Citat:
Ursprungligen postat av
trattfan
Känns smaklöst och tråkigt bara.
Jag tycker bara att man är lat och tråkig om man väljer att servera pommes till en fin köttbit, tittar jag på bilden så ser allt verkligen drömgott ut men potatisen ser bara tråkig ut, att göra klyftpotatis eller ugnsbakade potatisar är ju inte speciellt svårt och miljoner gånger godare (enligt mig då
Riktigt sjukt påhopp?
Antar du menar Quorn? Och svar nej, om jag steker en köttbit så gör jag oftast klyftpotatis med mängder utav kryddor osv, eller ugnsrostade potatisar med lite rotfrukter
Såja, nu snackar vi! Det är ju mycket godare!
Var egentligen inte menat som ett påhopp. Fick bara lite flashbacks mot i somras när jag var i Barcelona och varje gång jag beställe en köttbit så kom det in pommes till. Fick nästan panik i slutet och frågade varje gång om något annat potatis-alternativ och de bara tittade dumt på mig oftast.
Känns som det är ganska vanligt utomlands att man kör kött och pommes? Beställer man mat ute på restaurang i Sverige så serveras det sällan pommes till en köttbit (Iallafall inte dit jag brukar gå).

Att göra riktiga pommes frites är en mycket svår konst och det finns även en stor tråd om det här på Flashback. Pommes frites har jag ätit till kött både på Michelin-stjärneklassade restauranger och på Hilton och liknande hotell med samma standard via roomservice så underskatta inte klassikern pommes frites bara för att det råkar vara en vanlig rätt som är enkel att göra med hjälp av halvfabrikat!

STOR skillnad på pommes och pommes. Man skulle väl kunna dra en jämförelse med bearnaisesåsen på pizzeriorna som är gjord på olja (och smakar skit) och riktig bearnaise som måste göras och serveras färsk för att vara god, skillnaden är som dag och natt, precis som med pommes fritesen.