Citat:
Avanza Zero följer index så om fonden är skakig är det för att den svenska börsen är skakig. Mycket riktigt är också den svenska börsen mer volatil, dock också en av de börser som historiskt går bäst. Som vanligt står risk i proportion till den förtjänst som finns att göra. Spiltan Investmentbolag som du har valt är en av få fonder som i flera år slagit index, något som är högst anmärkningsvärt då få fonder klarar av det. En bra fond mao.
Citat:
Glömde dock att i föregående inlägg ta upp mina två främsta funderingar och anledningar till jag sitter och trycker på stålarna istället för att göra något vettigt av dem:
1. Brexit
2. USAs presidentval
3. Påstådda nedbromsningen i Kinas ekonomi.
1. Brexit
2. USAs presidentval
3. Påstådda nedbromsningen i Kinas ekonomi.
Jag tycker du gör helt rätt i att känna viss oro. Oftast får du råd som är goda råd om vi rör oss med en sparhorisont på 10+ år. Detta då historisk data väldigt enkelt bekräftar sådant. Ett problem med det är att du förmodligen inte äger en tidsmaskin och kan börja göra historiska investeringar.
Har absolut inga som helst belägg huruvida dessa punkter har någon inverkan (inte ens den skickligaste analytikern har förmåga att sia), men magkänslan och allt skrammel i media säger ju att börsen tenderar att bli påverkad av världsliga händelser av ovanstående kaliber. Kinas påstådda ekonomiska inbromsning kanske är något för framtiden, eller skriet från olyckskorpar, vad vet jag.
Citat:
EDIT: Sparhorisont? Inte den blekaste om jag ska vara ärlig. Har inget omedelbart behov av pengarna, men har inte för avsikt att låta dem ligga i 5+ år ostört heller. Är helt nöjd med ~2-5% stabil tillväxt, sen om jag behöver pengarna så plockar jag bara ut dem. Har ISK på Avanza. Lite högre risk och lite högre avkastning än ett vanligt sparkonto. Tänk er ett litet sparkonto på tjack s.a.s., om det är möjligt?
Skit i sparhorisont. Allt sådant prat är för folk som vill kunna hävda att tillgångsslag A, B och C är bäst vilket då endast stämmer om man pratar om längre tidshorisonter och historisk data då även dessa inte äger någon tidsmaskin. Teorier som endast baserar sig på att ett specifikt tillgångsslag är bäst då historik visar detta över spann om 50 år är att betrakta som kolera. Detta då denna typ av sparhorisonter är så pass långa att vi skulle behöva, med stor säkerhet dessutom, kunna säga att även detta gäller i framtiden. Hur många tror du med stor träffsäkerhet kan sia om hur saker går ens på blotta 10 år in i framtiden? Och 10+ år...?
Mer kortfattat:
1. Dina fondval är inte så tokiga, men avgifterna i vissa av dessa fonder är inte särskilt lysande. Då särskilt när det finns liknande fonder med betydligt lägre avgifter.
2. Du vill ha mindre risk och har därför lagt 40% i räntor. Helt okej; notera dock att AMF Räntefond Lång inte är Lång i dess rätta bemärkelse utan snarare "intermediate" (placerar i 2-10 år istället för 10+ år som de som internationellt kallas "long").
3. En del av fonderna du har valt är samma fonder. Varför välja så många om de kommer ha snarlik utveckling?
4. Läs på, se t ex enklainvesteringar.se och strategierna som finns där
Vidare -- om du är orolig för nedgångar typ Brexit finns det strategier som är baserat på mer riskmedvetenhet. Se enklainvesteringar.se men sök också på saker som "Allvädersportfölj", "Golden Butterfly" eller Rikatillsammans-portföljen.