2016-09-06, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milajk
Helt underbart fantastiskt är offentlighetsprincipen! Och tack för allt du bidrar med till tråden. Verkligen tusen TACK!

Vet att du har berört detta förut, men vad är anledningen till att åklagaren inte väljer att ta med alla anmälningar om bedrägeri (även de som utfördes innan senaste domen och som har lagts ner)? Om det ändå finns dessa 3 (som åklagaren sitter på nu) och ett åtal mest sannolikt kommer väckas, varför inte klumpa in alla bedrägerier?

Det är av "processekonomiska" skäl åklagare väljer att inte ta med alla brott i ett åtal.

Hon gör helt enkelt bedömningen att straffet blir detsamma oavsett om Catrin fälls för 29 fall eller bara de 3 fall som åklagaren valt att fortsätta driva. Och då är det mer kostnadseffektivt att inte ta med de extra 26 fallen som ändå inte hade lett till ett strängare straff.

En rättegång med 29 fall tar längre tid att förbereda och genomföra än en med 3 fall och tid är pengar. Den kostar också mer på andra sätt eftersom det är 29 (och inte 3) personer som ska få sina resor betalda för att kunna medverka vid rättegången, få ersättning för förlorad arbetsinkomst för den tid rättegången tar, kanske få ett målsägandebiträde som bekostas av staten osv osv osv.
Citera
2016-09-06, 10:59
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraemmha
Jag har förresten smsat länk till den här tråden till AH. Om hon har huvudet så långt ner i sanden och är helt ovetande om vad CH håller på med (vilket jag inte tror hon är dock) så kanske hon ska få läsa vad hennes dotter faktiskt sysslar med...

Vore intressant om hon svarar på sms:et
Citera
2016-09-06, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Vore intressant om hon svarar på sms:et

Smsade i fredags och inget svar än
Citera
2016-09-06, 11:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av woldemort
En ide till domänerna är att publicera allt som grävs fram om katrin och hennes bedrägerier. Det skulle nog vara tacksamt för alla som FORTFARANDE råkar ut för denna hemska, empatilösa och en Katrin som tyvärr aldrig lär sig av sina misstag.

Jag önskar att jag hade kunskap i hur man gjorde för att hjälpa till med att visa hennes rätta jag men tyvärr har jag inte det. Tack ännu en gång Unicormeat

Man kunde i egenskap av lurad åkt ner till hon och gjort ett och annat? Visat lite stake eller de är bara massa fega gnällisar som blivit lurade? Då får man skylla sig själv. Såklart kommer Carin fortsätta så länge inget händer med henne.
Citera
2016-09-06, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrljus
Det blev en sväng till Fittja istället

Tror Catrin inte sålde tillräckligt med falska biljetter så hon kan åka med grabben till Disneyland!!😂
Grymt bra jobbat alla ni som tagit fram all info om pågående bedrägerier, åtal etc

Är även nyfiken på vad C mamma kommer svara på det skickade sms:et?
Är hon stolt över sin falska dotter som fortsatt lura barn, tonåringar, handikappade på biljetter som inte existerar?
Citera
2016-09-06, 11:09
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraemmha
Smsade i fredags och inget svar än

På lördagen var väl CH och AH ute och handlade, åt och roade sig på Exploria, enligt bloggen. De kanske också fick tid för en liten pratstund då?
Citera
2016-09-06, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
Det är av "processekonomiska" skäl åklagare väljer att inte ta med alla brott i ett åtal.

Hon gör helt enkelt bedömningen att straffet blir detsamma oavsett om Catrin fälls för 29 fall eller bara de 3 fall som åklagaren valt att fortsätta driva. Och då är det mer kostnadseffektivt att inte ta med de extra 26 fallen som ändå inte hade lett till ett strängare straff.

En rättegång med 29 fall tar längre tid att förbereda och genomföra än en med 3 fall och tid är pengar. Den kostar också mer på andra sätt eftersom det är 29 (och inte 3) personer som ska få sina resor betalda för att kunna medverka vid rättegången, få ersättning för förlorad arbetsinkomst för den tid rättegången tar, kanske få ett målsägandebiträde som bekostas av staten osv osv osv.

Ett tillägg:

Fick klarhet i frågan förundersökningsbegränsning vs. åtalsunderlåtelse! (En fråga som iofs bara verkar ha intresserat mig men man vet aldrig, kan finnas någon mer som upplevt det som värsta cliffhangern men bara hållit sina funderingar för sig själv.)

Åklagaren har fattat beslut om förundersökningsbegränsning, inte om åtalsunderlåtelse.

Det här hänger ihop med kostnadsfrågan. Att färdigställa förundersökningarna i de 26 fallen hade sannolikt krävt ganska mycket resurser. Att lägga ner dem tidigt in i förundersökningsprocessen (=förundersökningsbegränsning) innebär att de resurserna kan läggas på annat.

