2016-09-11, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harbard
Hur startar du den? Måste du hålla för luftintaget med handen eller startar den utan problem nu? Fixade nya insuget problemet med tomgång och att behöva starta med startgas?

Kolla så att flotören i förgasaren stänger bensinflödet som den ska. Kan vara så att det är skit i förgasaren så den stänger inte bensinflödet.

Använder du original luftboxen med en slang från luftboxen fram till ventilkåpan (där cylindern är) ?

Jag måste hålla för med fingret, tar jag bort fingret varvar den upp och dör efter ett par sekunder. Har ingen tomgång pga. detta. Behöver inte starta med startgas, bara hålla för med fingrarna.

Vart sitter flottören? Är det den man ser från luftfilter hålet? (där luftfilter slangen går in)

Ja, använder en ny original luftfilter box.
Citera
2016-09-11, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hiphoppucko1337
Och vad är det för gul sörja som kommer ut genom luftfiltret? Luktar bensin men ser ut som urin typ. Hittade inget på google heller.
Luftfilter av skumplast skall fuktas med motorolja vid monteringen, så att damm klibbar fast istället för att följa med in i motorn. Behöver de göras rent är det bara att tvätta och olja in på nytt.

Så småningom sjunker oljan långsamt nedåt och lägger sig till sist i botten på luftburken.
Citera
2016-09-11, 22:47
Medlem
Harbards avatar
Citat:
Jag måste hålla för med fingret, tar jag bort fingret varvar den upp och dör efter ett par sekunder. Har ingen tomgång pga. detta. Behöver inte starta med startgas, bara hålla för med fingrarna.

Vart sitter flottören? Är det den man ser från luftfilter hålet? (där luftfilter slangen går in)

Ja, använder en ny original luftfilter box.

Flottören är den vita eller svarta plastgrejen som ligger i flotörskålen ( den skål du måste skruva av för att t.ex ändra munstycke och dylikt.

Om du har en slang från ventilhuvudet som går in till luftboxen så är det anledningen till att du har gul sörja där i. Det är en metod för att fånga upp "spillolja" från ventilerna, istället för att ha slangen hängandes ut på vägen och därmed förorena. Vad detta även leder till är att du får byta luftfilter mer frekvent, det har kinesera klurat ut... Dra bort slangen därifrån och strapsa fast den på ramen, helst med änden riktat uppåt, och helst så inte olja kommer spruta ut under hjulen eller på mopeden.

http://i905.photobucket.com/albums/a..._redo033-1.jpg Här kallar de dem "Crankcase Breather".

Det första jag gjorde med min 4taktare var att ta bort denna från luftboxen samt köpte annat luftfilter av typen Sport.
Citera
2016-09-11, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Luftfilter av skumplast skall fuktas med motorolja vid monteringen, så att damm klibbar fast istället för att följa med in i motorn. Behöver de göras rent är det bara att tvätta och olja in på nytt.

Så småningom sjunker oljan långsamt nedåt och lägger sig till sist i botten på luftburken.

Ja jag har oljat in luftfiltret, men när jag tar bort det för att hålla för hålet i luftburken, och startar motorn, då rinner det gul vätska ur förgasaren, det är ingen olja utan nåt annat
Citera
2016-09-11, 22:53
Medlem
Harbards avatar
Citat:
Ja jag har oljat in luftfiltret, men när jag tar bort det för att hålla för hålet i luftburken, och startar motorn, då rinner det gul vätska ur förgasaren, det är ingen olja utan nåt annat

Då är det bensin och din flotör stänger inte bränsleflödet. Öppna, ta bort flotören och rengör. Se även till så att den hänger lös.

PS. Du kommer även märka att ifall du lutar förgasaren med lufthålet neråt, så kommer det komma bensin..
Citera
2016-09-12, 08:56
Medlem
Citat:
Då är det bensin och din flotör stänger inte bränsleflödet. Öppna, ta bort flotören och rengör. Se även till så att den hänger lös.

PS. Du kommer även märka att ifall du lutar förgasaren med lufthålet neråt, så kommer det komma bensin..

Får inte isär förgasaren då skruvarna sitter som faan, kanske ska ge mig på dom ändå..
Citera
2016-09-12, 09:35
Medlem
Harbards avatar
Citat:
Får inte isär förgasaren då skruvarna sitter som faan, kanske ska ge mig på dom ändå..

Använd större philips. I värsta fall får du slipa ett jack i dem och använda vanlig platt.
Citera
2016-09-12, 10:06
Medlem
Citat:
Använd större philips. I värsta fall får du slipa ett jack i dem och använda vanlig platt.

Jag dunkade in (medelst hammare) ett torx-bits i min förgasare. Funkade fint. Jackmetoden brukar gå vägen det med.
Citera
2016-09-12, 10:07
Medlem
Citat:

Eller ny förgasare för knappt 200 kronor:
http://www.ebay.com/itm/New-110-125-...BXbNZV&vxp=mtr
Citera
2016-09-12, 20:17
Medlem
Citat:
Ta ett löst blad från en bågfil eller en sticksåg för metall och fila för hand ett spår rakt över huvudet. Fila till drygt halva huvudets tjocklek i djup och var noga så att du får raka och branta väggar i spåret. Sedan behöver du en plattskruvmejsel som går i spåret. Har du skruvmejsel med bits så brukar dessa ha brantare väggar som får bättre grepp i spåret. Knacka sedan försiktigt med en hammare på skruvmejseln samtidigt som du vrider, så brukar skruven släppa och komma ut hel i ett stycke.

Det är inte så svårt som det låter eftersom det är mjukt material både i skruvar och förgasare.
Citera
2016-09-12, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baktakt2015
Eller ny förgasare för knappt 200 kronor:
http://www.ebay.com/itm/New-110-125-...BXbNZV&vxp=mtr
Det blir minst dubbla priset med frakt och moms när man beställer från usa. Ännu mer om det fastnar i tullen därför att säljaren inte betalat alla skatter och avgifter och mottagaren skall lösa ut paketet.
Citera
2016-09-12, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det blir minst dubbla priset med frakt och moms när man beställer från usa. Ännu mer om det fastnar i tullen därför att säljaren inte betalat alla skatter och avgifter och mottagaren skall lösa ut paketet.

Ja det blir det ibland.

Detta är dock HongKong och därifrån brukar det mesta slinka igenom, alltså 200 kronor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in