Citat:
Ursprungligen postat av
bonenline
Det tycker jag inte nr det kommer till sdant som kemikalier som biltillverkarna nd inte gr sjlva.
Citat:
Ursprungligen postat av
pajkaslusk
Motorer med vta foder krver ofta en glykol med tillsats som skyddar mot kavitationsskador.
Fixar inte alla glykolsorter det d? Om det vore s viktigt borde det vl varnas tydligt fr att vissa sorter inte ska anvndas till motorer med vta foder.
Propylenglykol r lite bttre ur kavitationssynpunkt (oaktat ev. tillsatser) pga. hgre kokpunkt, hgre viskositet och lgre densitet. (De tv senare faktorerna r dremot nackdelar kyltekniskt men det brukar rcka till nd). Hos etylenglykol kan kavitationsmotstndet strkas genom tillsats av silikater.
Jag gissar att risken fr kavitationsskador p en personbilsmotor med vta foder inte r s stor ven med mindre lmplig glykol. Det r skillnad mot stora dieslar i lastbilar och liknande dr motorn jobbar hela dagarna p hg belastning. En personbil brukar ju drivas nstan hela tiden p bara en brkdel av dess maxeffekt och d r inte vibrationerna i fodren s stora.
Om man nu nd r orolig fr kavitationsskador s finns det skert en uppsj av lmpliga glykoler men vilka det r orkar jag inte googla fram nu.