2015-04-02, 14:39
Medlem
KallaMigGrefvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikihisa
Dessa fonder har under en längre tid gått ganska bra.
Det är dock hög risk. Vågar man ta högre risker har de gett bättre avkastning än Index, men vill men gå på ett "säkrare" alternativ så är Indexfonder bättre ja.
Men frågan är om man inte har fel timing om man köper dessa nu när de redan är på toppen.
Citera
2015-04-02, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaMigGrefven
Men frågan är om man inte har fel timing om man köper dessa nu när de redan är på toppen.

Jadu, det är visserligen lite sent att gå in i dem nu. Men som vanligt på börsen vet man aldrig. Är den i toppen nu påväg ner? Håller den på att stabilisera sig för att fortsätta ner? Kommer den tokrusa uppåt inom kort?

Som vanligt på börsen så kan man försöka referera till historiska händelser, men börsen går inte alltid som man tror.
Jag har lagt relativt små poster i dessa fonder för att jag ändock vill vara med om det visar sig att de ör påväg uppåt. Jag lägger inte några livsbesparingar direkt, utan ca en halv månads sparande.
Citera
2015-04-02, 16:17
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Vad är det för fördel att ha bioteksfonder och healthcare osv? Det är väl bättre att köra på billiga indexfonder istället.
Hög risk är hög potential. För att det ska fungera behöver man ta hem vinsten då och då och avvakta nya uppgångar i de branscherna. Inget man långligger i alltså, vill man inte vara så aktiv är det indexfonder som gäller.
Citera
2015-04-02, 16:27
Medlem
KallaMigGrefvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Hög risk är hög potential. För att det ska fungera behöver man ta hem vinsten då och då och avvakta nya uppgångar i de branscherna. Inget man långligger i alltså, vill man inte vara så aktiv är det indexfonder som gäller.
Förstår detta givetvis men att söka spänning på börsen kostar nog mer än det smakar. Frågan är om man inte kan spela på hästar lika gärna då? =)
Citera
2015-04-02, 16:45
Medlem
Sitter just nu på

SPP Global Top 100 - 20%
Danske Invest Global Index 25%
SPP Aktiefond Sverige 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%
SPP Aktiefond Europa 10%
Swedbank Robur Indexfond Asien 25%

Rätt nöjd med vilka fonder som är i den - lite tråkig kanske utan teknik- eller biotechfonder.
Vad säger ni om min procentfördelning? Kanske borde man minska ned de globala lite till förmån för något annat?
Citera
2015-04-02, 17:00
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Förstår detta givetvis men att söka spänning på börsen kostar nog mer än det smakar. Frågan är om man inte kan spela på hästar lika gärna då? =)
Det handlar inte om spänning alls för min del. Vill man spela så handlar man med förhoppningsbolag eller satsar på hästar. Att veta när man ska inneha högriskfonder och inte är ren teknisk analys, främst på glidande medelvärden och samtidigt inte lita blint på dem. Det är inte enkelt, det ska medges.
Citera
2015-04-02, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Depletik
Sitter just nu på

SPP Global Top 100 - 20%
Danske Invest Global Index 25%
SPP Aktiefond Sverige 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%
SPP Aktiefond Europa 10%
Swedbank Robur Indexfond Asien 25%

Rätt nöjd med vilka fonder som är i den - lite tråkig kanske utan teknik- eller biotechfonder.
Vad säger ni om min procentfördelning? Kanske borde man minska ned de globala lite till förmån för något annat?

Jag tycker att det ser riktigt bra ut, procentfördelningen ser också bra ut.. Jag skulle inte minska de globala fonderna eftersom det är där du får USA exponering som du annars skulle sakna i portföljen.. Jag skulle hellre se mer exponering mot Europa än Asien, men det är väl en smaksak..

Gillar SPP Global Top 100 skarpt, tycker att deras investeringsfilosofi låter sund.
Citat:
SPP Global Topp 100 är en aktiefond som investerar i 100 av världen mest hållbara företag i världen inom alla branscher. Fonden väljer ut företag utifrån finansiell stabilitet, hållbar verksamhet/drift och hur de är positionerade för att möte en hållbar framtid inom varje bransch. Varje företags väger normalt 1 procent i fonden. Våra hållbarhetsanalytiker gör en framåtblickande bedömning, en hållbarhetsrating, och i botten ligger alltid koncernens standard för hållbara investeringar. Det innebär bland annat att fonden inte investerar i företag som medverkar till kränkning av mänskliga rättigheterna, korruption, klimat- och miljöskada, produktion av landminor, kluster- och atomvapen eller produktion av tobak.

Citat:
lite tråkig kanske utan teknik- eller biotechfonder.

Nä då, om 10 år är det inte lika tråkigt iallfall
Senast redigerad av Bomben1 2015-04-02 kl. 18:27.
Citera
2015-04-03, 13:46
Medlem
Hallå!
Efter ett längre uppehåll (tyvärr) är jag nu tillbaka, dock med väldigt lite pengar.

SHB Amerikafond - 60%
SHB Europafond Index - 30%
SHB Astra Zeneca - 10%.

Månadssparar även ytterst lite i Avanza Zero, cirka 1.000 kr.

I dagsläget undviker jag Sverigefonder, annat än att jag månadssparar i dem. Köper inga stora poster, som jag gör i de övriga fonderna.
Skall byta ut alla mina fonder mot andra fonder med lägre avgifter. Har enbart SHB pga lathet.

Tror att min framtida portfölj kommer se ut så här:

Swedbank Robur Amerika alt (ersätter SHB Amerika pga lägre Normanbelopp)
Swedbank Robur Europa alt Allianz Europe Equity(se ovan)
JPM Global Healthcare (kommer utöka innehavet rejält i denna, vid ev nedgång på börsen tror jag på läkemedel)
Citera
2015-04-04, 15:41
Medlem
evilkittys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink

Som om man konsekvent hade kunnat förutsäga toppar och bottnar
Citera
2015-04-04, 18:21
Medlem
Croissantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Om du kollar på tex Tyskland har börsen stigit väldigt kraftigt där den senaste tiden precis som Sverige, förutom att Tyskland har stigit ännu mer.

Jag tror att så länge det ökar i Europa så ökar det i Sverige, när det börjar minska i Europa så sjunker även den svenska börsen, så risken är nog likvärdig i din europafond som i en svensk indexfond.

Jag håller med om dina resonemang men jag skulle vilja lägga till att om Sverige går dåligt så påverkas inte Europafonden lika mycket, och jag tror att risken är för stor i Sverige nu. Jag ser inte att tyskarna har lika stora problem med bostadspriser eller offentliga kostnader som vi har direkt...(Kanske bara jag som bara är oinsatt)
Citera
2015-04-04, 18:49
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilkitty
Som om man konsekvent hade kunnat förutsäga toppar och bottnar
Det gör jag inte heller
Citera
2015-04-07, 23:02
Medlem
Vilka är de hetaste hög-risk fonderna just nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in