Citat:
Ursprungligen postat av
Mes
Tusen tack för svaret !.
Några reflektioner som jag också gärna hade svar på, andra också välkomna att svara med teorier om så önskas.
1. Min konkreta fråga var i princip om vi kan låna upp på statsskulden för att höja BNP/Capita vilket för mig har varit en intressant fråga då alla pratar om att bara BNP per capita är ett intressant mått vilket även detta då inte är rättvisande då vi kan låna för att höja den. Detta har varit också min åsikt men vore självklart bra om fler kunde backa upp åsikterna?.
2. Precis som jag har befarat men inte fått bekräftat. Men staten backar upp kommuner som går back och frågan är hur detta kommer fortskrida nu i framtiden med de ökade kostnader kommunerna måste stå för. Får vi inte också en "fördröjning" i de totala ekonomiska utgifterna/skulderna ett land stadsskuld kommer visa rent ärligt i hänseende till att kommunen lånar upp till en kritisk gräns för att sedan backas upp av statens finanser?.
Är det inte exakt detta vi ser nu?, och som pågår i förmodligen många utsatta kommuner.
3. Håller med om att mina åsikter kan ifrågasättas/diskuteras då det ingår många variabler. Att kalla de känslomässiga är givetvis lika sant som att kalla bostadsmarknaden underprissatt som känslomässigt. Marknadspriser råder och så länge folk har jobb och får lån samt vi befinner oss i svår bostadsbrist i många av Sveriges orter så kan priserna både gå upp och ner.
Finns det mer att diskutera i frågan?, jag är idel öra !
)
Varsegod!
1. Första frågan borde omformuleras till kan BNP kan öka med belåning. Där är svaret är ja. När staten spendera pengar (som kan vara statsskulder) direkt eller indirekt i ekonomin så höjs BNP på en kort horisont.
BNP/capita är ett mått som används vid stor befolkningsökning, vilket vi har nu. Här är frågan om hur många av de nya personer som finns i Sverige som kanske jobbar eller får bidrag som då bidrar med ökad BNP men inte är drar ned nämnaren i formeln BNP/capita.
Som exempel. En person invandrar till Sverige och får från dag 1 bidrag från staten.
Dessa pengar spenderar personen i ekonomin (han /hon handlar mat osv ).
BNP ökar med att den person gör transaktioner i Sverige.
Däremot är det frågan om denna person räknas med i capita. Troligtvis gör den inte det direkt.
Så BNP kan öka om många människor invandrar till Sverige och därmed även Bnp/capita kan ge positivt utslag så länge dessa personer i räknas med i formeln BNP/capita.
Låt säga ett land som har 10 miljoner invånare men 11 miljoner som bor, arbetar och /eller får bidrag.
BNP för detta land är 1 miljard.
Ex 1.Räknar man att capita är = 10 miljoner så så blir Bnp/ capita: 1 miljard / 10 miljoner = 100
Ex 2 Räknar man med capita 11 miljoner så blir BNP /capita: 1 miljard / 11 miljoner = ca 90
Knäckfrågan är alltså vilka personer räknas med i per capita i formeln BNP/capita.
Jag hoppas du förstår min förklaring på detta.
2. Ja kikar man på Malmö kommun verkar omfördelning av statens resurser vara ganska stora.
Ja, kommuner kan ta lån själv men en kommuns budgetunderskott lär inte bara vara lån från kommuninvest. Läs gärna på mer om vad kommuner kan låna till via kommuninvest. Intressant ämne!
Jag tror precis som du att det kommer bli svårt, mycket svårt för visa delar av Sverige framöver.
Lägg på en lågkonjunktur på redan pressade kommuner och vi är nog Grekland eller värre inom 10 år.
Detta är en naturlig utveckling av en rent ut sagt galen politik (finansiellt, penning och övrig snömos)
3. Du svarade nog inte på mitt inlägg för denna fråga.
Men det finns säkert fler saker att diskutera. Denna diskussion kan nog spåra ut ska du se

För bostadsmarknaden måste man sätta sig in i hur bankssystmet fungerar och förstå mekanismer för bankers kreditexpansion, riksbankens reporänta, pengar och skuld. Det är ett ämne som har diskuteras många år och det tycks aldrig vara någon som fattar exakt hur saker fungerar.
Slutligen är det mycket bra att folk i ifrågasätter och jag kan bara gratulera till att du har ett ifrågasättande som ca 90 procent av befolkning (eller mer) inte har.