Citat:
Ursprungligen postat av
bonenline
Det tycker jag inte när det kommer till sådant som kemikalier som biltillverkarna ändå inte gör själva.
Citat:
Ursprungligen postat av
pajkaslusk
Motorer med våta foder kräver ofta en glykol med tillsats som skyddar mot kavitationsskador.
Fixar inte alla glykolsorter det då? Om det vore så viktigt borde det väl varnas tydligt för att vissa sorter inte ska användas till motorer med våta foder.
Propylenglykol är lite bättre ur kavitationssynpunkt (oaktat ev. tillsatser) pga. högre kokpunkt, högre viskositet och lägre densitet. (De två senare faktorerna är däremot nackdelar kyltekniskt men det brukar räcka till ändå). Hos etylenglykol kan kavitationsmotståndet stärkas genom tillsats av silikater.
Jag gissar att risken för kavitationsskador på en personbilsmotor med våta foder inte är så stor även med mindre lämplig glykol. Det är skillnad mot stora dieslar i lastbilar och liknande där motorn jobbar hela dagarna på hög belastning. En personbil brukar ju drivas nästan hela tiden på bara en bråkdel av dess maxeffekt och då är inte vibrationerna i fodren så stora.
Om man nu ändå är orolig för kavitationsskador så finns det säkert en uppsjö av lämpliga glykoler men vilka det är orkar jag inte googla fram nu.