Jag tycker fortfarande att åklagaren borde tagit med samtliga fall men rättsväsendet är utformat med gärningsmannen och straffet i fokus, inte brottsoffren.
Citera
2016-09-06, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
Ett tillägg:

Fick klarhet i frågan förundersökningsbegränsning vs. åtalsunderlåtelse! (En fråga som iofs bara verkar ha intresserat mig men man vet aldrig, kan finnas någon mer som upplevt det som värsta cliffhangern men bara hållit sina funderingar för sig själv.)

Åklagaren har fattat beslut om förundersökningsbegränsning, inte om åtalsunderlåtelse.

Det här hänger ihop med kostnadsfrågan. Att färdigställa förundersökningarna i de 26 fallen hade sannolikt krävt ganska mycket resurser. Att lägga ner dem tidigt in i förundersökningsprocessen (=förundersökningsbegränsning) innebär att de resurserna kan läggas på annat.

Jag tycker fortfarande att åklagaren borde tagit med samtliga fall men rättsväsendet är utformat med gärningsmannen och straffet i fokus, inte brottsoffren.

Nu är jag inget brottsoffer, jag förstår hur jobbigt det måste kännas att få sin anmälan nedlagd, men det där låter ju logiskt, varför lägga mer skattepengar på Carin än nödvändigt liksom.
Citera
2016-09-06, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notropic
Man kunde i egenskap av lurad åkt ner till hon och gjort ett och annat? Visat lite stake eller de är bara massa fega gnällisar som blivit lurade? Då får man skylla sig själv. Såklart kommer Carin fortsätta så länge inget händer med henne.

Haha det tycker du hjälper andra personer att inte hamna i hennes klor?
Om du köper ett par biljetter till en konsert på nätet är det föga troligt att du söker upp denna individ för att spöa henne. Utan det troligaste att som normalt funtad människa polisanmäler du och biter i det sura äpplet.

Det handlar om att folk ska kunna skydda sig för att handla med henne alls. Eftersom att hon inte slutar så kan vi alla hjälpas åt att verka förebyggande.
Citera
2016-09-06, 12:02
Medlem
GilGrissom82s avatar
Från Stoppapressarna:

http://stoppapressarna.se/svenskablo...catrin-hedlund
Citera
2016-09-06, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Nu är jag inget brottsoffer, jag förstår hur jobbigt det måste kännas att få sin anmälan nedlagd, men det där låter ju logiskt, varför lägga mer skattepengar på Carin än nödvändigt liksom.

Det är precis så man resonerat när man utformat reglerna.

Frågan, som jag ser det, är om det inte ändå hade varit värt att lägga mer skattepengar än nödvändigt. "Priset" för att lägga ner 26 förundersökningar är sannolikt att ett antal hundra personer (de 26 direkt drabbade + vänner, familj och random betraktare) tappar förtroendet för rättsväsendet och känner sig svikna av samhället. Det kan omöjligtvis leda till bra saker...

Kanske hade man kunnat komma runt problemet med tappat förtroende genom att vara tydligare och mer pedagogisk från rättsväsendets sida? Förklara på ett sätt som folk förstår.

Svår avvägning!
Senast redigerad av UnicornMeat 2016-09-06 kl. 12:36.
Citera
2016-09-06, 13:21
Medlem
Fråga mig inte varför men mitt intresse för Catrin verkar inte veta några gränser idag!

Pratade precis med kronofogden. Hennes skuldsaldo där är för tillfället 334 976 kronor. Senast de gjorde en utredning för att fastställa om det finns några utmätningsbara tillgångar är fortfarande 150320, vilket innebär att nästa rutinutredning kommer genomföras 170320 (ish, de görs i regel med två års mellanrum).

MEN... Eftersom vi vet att Catrin varit ute och sålt biljetter till Håkan Hellström-konserter de senaste veckorna kan det finnas pengar på något av hennes konton. Hon verkar dessutom jobba åtminstone lite (eller?).

Om någon skulle tipsa kronofogden om var hon jobbar och hos vilka banker hon kan tänkas ha konton så skulle de gladeligen gå in och kika på saken redan nu.

Finns det pengar så kommer de plocka allt som överskrider en månads förbehållsbelopp (=existensminimum).

Eftersom Catrin aldrig är inne och läser på Flashback (källa: Catrin) är det lugnt att skriva de här sakerna här. Men eftersom Catrin ljuger ganska mycket kan det vara en bra idé att inte vänta alltför länge med att ringa kronofogden och tipsa!

Deras telefonnummer är 0771 73 73 00 och Catrins personnummer är 860707-0060.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in