Det här är en fråga i vilken jag inte har någon som helst förståelse för meningsmotståndarna, nämligen hur man kan anse att människan inte har fri vilja/är kapabel att välja hur man agerar.
Jag har läst era inlägg här på forumet och på andra forum,i artiklar osv. men viktigast av allt är att jag har försökt argumentera emot mig själv och ifrågasatt mina uppfattningar utan att lyckats upptäcka något konstruktivt argument mot fri vilja.
De enda argumenten folk verkar ha emot fri vilja är i stil med: "om jag vill att jag ska kunna flyga när jag flaxar med armarna,och jag inte flyger,så har jag ingen fri vilja".Nej,man har ingen makt att själv bestämma utgången/konsekvenserna av sina val,men man kan bestämma sina val!
Om jag vill hälsa och starta en konversation med någon så kan jag välja att säga "hej" men jag kanske inte får ett svar tillbaka,betyder detta att fri vilja inte existerar?
Nej,för att personen jag hälsade på har också fri vilja och valde att inte säga hej. På samma sätt finns det universella lagar som gör att jag inte kan lyfta om jag flaxar med armarna,hur mycket jag än skulle vilja det.Detta betyder inte att jag inte kan göra egna val,det betyder att jag inte kan bestämma över utgången av valen.
Visserligen kan valen begränsas av yttre omständigheter,om jag är inlåst i en källare kan jag inte välja att åka skridskor, men jag kan fortfarande vilja åka skridskor.Dessutom anser jag detta vara ett tramsargument då oavsett vilken situation man är i så kommer det att finnas minst 2 alternativ att välja mellan. Bara för att man inte i varje situation har en oändlig rad av möjligheter betyder det inte att man inte har ett val,det hänger ihop med det föregående påståendet, något slags påstående om att man måste kunna skräddarsy sin framtid precis såsom man vill ha den för att fri vilja ska kunna existera.Men även här blir det paradoxalt,då man har valt vad man vill ska hända.