Citat:
Ursprungligen postat av
Hackebeilchen
Ad hominem är det som fungerar allra sämst på mig. Nu orkar jag inte ens bli förbannad, för du är så patetisk, men jag är inte fri, du är inte fri, ingen är fri. Egentligen finns vi inte ens som individer, då också subjekt och objekt är falska begrepp.
Det enda som jag orkar upprepa antingen det nu var jag själv eller någon annan som skrev det innan är att det naturligtvis vore mycket enklare att ljuga och vara optimist, att säga att viljan är fri, att Gud finns och är allsmäktig och god, att kärleken finns, att himmelriket finns osv. Det är bara det att all empiri och logik säger emot det men inte bara all empiri och logik utan också ens ärliga känslor om man låter bli att fixera vid sitt illusoriska ego. Varken förnuftsmässigt eller känslomässigt kan en ärlig person påstå sig ha någon frihet. Den hjälp som finns kommer till mig helt själv en dag. Den heter döden. Den kommer till dig och alla andra också.
Varför skulle du någonsin behöva bli förbannad på att någon säger eller gör något som du själv tror har varit förutbestämt i miljarder år och utan chans att påverka? Fast svaret är förstås att även din reaktion i så fall också har varit förutbestämd i miljarder år utan chans för dig att påverka. Allt bara händer. Eller också är det inte så. Jag förolämpar dig fast jag har en annan valmöjlighet och du har verkligen rätt att bli förbannad för det. Eller välja att spara din energi och låta bli.
Nej igen. Det är inte sant att all empiri och logik säger emot fri vilja. Framför allt styrker det inte din tro på determinism. Men som sagt, även OM världen skulle vara deterministisk finns det filosofer som argumenterar för att fri vilja är kompatibel med determinism. Läs på om kvantfysik. Läs på om kaotiska fenomen. Läs på om vetenskap öht. Läs på om vetenskapssteori (t ex Popper). Läs på om kompatibilism.
Som sagt kan jag ha fel. Rent taktiskt borde jag kanske inte avslöja att det faktiskt finns deterministiska tolkningar av kvantfysik. Dock vet vi ju inte än hur det är. Att då ändå benhårt tro på determinism, är ett *val*. Ett val som du inte behöver göra. När det gäller kaotiska fenomen finns de överallt i *klassisk* mekanik, dvs utan kvant, och förutsätter då faktiskt determinism. Grejen är dock att såna system är otroligt känsliga för initialvillkoren. "En fjäril i Kina..." osv. Även om såna system är deterministiska i princip, så är de på alla tänkbara sätt helt oförutsägbara (dvs för vilket fysikaliskt rimligt tillstånd som uppnås efter en viss ändlig tid, med väder som ett tydligt exempel).
Någon med en blodig köttyxa som symbol talar om för mig att jag ska dö. Borde jag bli rädd? Exakt hur labil är du egentligen?
Mitt intryck är fortfarande att ditt egentliga problem är att du lider av tvångsföreställningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hackebeilchen
Ge ett konkret exempel på hur ett fenomen på kvantnivå kan påverka något ovanför kvantnivå. Igår kväll råkade jag spilla ut ett glas vatten över mitt nattduksbord. Enligt ditt resonemang skulle något på kvantnivå ha kunnat hindra glaset i fallet och rätat upp det igen. Det skedde inte, jag har aldrig sett det ske och jag har aldrig hört talas om någon annan någonsin som har sett det eller något annat ske som skulle påvisa att kvantfysiken påverkar makroobjekt.
Något sådant är det inte någon som har påstått. Men varför spillde du? Sånt där föregås iaf ofta av små händelser som hade kunnat få ett annat resultat. Ganska ofta är det ju nära att det ska hända något. Stolpe in eller stolpe ut? Hur uppkommer en tanke? Finns en briljant matematisk fysiker som funderar mycket på sånt: Roger Penrose, som i flera böcker har argumenterat för en nära koppling mellan tankar och kvantfysik (faktiskt t o m kvantgravitation). Läs gärna någon av hans böcker om det, så får du även en hel del annat på köpet som jag tycker att du ska läsa på om. Dock ska det påpekas att han är lite kontroversiell om det här. Förbaskat läsvärt är det ändå.