Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-09-08, 16:57
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Det här tyckte jag var intressant. Anta att caset läggs ner från svensk sida. JA går glatt ut från ambassaden (skulle han ju inte göra, men ändå). Han grips omedelbart för borgensbrott och döms för det. Om det blir skadestånd så skulle jag ha trott att det skulle gå till staten eftersom brottet skadat rättssystemet. Eventuellt också till borgenärerna. Men till målsägandena, när de inte har något mål? Om Ny lägger ner SW fallet efter förhör kan ju hon knappast vara involverad längre? Möjligen skulle AA vara i ett annat läge pga preskriptionen. Men kan du visa på brittiska fall där skadestånd för borgensbrott gått till målsäganden trots att deras anklagelser inte lett till åtal?

Enligt brittisk lagstiftning så kan skadestånd ges till målsägaren, helt oavsett om det blir fällande eller friande dom. Det är nämligen en stor skada i sig att leva med väntan, ovisshet etc. kopplat till om den misstänkte straffas eller inte. Den fördröjning som orsakats av borgensbrottet, den fega/låga flykten undan rättvisan till ambassaden i detta fall, har orsakat en skada för kvinnorna helt oavsett hur det går med åtal osv. Jag förutsätter att AA också kan få skadestånd, trots att fallet gick till preskription. Eller delvis FÖR att fallet gick till preskription som konsekvens av JA:s fega/låga handling.
Citera
2016-09-08, 16:59
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfogg
Jo, det har jag. Men som jag sa så leder falskanmälningar nästan aldrig till något.

Eftersom målsägarna inte anmält Julian Assange för något brott, kan inte JA motanmäla kvinnorna för Falsk tillvitelse. Om häktningen häves kan JA saksöka Svenska staten genom att anmäla kvinnornas olika juridiska ombud (målsägarbiträden) för Falsk tillvitelse bland annat. De har under falska premisser juridiskt vilsefört målsägarna. Det är oklart om åklagaren i ärendet berörs.

Falsk tillvitelse är i Sverige ett brott enligt brottsbalkens 15:e kapitels 7:e paragraf. Den som utan riktiga grunder anmäler annan för brott hos polismyndighet eller annan myndighet kan dömas upp till två års fängelse eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.[1] Likaså om man förnekar friande eller mildrande omständighet vad gäller annan person, om myndigheten har att upptaga anmälan i sådan sak.
Citera
2016-09-08, 17:07
Medlem
longbow4ys avatar
SVT:
Citat:
Människorättsjurist: Wikileaks läcka skadade aktivister
...
Människorättsjuristen Mike Posner, grundare till människorättsorganisationen Human Rights First, var assisterande utrikesminister under Obama-administrationen, med ansvar för mänskliga rättigheter.
...
– Sättet de gjorde i just det här fallet var fullständigt oansvarigt. Själva tanken att någon kan släppa 100 000-tals dokument utan att det får konsekvenser sänder en signal till alla andra, ”vi kan göra samma sak”. Så jag förstår regeringens motiv om de inte bara låtsas att det är okej att 100 000-tals hemliga regeringsdokument släpps utan vårt samtycke. Man kan inte låta det bli vägledande och en norm. Det är vad jag tror att det här fallet handlar om, säger Mike Posner.

Asssiterande utrikesminister i Obamaregeringen under Clinton.
Nu hellre människorättsaktivist

https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Posner_(lawyer)

Kopplingarna till Hillary återkommer ständigt. Det är Assange, mailläckor och Hillary var och varannan dag nu. Det är svårt att veta vem som spinner vem.
Citera
2016-09-08, 17:08
Avslutad
Citat:
Stämmer inte. Det är ytterst få fall där någon döms oskyldig, så det är knappast något man behöver vara orolig för.

Återigen, plocka fram källor om du ska föra fram denna åsikt. Sverige skämmer ut sig med fallet Assange. End of story.
Citera
2016-09-08, 17:13
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos

Enligt uppgift så gick kvinnorna till polisen för att försöka tvinga JA till ett HIV-test, inte för att anmäla någon våldtäkt. Enligt SW var det polisen som såg till att det blev en anmälan.

Att försöka driva en förundersökning mot åtal på de grunderna måste vara tjänstefel.

Eftersom målsägarna inte anmält Julian Assange för något brott, kan inte JA motanmäla kvinnorna för Falsk tillvitelse. Om häktningen häves kan JA saksöka Svenska staten genom att anmäla kvinnornas olika juridiska ombud (målsägarbiträden) för Falsk tillvitelse bland annat. De har under falska premisser juridiskt vilsefört målsägarna. Det är oklart om åklagaren i ärendet berörs.

Falsk tillvitelse är i Sverige ett brott enligt brottsbalkens 15:e kapitels 7:e paragraf. Den som utan riktiga grunder anmäler annan för brott hos polismyndighet eller annan myndighet kan dömas upp till två års fängelse eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.[1] Likaså om man förnekar friande eller mildrande omständighet vad gäller annan person, om myndigheten har att upptaga anmälan i sådan sak.

Tillämpas för saksökning av Åklagarmyndigheten:

Falskt åtal är ett brott i de flesta länder. I svensk lag är det reglerat under brottsbalken 15 kap 5 §:

"Väcker någon åtal mot oskyldig med uppsåt att denne må bliva fälld till ansvar, dömes för falskt åtal till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

Är brottet grovt, skall dömas till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om åtalet avsett allvarligt brott eller innefattat missbruk av tjänsteställning.

