2016-09-11, 20:25
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
I affekt? Han går lugnt och sansat fram till hörnflaggan, plockar upp den och kastar den in i publiken.
Efter att precis ha fått en banger kastad mot sig? Jag har full förståelse för Sanas agerande men jag förstår inte varför hans aktion i princip likställs med snubben som kasta, kollar man runt bland Blåvitts supportrar är det märkligt hur lindrigt denne har klarat sig undan. Det är domarens, Sanas, Malmös, förbundets och Allan Kuhns katts fel att matchen bröts. Bangerkastaren och (till viss mån) hockeymuppen som sprang in på plan nämns inte i samma sammanhang.
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Kasst argument, väldigt många brott och regelbrott begås när någon är i affekt, det är i normala fall inte en ursäkt som man köper, skulle tippa på att våran ADHD gubbe var uppe i varv när han fick för sig att slänga in bangern också. Jag tycker nog att det hade varit väldigt lämpligt med en avstängning iaf.

Man skulle möjligtvis kunna typ argumentera för att Sana hade någon sorts nödvärnsrätt, men han "försvarar" sig likväl mot fel personer. Så där faller det argumentet.
Jag talar från ett känslomässigt perspektiv och inte ett juridiskt, sen är det f.ö patetiskt av Sana å gråta ut på presskonferensen om att han "begått sitt livs största misstag" bara för att göra narr av hela grejen ett par veckor senare.
Citat:
Supportrar behandlas som untermenschen, blir en spelare förbannad på domaren och viftar lite med armen blir det dock gult kort. Blåvitt skall för övrigt betala ut 70k till massa gnidare, vem fan begär tillbaka entrépengen? Visst om man är fattig som fan och typ går på bidrag, då kanske jag kan ha överseende med det... men annars.
På riktigt? Skulle verkligen aldrig falla mig in att kräva pengarna tillbaka för en avbruten match då det är min egna klubb som blir lidande.
Citera
2016-09-11, 20:42
Medlem
Får man passa på att hälsa Sundsvall och Jönköping välkomna till allsvenska hösten?

Hur har Häcken varit borta i år? Har Gefle chans att få häng på Heif?
Citera
2016-09-11, 21:11
Medlem
ZlatanManias avatar
Måste säga att man är grymt imponerad av IFK Norrköping, tappat så många nyckelspelare och chefstränaren samt att den ordinarie målvakten är långtidsskadad, inför matchen tror jag Dahlqvist nämnde att endast tre startspelare från guldmatchen i Malmö är kvar och man har ersatt nyckelspelare med såna som Seb Andersson, Niclas Eliasson, David Moberg Karlsson, Kalle Holmberg, Andreas Blomqvist. Alltså oetablerade spelare, men likförbannat är man med i toppen och leder just nu serien. Det är ruskigt imponerande.

-

Angående vår match idag så gjorde Sundsvall det fruktansvärt enkelt för oss, 3-0 målet där vi har 50 passningar inom laget och sen gör mål är bara talande. Tror ändå dom håller sig kvar och att Helsingborg får kvala. Tråkigt att nedflyttningsplatserna så tidigt paxades av Falkenberg & Gefle, bottenstriden brukar va mer underhållande.
Citera
2016-09-11, 21:13
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Efter att precis ha fått en banger kastad mot sig? Jag har full förståelse för Sanas agerande men jag förstår inte varför hans aktion i princip likställs med snubben som kasta, kollar man runt bland Blåvitts supportrar är det märkligt hur lindrigt denne har klarat sig undan. Det är domarens, Sanas, Malmös, förbundets och Allan Kuhns katts fel att matchen bröts. Bangerkastaren och (till viss mån) hockeymuppen som sprang in på plan nämns inte i samma sammanhang.

Ja precis efter att ha fått en banger kastad mot sig. Gränsen går när man haft tid att tänka efter. Reaktioner i affekt sker i samma ögonblick, till exempel om någon slår dig så slår du direkt tillbaka, det är helt okej, men det är inte okej att du går 10 m bort och hämtar ett tillhygge och drämmer till personen tillbaka.

Det är självklart bangerkastarens fel att matchen bröts. Men det är fullkomligt absurdt att en spelare kommer iväg utan straff när han med berått mod kastar hörnflaggan rakt in i publiken.
Citera
2016-09-11, 21:23
Avslutad
Även om jag inte är allt för förhoppningsfull inför morgondagen så hoppas jag verkligen att grabbarna kan bjuda upp till kampa och ta poäng (helst vinna) imorgon borta mot MFF. Stundtals under sommaren/senhösten har det ju sett bedrövligt ut tyvärr..

