Citat:
Den hade jag missat, tack!
Förbannat roligt när hon skriver om sekretess. Någon borde upplysa henne om vad "allmän handling" innebär. Håhå, jaja.
Citat:
Det är precis så man resonerat när man utformat reglerna.
Frågan, som jag ser det, är om det inte ändå hade varit värt att lägga mer skattepengar än nödvändigt. "Priset" för att lägga ner 26 förundersökningar är sannolikt att ett antal hundra personer (de 26 direkt drabbade + vänner, familj och random betraktare) tappar förtroendet för rättsväsendet och känner sig svikna av samhället. Det kan omöjligtvis leda till bra saker...
Kanske hade man kunnat komma runt problemet med tappat förtroende genom att vara tydligare och mer pedagogisk från rättsväsendets sida? Förklara på ett sätt som folk förstår.
Svår avvägning!
Frågan, som jag ser det, är om det inte ändå hade varit värt att lägga mer skattepengar än nödvändigt. "Priset" för att lägga ner 26 förundersökningar är sannolikt att ett antal hundra personer (de 26 direkt drabbade + vänner, familj och random betraktare) tappar förtroendet för rättsväsendet och känner sig svikna av samhället. Det kan omöjligtvis leda till bra saker...
Kanske hade man kunnat komma runt problemet med tappat förtroende genom att vara tydligare och mer pedagogisk från rättsväsendets sida? Förklara på ett sätt som folk förstår.
Svår avvägning!
Mjo, det är ju förståeligt att man inte skall lägga mer skattepengar ifall man tror att utkomsten ändå blir densamma. Och min åsikt väger ju inte direkt tyngre än lagen. (Så nedan följer min fortfarande bittra åsikt, alltså, inget annat)
Bortsett vad jag tidigare skrev i tråden kan jag å andra sidan inte förstå varför den skulle bli densamma? Om 26 personer blivit utsatta för brott är det väl fortfarande värre än om 3 har det? Om man kan bevisa det också borde det styrka uppgiften om att hon är en farlig återfallsförbrytare? Sammanlagt skulle hon med andra ord kanske dömas till totalt 5 brott, när hon begått minst 60 till (som går att leda i bevis!). Kan man resonera så i andra fall? 26 fall av misshandel eller 3 är ingen skillnad i straffskalan, let's think "budget".