Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-14, 16:42
  #2017
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindthegap
Har kört fast på en uppgift inom mikroekonomi och skulle verkligen uppskatta lite hjälp.
Skall i korthet förklara vad jag tror att de vill se
Rening av avloppsvatten kan ske med hjälp av olika tekniker. Dessa innebär olika reningsgrad och därmed olika mängder utsläpp som kommer ut från reningsverken. I två kommuner som korsas av samma vattendrag har rening av avloppsvatten lagts ut på entreprenad till två olika reningsverk. Båda reningsverken släpper ut bland annat fosfor i vattendraget som mynnar ut i havet. Ju större mängd utsläpp, desto större betalningsvilja för att minska utsläppen med en enhet.

a) Antag att båda reningsverken är placerade vid flodmynningen. Reningsverket A antas släppa ut dubbelt så mycket som reningsverket B. Kostnaden för att minska utsläppen ytterligare är högre för A än för B. Utgå ifrån att man vill ha en samhällsekonomiskt effektiv resursanvändning. Varför måste myndigheterna då gå in och påverka reningsverkan? Visa och förklara vilken utsläppsmängd som är optimal.
Du skall visa att det är rimligast att minska utsläppen där det kostar minst att göra så -> och sedan troligen visa att om varje reningverk agerar rationellt så sker inte detta -> vara premissen att myndigheter skall gå in förklaras.
b) Visa och förklara hur man kan uppnå en samhällsekonomisk effektiv utsläppsmängd med hjälp av en avgift på utsläppen. Vilken blir åtgärdens totala kostnad för respektive företag?
Visa att detta sker då betalviljan för utsläpp är lika med kostnaden för att rena dem. Sen hur man mätte och kom fram till en specifik betalningsvilja hos populationen är ett eget problem i sig
c) Reningsverk B tycker att detta är ett orättvist sätt att minska utsläppen. De tycker istället att den totala samhällsekonomiskt effektiva utsläppsminskningen ska fördelas jämnt mellan företagen. Är B:s förslag bra om man utgår ifrån effektivitetsmålen? Diskutera och visa i diagram.
Hänvisar bara till ovan -> någon typ av miljökompensation eller straffskatt kan sköta detta
All hjälp uppskattas!


Hoppas detta var till hjälp

mvh
andejoha
Citera
2017-10-14, 20:57
  #2018
Medlem
mindthegaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andejoha
Hoppas detta var till hjälp

mvh
andejoha
Det var det, tack så mycket! Har nog fått till det mesta nu, det som återstår är utformningen av själva diagrammet. Ska MCa+MCb bli en knäckt kurva? Bara jag får klart för mig hur diagrammet ska utformas så kan jag nog få till det sen.
Citera
2017-10-15, 13:47
  #2019
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindthegap
Det var det, tack så mycket! Har nog fått till det mesta nu, det som återstår är utformningen av själva diagrammet. Ska MCa+MCb bli en knäckt kurva? Bara jag får klart för mig hur diagrammet ska utformas så kan jag nog få till det sen.

Jag förstår inte direkt -> skriv ner och resonera borde nog fungera -> klart du kan visa i diagram att om A & B är enskilt rationella så sker inte det bästa för "folket". Generellt låter din uppgift ganska vänster ->trodde man försökte undvika sådana nuförtiden.
Citera
2017-10-20, 06:36
  #2020
Medlem
Hjälp med skoluppgift.

Hej! Jag har en skoluppgift där frågan lyder:
Hur påverkar en prisökning i USA på olja och nickel Sverige?

Har ni förslag vad jag kan skriva?
Citera
2017-10-20, 08:32
  #2021
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppeboiii
Hej! Jag har en skoluppgift där frågan lyder:
Hur påverkar en prisökning i USA på olja och nickel Sverige?

Har ni förslag vad jag kan skriva?


Priset på nickel och olja går upp i Sverige, när det blir dyrare för svenska företag att importera det från Usa.
Citera
2017-10-24, 00:16
  #2022
Medlem
danthepancakes avatar
Hej!

Jag sitter med en gammal tenta och har fastnat på en uppgift:

"I den växtintresserade orten Klöverköping funderar man på att anlägga en botanisk trädgård. Kostnaden för denna beräknas uppgå till 35 per år och är oberoende av antalet besökare. Innevånarnas betalningsvilja för antalet årsbesök ges av MV=10-Q för Flora Boklund, MV=5-Q för Bengt Ask och MV=5-Q för Kim Rosberg. Är parken en samhällsekonomisk lönsam investering? Är det möjligt att finansiera parken med en enhetlig inträdesavgift? Är det lämpligt och möjligt att finansiera parken med ett årskort? Motivera ditt svar utförligt och redovisa dina beräkningar."

