2016-06-17, 12:37
Medlem
GabrielToshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volkspolizist
Jag äger just nu en liten andel Avanza Zero och en lite större andel länsförsäkringar global index. Vilken indexfond skulle ni välja för fortsatt sparande? Spontant känns det som om att den globala fonden sprider riskerna bättre, men när jag jämför utvecklingen så följer de båda graferna varandra.

Både Avanza Zero och LF fonden är dåliga placeringar över tid enligt mig, eller det finns iaf. bättre.

Lannebo Småbolag 16 år - 815 %

Avanza Zero 16 år - 70 %

Om du gillar indexfonder så tycker jag du ska ta en titt på denna småbolagsindexfond.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/636981/xact-svenska-smabolag
Citera
2016-06-17, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
Guld?

Har du tips på någon bra "guldfond"?
Citera
2016-06-18, 14:35
Medlem
citronsafts avatar
AVANZA ZERO - 20%
DNB Global Indeks - 30%
Didner & Gerge Småbolag - 20%
SPP Obligationsfond - 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 20%

Skall spara i minst 10 år till
Citera
2016-06-19, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielTosh
Både Avanza Zero och LF fonden är dåliga placeringar över tid enligt mig, eller det finns iaf. bättre.

Avanza Zero 16 år - 70 %

Om du gillar indexfonder så tycker jag du ska ta en titt på denna småbolagsindexfond.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/636981/xact-svenska-smabolag

Mjo... men vad säger att Lannebo kommer fortsätta prestera så exceptionellt bra när all erfarenhet gör gällande att fonder som gått så bra inte kommer göra det? Min inställning är att indexfonder är det bästa man kan äga i långa loppet. Ska kolla upp Xact dock.
Citera
2016-06-19, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielTosh

Avanza Zero 16 år - 70 %

Nja knappast över tid, att småbolagen gått bra nu betyder inte att de kommer gå bra i all evighet.
Citera
2016-06-20, 00:17
Medlem

Tycker mig ha hittat en ersättare till dom 10% jag tänkte lägga på AMF Småbolag. Länsförsäkringar Fastighetsfond, vad tycker ni om den idén? Bä eller bu? Någon här som har kapital i den fonden och skulle den passa in i min nuvarande portfölj?
Citera
2016-06-21, 12:34
Medlem
Kör följande nu

Länsförsäkringar global index 50%
Spiltan investmentbolag 35%
Didner & Gerge small/micro cap 15%

Månadssparar löpande.
Citera
2016-06-22, 11:04
Medlem
GabrielToshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volkspolizist
Mjo... men vad säger att Lannebo kommer fortsätta prestera så exceptionellt bra när all erfarenhet gör gällande att fonder som gått så bra inte kommer göra det? Min inställning är att indexfonder är det bästa man kan äga i långa loppet. Ska kolla upp Xact dock.

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nja knappast över tid, att småbolagen gått bra nu betyder inte att de kommer gå bra i all evighet.

Det går ju att konstruera ett index precis hur man vill. Ställer mig därför lite frågade till varför så många verkar tro att de 30 mest omsatta bolagen kommer gå bäst. I själva verket tror nog få de, men de gillar de låga avgifterna, vilket jag absolut förstår. Jag vill inte heller betala tusentals kronor till en fondförvaltare varje år.

Allemansfonder införandes och ökade aktiesparandet rejält i Sverige, vilket var bra. Nu är ju de fonderna indexföljare med höga avgifter dvs. skräp. Zero är ju självklart 1000 gånger bättre än en allemansfond.

Det är ju helt ok att välja om man tycker det är trist att göra research och jag fattar att man inte vilja betala 1.5 procent i avgift. Men då kan man köpa Xact småbolagsindexfond.

Eller så kan man kopiera en fond. På FI:s hemsida kan man se fonders innehav. Har ju ingen forskningslänk i bakfickan men min tro är att 80-90 procent av fallen så kommer en småbolagsfond med hög ranking av Morningstar överavkasta mot Avanza Zero över en 15 års period.

http://www.fi.se/Register/Fondinnehav/Fondinnehav-Innehav/?fondid=60503&fondbolagid=58026

Citera
2016-06-22, 11:34
Avslutad
Har dessa två fonder som jag fick av mina morföräldrar för 20-25 år sedan.

Swedbank Robur Exportfond - 50%
Swedbank Robur Räntefond Flexibel - 50%

De har ju utvecklat sig bra över åren och växt rejält men jag börjar fundera på om man ska sälja dom och köpa annat, 1,25% i avgift för exportfonden och 0,6% för räntefonden känns lite dyrt när man kollar runt avgiften på andra fonder.
Citera
2016-06-22, 13:19
Medlem
Hej, när man köper ex. Lannebo, ska man göra det genom ex avanza i ett aktie-fondkonto eller ISK? Mvh

Kostar det extra avgift att göra nya insättningar på kontot och investera i ex lannebo. Någon som har koll som jag kan pma.
Citera
2016-06-22, 19:40
Medlem
bike99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ermal123
Hej, när man köper ex. Lannebo, ska man göra det genom ex avanza i ett aktie-fondkonto eller ISK? Mvh

Kostar det extra avgift att göra nya insättningar på kontot och investera i ex lannebo. Någon som har koll som jag kan pma.

Man får såklart välja om man vill använda ISK eller aktie och fondkonto. ISK är såklart att föredra däremot. Det kostar ingenting att sätta in eller ta ut pengar (Avanza), däremot har vissa fonder en sälj- och köpavgift. Lannebo har inte det.
Citera
2016-06-28, 15:31
Medlem
snuskers avatar
Har ett långsiktigt månadssparande med spridda marknader.

Har som följer:
30% DNB Global Indeks
20% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% SPP Obligationsfond
10% AMF Räntefond Lång
10% Swedbank Robur Penningmarknadsfond
10% Öhman Penningsmarknadsfond
5% Templeton Em Mkts Smlr Coms A AccUSD
5% Fidelity Emerging Markets A-USD

Funderar på att skrota räntefonderna och köra 40% på någon större aktiefond då jag även har sparkonto på annan bank med 0,60% ränta i skrivande stund. Eller köra lite försiktigare med en blandfond? Räntorna kan ju balansera ut portföljen under oroliga tider på börsen.

40% AMF Balansfond
30% DNB Global indeks
20% Spiltan investmentbolag
10% Emerging markets

Får så många ideér, svårt att bestämma mig.
Tips?
Senast redigerad av snusker 2016-06-28 kl. 15:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in