Vem tror ni startar bredvid Mads imorgon? Själv hade jag gärna sett Lawson, men känner man "Jögge" rätt så blir det nog så få överraskningar som möjligt.
Citera
2016-09-11, 21:26
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ja precis efter att ha fått en banger kastad mot sig. Gränsen går när man haft tid att tänka efter. Reaktioner i affekt sker i samma ögonblick, till exempel om någon slår dig så slår du direkt tillbaka, det är helt okej, men det är inte okej att du går 10 m bort och hämtar ett tillhygge och drämmer till personen tillbaka.
Och vart går gränsen för att ha haft tid att tänka efter? Kan argumentera för att det tar mindre än en sekund att fatta ett beslut vid vissa situationer eller dylikt.
Citat:
Det är självklart bangerkastarens fel att matchen bröts. Men det är fullkomligt absurdt att en spelare kommer iväg utan straff när han med berått mod kastar hörnflaggan rakt in i publiken.
Hur mycket skada kan en kastad hörnflagga åstadkomma? Vill inte spela djävulens advokat men som sagt har jag full förståelse för Sanas agerande.
Citera
2016-09-11, 21:41
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Och vart går gränsen för att ha haft tid att tänka efter? Kan argumentera för att det tar mindre än en sekund att fatta ett beslut vid vissa situationer eller dylikt.

Skillnaden är att om Sana redan hade haft hörnflaggan i handen och kastat den när bangersen smällde så anses han inte haft tid att tänka efter. Nu har han det. Om vi jämför med juridiken alltså. Nu hade han tid att gå och hämta den för att kasta, alltså hade han tid att tänka över vad det var han gjorde.

Citat:
Hur mycket skada kan en kastad hörnflagga åstadkomma? Vill inte spela djävulens advokat men som sagt har jag full förståelse för Sanas agerande.

Antagligen ingen alls. Men det är en professionell fotbollsspelare som aldrig ska ge sig på publiken utan föregå med gott exempel. Bangerskastaren hade garanterat fått ett mycket hårt straff om han upptäcktes, antagligen bannlyst från IFKs matcher för all framtid. Varför ska Sana gå fri?
Citera
2016-09-11, 21:48
Medlem
Citat:

Jag talar från ett känslomässigt perspektiv och inte ett juridiskt, sen är det f.ö patetiskt av Sana å gråta ut på presskonferensen om att han "begått sitt livs största misstag" bara för att göra narr av hela grejen ett par veckor senare.

På riktigt? Skulle verkligen aldrig falla mig in att kräva pengarna tillbaka för en avbruten match då det är min egna klubb som blir lidande.

Ja den plastiga ursäkten var ju ett skämt, bryr mig inte om Sana om jag skall vara ärlig, han är inte ens värd kronorna det hade kostat att köpa ett paket med ägg så att man hade kunnat ägga honom imorgon. En match vi antagligen kommer torska.

Det var väl mest MFFare, det var väl mest för att jävlas antar jag. De uppmanade ju sina att begära pengarna tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Hatten av för ÖFK! Var helt övertygad om att man skulle harva kring plats 14-16, men det går ju såklart att utesluta nu!

För att relatera till Bajen så är ÖFKs säsong i år så tror jag att det var något sånt här som Nanne ville ha med Bajen när vi gick upp; en spelidé som är såpass bra att man som nykomling kan klara kontraktet med marginal. Det är nog därför han tjatade så mycket om att "gå upp ett år för tidigt" och liknande, även om det såklart var dimridåer för att flytta fokus från den toppstrid vi var i i Superettan 2014.

Med det sagt så kan såklart Nanne inte skylla på det längre. Vi har under två säsonger i Allsvenskan inte lyckats med en enda värvning i princip som passar in i hans manual, och poängen med manualspelet har uteblivit. Det är bara hans och Jingblads fel att det inte har gått ihop, i alla fall i det avseendet.

Yup de har varit över förväntan, kommer dock ihåg att jag blev "positivt" överraskad i premiären, det var väl mot er.

Graham Potter skrev väl nytt kontrakt, annars hade han nog varit hett villebråd. De har dock 2 fuskpoäng just nu(eller?), matchen mot J Södra var ju skev. Hade vi inte haft kaosregler så hade dom haft 30 poäng(i princip säkrat kontrakt), J Södra hade även haft 26 pinnar, och alltså legat över både Bajen och DIF.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-09-11 kl. 21:52.
Citera
2016-09-11, 21:56
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Vi är ju i en fotbollstråd så Bajen som fotbollsklubb fanns ju inte innan 1915. HIF bildades 1907. I fall du slår in HIF på google så dyker Helsingborgs IF upp.

Störst säger du, hur många guld har Bajen och hur många har guld har HIF?