Den som väcker åtal ehuru han icke har sannolika skäl därtill, dömes för obefogat åtal till böter eller fängelse i högst sex månader."
Senast redigerad av PrivateBusiness 2016-09-08 kl. 17:48.
Citera
2016-09-08, 17:22
Avslutad
Borde inte kvinnornas förstånd ifrågasättas?
De hoppar gladeligen i säng som lyckliga utvalda groupies, för att få tillfredställa JA under hans sverigevistelse, väl medvetna om hans sexappeal till kvinnor världen över.
Hur dum i skallen får man vara egentligen och bli betraktad som ett offer, vore det inte bättre om fallet drevs som utnyttjande av förståndshandikappade?
Citera
2016-09-08, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Enligt brittisk lagstiftning så kan skadestånd ges till målsägaren, helt oavsett om det blir fällande eller friande dom. Det är nämligen en stor skada i sig att leva med väntan, ovisshet etc. kopplat till om den misstänkte straffas eller inte. Den fördröjning som orsakats av borgensbrottet, den fega/låga flykten undan rättvisan till ambassaden i detta fall, har orsakat en skada för kvinnorna helt oavsett hur det går med åtal osv. Jag förutsätter att AA också kan få skadestånd, trots att fallet gick till preskription. Eller delvis FÖR att fallet gick till preskription som konsekvens av JA:s fega/låga handling.

Ja, du påstår det. Liksom du gjort flera gånger tidigare. Kan du visa en länk som stödjer ditt påstående? Ditt ord är inte förenat med så mycket credibillity i tråden. Du har även fått frågan alldeles nyligen utan att svara på den.
Senast redigerad av guaponi 2016-09-08 kl. 17:32. Anledning: försök till korrigering av länk
Citera
2016-09-08, 17:27
Medlem
Creaturs avatar
Citat:

Källa på det? Jag tyckte inte riktigt det verkade stå så i den lagtext guaponi citerade.
Citera
2016-09-08, 17:36
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Jag utgår helt och hållet ifrån juridiken. Det är du som antingen resonerar utefter hur du vill att det ska vara, eller utifrån lagarna vi fortfarande hade på 70-talet.

Idag är det olagligt att ha sex med en kvinna om du inte märker att hon är 100% med på det såvida hon inte uttryckligen gett dig tillåtelse att ha sex med henne när hon befinner sig i just det tillståndet. Deal with it.

Jag undrar om det är så man har avsett att lagen ska tolkas, och om det är så den faktiskt tillämpas i juridiken. Känner du till något fall med så extremt kort tid mellan lagligt samlag och olagligt sömnsamlag som lett till fällande dom (när inget tydligt icke-samtycke signalerats)? Till det kommer ju oklarheten kring halvsovande och ifall JA ens märkte det.

Hur blir det om ena parten somnar men den andra fortsätter? Kan det då övergå i våldtäkt?
Citera
2016-09-08, 17:40
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jag utgår helt och hållet ifrån juridiken. Det är du som antingen resonerar utefter hur du vill att det ska vara, eller utifrån lagarna vi fortfarande hade på 70-talet.

Idag är det olagligt att ha sex med en kvinna om du inte märker att hon är 100% med på det såvida hon inte uttryckligen gett dig tillåtelse att ha sex med henne när hon befinner sig i just det tillståndet. Deal with it.

Du lever i en teoretisk fantasivärld.
Om det du säger stämmer så kan du garanterat länka till några våldtäktsdomar som uppfyller dessa kriterier:
- Inget våld
- Inget tvång
- Inget "nej" från den "utsatta"
- De hade frivilligt sex strax innan.

Lycka till.

Edit: Eller kan det vara så att man bestämt sig för att testa en extrem tolkning, utan prejudikat, av sexlagstiftningen på just JA av en slump...
Senast redigerad av DikT 2016-09-08 kl. 17:43.
Citera
2016-09-08, 17:44
Medlem
Citat:

Nu får du väl ändå hålla tungan i rätt mun!
I det brittiska fallet med brott mot borgen, vem är motpart? Brittiska staten? Svenska staten? Det är i alla fall inte någon av målsägarna, vare sig nuvarande eller tidigare.

Efter gårdagskvällens avsnitt i Uppdrag granskning torde få svenskar som sett det, tro på dina påståenden om flykt undan rättvisan. De telefonsamtal jag besvarat idag, där uppringaren sagt att man nu förstått vad jag pratat om i sex år, talar sitt tydliga språk. När jag då berättar att det som framkom i programmet är toppen på ett isberg och ger exempel på vad som döljer sig under ytan, blir de jag talar med rent förfärade.
Citera
2016-09-08, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness

1. Där har du fel. För tillvitelsebrotten räcker beskrivande av sådan gärning som utgör brott (eller som myndigheterna bedömer är brott).

2. Onekligen en intressant fråga för juridikens vise och stormästare att studera. Hursomhelst finns nog en betydande risk om processer i frågan. Men det är nog staten som blir svarande i slutändan på något vis ändå - sedan hur det blir med klöset är ju en annan sak, även om man kan misstänka att någon förr eller senare kommer att vilja sopa saken under mattan - såvida det inte blir en mer fängslande avslutning förstås.

3. Blir en fråga om när, var och hur. Men klösfrågan slutar nog i EU eller annan domstol utomlands - ifall den överhuvudtaget kommer till.

4. Är det någon som sett Uppdrag granskning?, handlade inte hela programmet om min lilla godisbit eller snarare saknaden av den?, borde jag höja priset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in