central inverkan på mäns liv:

(1) mäns sexuella lust och (2) de kostnader för män som följer på kvinnors sexuella makt.
Henry ”Fonzie” Winkler sade efter att han hade blivit berömd: ”Tidigare var det alltid jag som tog initiativet gentemot kvinnor och de antingen accepterade eller inte. Bara nu efter att jag blivit berömd vet jag vad det innebär att vara kvinna” (Symons 1979, 272–273).
Kvinnor kan ha svårare än män att alls förstå den värld av sexuell knapphet i vilken en stor del av männen lever. (Baumeister & Tice 2001, 180–215). Flertalet kvinnor och män kan således sägas leva i olika sexuella verkligheter (Symons 1979, 272).

Män talar om sex på samma sätt som kvinnor talar om mat. Om kvinnor vill förstå mäns sexuella lust så borde de fundera på sitt förhållningssätt till mat.
Ett monogamt förhållande är för en man som att äta samma mat varje dag. ”Varför vill du gå till en kinesisk restaurang när din favoriträtt är potatismos?” Potatismos är gott, men ibland vill man ha något annat, för omväxlingens skull.
Monogami ger upphov till ett dilemma för männen, där de blir tvungna att avstå från den tillfredsställelse som talrika sexpartners skulle ge. Detta ger upphov till en situation där de är tvungna att nöja sig med samma måltid varje dag.

Kvinnor vill inte ens veta av karaktären på sina mäns sexuella lust, eftersom det faktum att mäns sexuella lust riktar sig till alla attraktiva kvinnor ställer sig i vägen för kvinnornas egna romantiska drömmerier (Rhoads 2004, 115).

De nyttor som sexuell makt för med sig

En mycket attraktiv kvinna får följande möjligheter i livet i egenskap av innehavare av sexuell makt:
1.Möjligheter till tillfälligt sex när hon önskar och med vem hon önskar
2.Möjligheten att gifta sig uppåt
3.Möjligheten att sälja sex
4.Möjligheten att vara föremål för sexuell lust
5.Möjligheten att få nyttor i arbetslivet

En mycket attraktiv kvinna kan t.ex. gifta sig med en rik ishockeyspelare och behöver därefter inte utföra ett riktigt jobb en enda dag under hela sitt liv.
Många kvinnor njuter av känslan att vara eftertraktade. Det är mycket roligare att vara sexuellt attraktiv än att vara osynlig. Att vara eftertraktad är en känsla som är helt okänd för det stora flertalet män.
För en oattraktiv man utan sexuell belöningsmakt står följande alternativ till buds:

1.Vänster hand
2.Höger hand
Citera
2016-09-12, 23:27
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Så du älskar endast en man för dens kuk? Ganska förenklad bild av män. Sedan förstår vi att kärlek har varit eufeism för sex hela tråden lång. Eller åtminstone jag förstod det. Ännu en sexkontaktannonstråd av Buffy
Tyckte jag hade etablerat att jag inte orkar med dig. Naturligtvis är det inte så, antagligen tänder man också på personen man är tillsammans om man inte är asexuell. Lika viktigt är att ställa upp för varandra, och ta hand om varandra. Men du gillar att vrida på allt.
Enkelt uttryckt så vill jag inte ha sex om inte kärlek också finns. Och då menar jag självfallet kärlek från Båda parter.
Citera
2016-09-12, 23:27
Bannlyst
Citat:
Flirta är väl å ta i?

Stämmer nog. Jag tror nog många män backar ett steg om tjejen endast skriver ett vagt jag vill ha kärlek-profil online. Tror nog inte män vill springa in i en tjej som "knullat av sig" och nu vill kvinnan endast ha ett förhållande för trygghet och tillåta mannen kliva in i kärleksgrottan 1 gång om månaden.

Kanske ett spel med sin sexuella makt?
Citera
2016-09-13, 03:00
Medlem
Citat:
.
Du är så jävla sexfixerad och kvinnohatande att du är humor. Allt du skriver utstrålar det och man behöver inte ens vara amatörpsykolog för att fatta att du är bitter på dig själv främst men för över det på kvinnor som grupp. Den sexuella makt du så hett längtar efter ersätter du med hat och förakt.
Vill du fortsätta blotta dina unkna åsikter så fortsätt skriv som du gör både här och i andra trådar.
Citera
2016-09-13, 08:04
Bannlyst
Från inlägg 428 ovan.

"Kvinnor förstår inte fullt ut teorin om marknadsvärde

Kvinnor kan ha svårt att förstå två faktorer som har en central inverkan på mäns liv: (1) mäns sexuella lust och (2) de kostnader för män som följer på kvinnors sexuella makt."

Författaren generaliserar t.o.m om alla kvinnor och det är helt rätt. Mång kärringar skulle säga att det är olika från individ till individ, men glöm det, ni är lila oförstående allihopa när det gäller den sexuella makten. Man kan i mångt och mycket tala om att kvinnor har ett bristande intellekt.

Två personer, man och kvinna, kan ha varit med om en händelse och befinna sig på samma plats och bli intervjuade, men ofta är det mannens historia som stämmer bättre överens med verkligheten. Anledningen är att kvinnor tycks inte kunna skilja på vad de uppfattar och deras känslor. De ger en beskrivning utifrån sina känslor verkar det som (vilket är helt uppåt väggarna).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in