Då är det ju klart, även för bajare.
För står det på google är det sanningen, det är sen gammalt *Gammalt Bajarordspråk*
Citera
2016-09-11, 22:01
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Vi är ju i en fotbollstråd så Bajen som fotbollsklubb fanns ju inte innan 1915. HIF bildades 1907. I fall du slår in HIF på google så dyker Helsingborgs IF upp.

Störst säger du, hur många guld har Bajen och hur många har guld har HIF?

Slår man in "Skånes stolthet" på google så dyker Helsingborgs IF upp. Håller du även med om det?
Citat:
Skillnaden är att om Sana redan hade haft hörnflaggan i handen och kastat den när bangersen smällde så anses han inte haft tid att tänka efter. Nu har han det. Om vi jämför med juridiken alltså. Nu hade han tid att gå och hämta den för att kasta, alltså hade han tid att tänka över vad det var han gjorde.
Som sagt talar jag inte från ett juridiskt perspektiv, snarare ett emotionellt och jag försvarar inte Sanas agerande men jag har full förståelse för det och reagerar därför inte märkvärdigt på att han agerade såsom han gjorde.
Citat:
Antagligen ingen alls. Men det är en professionell fotbollsspelare som aldrig ska ge sig på publiken utan föregå med gott exempel. Bangerskastaren hade garanterat fått ett mycket hårt straff om han upptäcktes, antagligen bannlyst från IFKs matcher för all framtid. Varför ska Sana gå fri?
Fotbollsspelare är människor dom med, det här med att "föregå med gott exempel" är inte alltid lätt eller ens något att ha i betraktande, alla har sina fel. Anledningen till att Sana ska gå fri (hade iofs inte protesterat kraftigt om han nu blev avstängd en tid) är för att han var offret i situationen, såvitt jag vet provocera han inte Blåvittklacken utan fick en banger precis vid sig från ingenstans.

Btw så upptäcktes väl bangerkastaren väldigt fort?
Senast redigerad av ZlatanMania 2016-09-11 kl. 22:08.
Citera
2016-09-11, 22:01
Medlem
Citat:
Ja den plastiga ursäkten var ju ett skämt, bryr mig inte om Sana om jag skall vara ärlig, han är inte ens värd kronorna det hade kostat att köpa ett paket med ägg så att man hade kunnat ägga honom imorgon. En match vi antagligen kommer torska.

Det var väl mest MFFare, det var väl mest för att jävlas antar jag. De uppmanade ju sina att begära pengarna tillbaka.

Yup de har varit över förväntan, kommer dock ihåg att jag blev "positivt" överraskad i premiären, det var väl mot er.

Graham Potter skrev väl nytt kontrakt, annars hade han nog varit hett villebråd. De har dock 2 fuskpoäng just nu(eller?), matchen mot J Södra var ju skev. Hade vi inte haft kaosregler så hade dom haft 30 poäng(i princip säkrat kontrakt), J Södra hade även haft 26 pinnar, och alltså legat över både Bajen och DIF.
Med lite otur avgörs både botten och toppen av disciplinnämnden i år. Jag hoppas på regeländring till nästa år, att avbrutna matcher snarast ska återupptas och spelas färdigt inför tomma läktare - samma kväll eller dagen efter. Jag tror det är det minst osportsliga alternativet.
Citera
2016-09-11, 22:06
Medlem
simonvps avatar
Citat:

Jo exakt! Undrar om J-Södras genomklappning idag på något sätt kan ha berott på det kontroversiella beslutet från ÖFK-matchen?

Undrar för övrigt om det inte blir så att Gefle hittar sin räddningsplanka i Helsingborg? Nu såg jag inte dagens match mot ÖFK, men låter på rapporter som att det inte var något vidare alls? Skiljer väl endast 6 poäng mellan dem, och då har Gefle ändå en match mindre om jag inte missminner mig? Det går i allra högsta grad att komma ikapp med 9 matcher kvar.

Frågan är dock om Gefle, om man nu skulle gå bättre framöver, t.o.m kan ta ikapp ett rät visset GIF? Här kan det bli 7 poäng att ta ikapp om man skulle vinna imorgon. Hur pass dystert verkar det vara för GIF, något som pekar på att trenden ska vändas?

FFF kan vi nog räkna bort från Allsvenskan nästa år iaf. Vi kan nog också räkna bort KFF samt dif från kvalplatsen, även fast dif kanske inte övertygat supermycket trots två raka vinster. Gällande Bajen så ropar jag inte hej än, men en övertygande insats imorgon mot ÖSK (och helst 3 p ofc) skulle ge så galet mycket andrum och ro i själen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in