Citat:
Ursprungligen postat av
Depletik
Sitter just nu på
SPP Global Top 100 - 20%
Danske Invest Global Index 25%
SPP Aktiefond Sverige 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%
SPP Aktiefond Europa 10%
Swedbank Robur Indexfond Asien 25%
Rätt nöjd med vilka fonder som är i den - lite tråkig kanske utan teknik- eller biotechfonder.
Vad säger ni om min procentfördelning? Kanske borde man minska ned de globala lite till förmån för något annat?
Jag tycker att det ser riktigt bra ut, procentfördelningen ser också bra ut.. Jag skulle inte minska de globala fonderna eftersom det är där du får USA exponering som du annars skulle sakna i portföljen.. Jag skulle hellre se mer exponering mot Europa än Asien, men det är väl en smaksak..
Gillar
SPP Global Top 100 skarpt, tycker att deras investeringsfilosofi låter sund.
Citat:
SPP Global Topp 100 är en aktiefond som investerar i 100 av världen mest hållbara företag i världen inom alla branscher. Fonden väljer ut företag utifrån finansiell stabilitet, hållbar verksamhet/drift och hur de är positionerade för att möte en hållbar framtid inom varje bransch. Varje företags väger normalt 1 procent i fonden. Våra hållbarhetsanalytiker gör en framåtblickande bedömning, en hållbarhetsrating, och i botten ligger alltid koncernens standard för hållbara investeringar. Det innebär bland annat att fonden inte investerar i företag som medverkar till kränkning av mänskliga rättigheterna, korruption, klimat- och miljöskada, produktion av landminor, kluster- och atomvapen eller produktion av tobak.
Citat:
lite tråkig kanske utan teknik- eller biotechfonder.
Nä då, om 10 år är det inte lika tråkigt iallfall