2016-09-03, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Kan du förklara hur du tänker när du har fonder som i många fall följer varandras utveckling? Tänker t ex på att du har 2 globala, 3,5 sverige (access mix = 50% aktier, 50% räntor) osv... ?

Jag är som sagt nybörjare, men jag har försökt få en okej geografisk spridning. Sverige, Amerika, Europa och Asien. Vad vore ett bättre upplägg enligt dig?
Citera
2016-09-03, 21:59
Medlem
Aktiefond (A) Amundi Funds Equity Global Gold Mines 34,0 %
Aktiefond (A) BlackRock Global Funds - World Gold Fund 35,0 %

Har dessa som fonder på pensionsmyndigheten men funderar om man ska byta? Senast jag kollade hade båda gått upp 50 % men nu 35ish.

Kommer de fortsätta ner tror ni eller vad ska man byta till.
Citera
2016-09-05, 08:00
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0liven
Jag är som sagt nybörjare, men jag har försökt få en okej geografisk spridning. Sverige, Amerika, Europa och Asien. Vad vore ett bättre upplägg enligt dig?

Vi lever i en allt mer global värld. Finansmarknaderna är redan i mångt och mycket globala. Det gör att tillgångsslag oftare än sällan drar åt samma håll oavsett geografisk placering. Visst finns det nationer av olika slag som det plötsligt går bättre och sämre för, men i regel gäller att om det går bra globalt så går det bra för de flesta och tvärt om.

Jag skulle istället titta på fler tillgångsslag än aktier och inta en mer defensiv position.
Citera
2016-09-08, 02:17
Medlem
Kör på dem enkla Swedbank fonderna förväntar mig inte så mkt från dem har dem där för att jag har råd o förlora lite här o där men man tjänar mer än vad man förlorar så de spelar ej så stor roll. Kommer inte bli miljonär direkt men kan köpa mer entrecote
Citera
2016-09-11, 15:41
Medlem
Smart att vänta tills efter usa valet för att investera i fonder?
Citera
2016-09-11, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevegalloway
Ska man ha kvar blackrock?

Jag tror iaf att det kommer vara bra kommande 2-3 år men det är alltid en chansning.

Om det är en ny bullmarket vi gått in i inom ädelmetaller så är det "köp på dipparna som gäller".
Dock ska man inte har mer än att man kan sova vid en rekyl ner på 30% eller mer.
Citera
2016-09-11, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Jag tror iaf att det kommer vara bra kommande 2-3 år men det är alltid en chansning.

Om det är en ny bullmarket vi gått in i inom ädelmetaller så är det "köp på dipparna som gäller".
Dock ska man inte har mer än att man kan sova vid en rekyl ner på 30% eller mer.

Okej Tack! Jag har den på pensions myndigheterna det man kan ändra sj
Citera
2016-09-11, 22:17
Medlem
Caffreys avatar
Har tänkt spara en mindre summa och se hur det utvecklar sig.
Är det något helt galet som jag missar om jag börjar spara så här?

DNB Global Indeks 30%
Swedbank Robur Global Emerging Markets 20%
Splitan Aktiefond Investmentbolag 20%
AMF Ränktefond Lång 10%
SPP Obligationsfond 20%
Citera
2016-09-11, 23:08
Medlem
Mino44s avatar
Jag undrar om följande fördelning är ok. Har ISK-konto på Avanza som ser ut så här:
Länsförsäkringar global indexnära: 60%
Spiltan aktiefond investmentbolag: 20%
Swedbank robur access Asien: 12%
Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära: 8%

Detta ger enligt Morningstar följande regionella fördelning:

Afrika och Mellanöstern
0,8%

Asien exkl Japan
18,2%

Australien och Nya Zeeland
1,6%

Japan
5,3%

Latinamerika
1,1%

Nordamerika
38,0%

Sverige
21,1%

Västeuropa exkl Sverige
13,5%

Östeuropa
0,5%

Är detta stabilt inför framtiden eller bör jag vikta mer eller mindre åt något håll?
Citera
2016-09-12, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caffrey
Har tänkt spara en mindre summa och se hur det utvecklar sig.
Är det något helt galet som jag missar om jag börjar spara så här?

DNB Global Indeks 30%
Swedbank Robur Global Emerging Markets 20%
Splitan Aktiefond Investmentbolag 20%
AMF Ränktefond Lång 10%
SPP Obligationsfond 20%

Byt ut Swedbank Robur Global Emerging Markets mot Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära, Swedbanks fond är onödigt dyr. Sen kanske du har lite mycket obligationer kan jag tycka, men det beror ju på din tidshorisont. Alla övriga fonder är billiga och bra i alla fall

Citat:
Ursprungligen postat av Mino44
Jag undrar om följande fördelning är ok. Har ISK-konto på Avanza som ser ut så här:
Länsförsäkringar global indexnära: 60%
Spiltan aktiefond investmentbolag: 20%
Swedbank robur access Asien: 12%
Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära: 8%

Detta ger enligt Morningstar följande regionella fördelning:

Afrika och Mellanöstern
0,8%

Asien exkl Japan
18,2%

Australien och Nya Zeeland
1,6%

Japan
5,3%

Latinamerika
1,1%

Nordamerika
38,0%

Sverige
21,1%

Västeuropa exkl Sverige
13,5%

Östeuropa
0,5%

Är detta stabilt inför framtiden eller bör jag vikta mer eller mindre åt något håll?

Tycker det ser väldigt bra ut, billiga och bra fonder! 20% i tillväxtmarknader brukar vara det man rekommenderar och det är inte fel att köra en så stor andel i global, men som du ser ger det stor exponering mot USA (behöver inte vara dåligt). Om du vill kan du minska global lite och istället öka Sverige, men det är en smaksak.

EDIT: Och om du väljer att öka Sverige kan du med fördel ta in ytterligare en fond, exempelvis AZ, snarare än att öka Spiltanfonden.
Senast redigerad av Javac 2016-09-12 kl. 18:39.
Citera
2016-09-12, 23:18
Medlem
Mina fonder som jag månadsspar i till hela familjen till ett totalt värde av 5800:-/månaden.
× LF global index
× DNB global index
× SPP USA
× Spiltan investmentbolag
× Robur access Asien
× AMF Asien
× AMF småbolag
× Didner och gerge småbolag

Har inte skrivit ut själva uppdelningen då dem ligger utspridda på 3 st olika ISK.
Citera
2016-09-13, 08:21
Medlem
Frozzzts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Mina fonder som jag månadsspar i till hela familjen till ett totalt värde av 5800:-/månaden.
× LF global index
× DNB global index
× SPP USA
× Spiltan investmentbolag
× Robur access Asien
× AMF Asien
× AMF småbolag
× Didner och gerge småbolag

Har inte skrivit ut själva uppdelningen då dem ligger utspridda på 3 st olika ISK.

Får jag bara fråga vad anledningen är till att spara i både DNB och LF istället för enbart en?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in