Gällande betalningsviljan så är det ju samhällsekonomiskt lönsamt om TBV > TC (totala betalningsviljan större än totala kostnaderna). Min fråga är däremot hur man får ut betalningsviljan från MV-formeln. I facit gör de följande:

Flora Boklund: (10*10)/2=50
Bengt Ask: (5*5)/2=12,5
Kim Rosberg: (5*5)/2=12,5

Förstår dock inte vad de får dessa siffror ifrån... Tacksam för hjälp!
Citera
2017-10-25, 18:47
  #2023
Medlem
Söker Flashbacks Duktigaste Makroekonomi Expert!!! Akut!!

Har redovisning imorgon och behöver svar omgående, hittar inte svaret någonstans på google och det är paniiiiik!

De värst drabbade länderna i eurokrisen (PIIGS) har rekommenderats åtgärder som till stor del handlar om att minska de offentliga utgifterna. Är dessa åtgärder rimliga? Hur påverkas konjunkturutvecklingen och hur påverkas budgetunderskottens andel av BNP om multiplikatorn på varumarknaden är större än ett?

Är det någon som kan rädda mig från att skolka imorgon?!
Citera
2017-10-25, 18:49
  #2024
Medlem
Internhumors avatar
Du vill ha en kritik av åtgärderna till imorgon?

Gå igenom det här klippet till imorgon. I den presenteras en kritik mot EUs förda ekonomiska politik i och efter finanskrisen.

Richard Koo, myntare av begreppet Balance Sheet Recession.

Citat:
Surviving in the Intellectually Bankrupt Monetary Policy Environment, Richard C. Koo, Chief Economist, Nomura Research Institute, auf der ACATIS Value Konferenz 2016 in Frankfurt am Main (20.05.2016). Video/ Vortrag auf Englisch.

https://www.youtube.com/watch?v=8YTyJzmiHGk

Hör inte vad han säger just nu. Dricker bira och lyssnar på musik. Du får scrolla till rätt tidpunkt.

Bra parti i klippet.

https://youtu.be/8YTyJzmiHGk?t=2884

Private sector saving massively, member Governments focused on reducing deficits.

Du får improvisera ihop resten själv.
__________________
Senast redigerad av Internhumor 2017-10-25 kl. 19:02.
Citera
2017-10-25, 20:20
  #2025
Medlem
Pungterings avatar
Att tänka på: lärare är oftast röda...
Bre på med kommunistsvammel om ökade investeringar i utanförskapsområden och det destruktiva med fri marknad och avreglering.
Citera
2017-10-25, 20:23
  #2026
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejdada
Har redovisning imorgon och behöver svar omgående, hittar inte svaret någonstans på google och det är paniiiiik!

De värst drabbade länderna i eurokrisen (PIIGS) har rekommenderats åtgärder som till stor del handlar om att minska de offentliga utgifterna. Är dessa åtgärder rimliga? Hur påverkas konjunkturutvecklingen och hur påverkas budgetunderskottens andel av BNP om multiplikatorn på varumarknaden är större än ett?

Är det någon som kan rädda mig från att skolka imorgon?!

Fråga Alpha/BananSvenne, dom har koll på detta
Citera
2017-10-25, 20:30
  #2027
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Att tänka på: lärare är oftast röda...
Bre på med kommunistsvammel om ökade investeringar i utanförskapsområden och det destruktiva med fri marknad och avreglering.
Fri marknad och avregleringen i Sverige har visat sig vara rena skitet.

Apoteken har blivit rena u-lands-affärer fulla med kondomer och godis och kompetensen urholkats. Många läkemedel har blivit 100 % dyrare på några år, vilket är helt sjukt (mig själv som källa).

Bilprovningen är rena skitet efter avregleringen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...-besikta-bilen
50 % dyrare, dessutom är kompetensen lägre.
Citera
2017-10-25, 20:35
  #2028
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agamantum
Fri marknad och avregleringen i Sverige har visat sig vara rena skitet.

Apoteken har blivit rena u-lands-affärer fulla med kondomer och godis och kompetensen urholkats. Många läkemedel har blivit 100 % dyrare på några år, vilket är helt sjukt (mig själv som källa).

Bilprovningen är rena skitet efter avregleringen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...-besikta-bilen
50 % dyrare, dessutom är kompetensen lägre.
Inget av dina exempel är en fri marknad....
Men oavsett älskar jag båda reformerna.
Nu får jag tag på medicin när jag behöver den och jag kan få en besiktningstid i morgon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback