2016-08-29, 17:37
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Det fick vi aldrig veta.
Det hade iaf svenskt kapell.
Det återkom dock under övningen som följde.
Det var i vart fall inte från Östtyskland.
IOM att jag gjorde lumpen på ett pansartrosskomp och P4 utförde under åren 1989-1990 en del prov på div fordon, såg vi nästan dagligen TIR lastbilar på och precis utanför övningsfälten.
De flesta hade polska skyltar.
89-90 gjordes det prov på tre stridsvagnar, abrams, leupold och challenger? Dessa tester var kända att de pågick men naturligtvis fanns ett starkt intresse att utförande och resultatet inte direkt övervakades av polska tir-bilar. Vet inte om ert pansar-regemnte var inblandat i testerna men det låter på dig som om att regementsledningen inte gjorde några konfrontationer alls med tir-bilarn? Bara genom att prata med chauffören får man antagligen veta mycket mer än att springa i skogen.
Citera
2016-08-30, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
89-90 gjordes det prov på tre stridsvagnar, abrams, leupold och challenger? Dessa tester var kända att de pågick men naturligtvis fanns ett starkt intresse att utförande och resultatet inte direkt övervakades av polska tir-bilar. Vet inte om ert pansar-regemnte var inblandat i testerna men det låter på dig som om att regementsledningen inte gjorde några konfrontationer alls med tir-bilarn? Bara genom att prata med chauffören får man antagligen veta mycket mer än att springa i skogen.
M1 Abrams och leopard 2 provades hos oss då, men det kunde inte öva på den aktuella platsen.
Det var mer ett ställe dit trossen skickades.
Vi kunde vid vissa tillfällen bli uppåt 40 hjulfordon, så dels var det inte många ställen på fältet där vi kunde gruppera, dels kunde div mindre grupper gömma sig och sin mtrl hos oss.
TIR bilar brukade stå utanför grinden till garageplan under hela min värnplikt.
Att regementesledningen inte gjorde något, berodde helt enkelt på att skyddslagen inte kom förrän 1990, och jag hann mucka innan dess.
Så jag såg inga effekter av nya lagen.
Dock revs ju Berlinmuren under min första månad i lumpen, så mycket förändrades väldigt snabbt över tiden jag lumpande.
Citera
2016-09-05, 11:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Har det presenterats några bevis för dessa aggregat?
Eller sovjetiskt spängmedel vid Lidingöbron.
Citera
2016-09-05, 12:06
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast det är inget bevis för något alls.
Såvitt jag vet presenterar säpo inga bevis öppet så ingen utanför de heliga rummen vet något alls.
Citera
2016-09-05, 17:24
Medlem
Citat:
Jag tror inte att det var placerat där av sovjetiska militärer som kom dit undervattensvägen, det är ganska vanligt kriminella dumpar gods från färjorna för slippa tullen, planen är att komma dit senare för att hämta
Siljas terminal ligger där.
Senast redigerad av kroppskultur 2016-09-05 kl. 18:09.
Citera
2016-09-05, 19:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Fast det är inget bevis för något alls.
Såvitt jag vet presenterar säpo inga bevis öppet så ingen utanför de heliga rummen vet något alls.
Nej det sovjetiska sprängmedlet flöt dit 1987
Citera
2016-09-05, 19:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag tror inte att det var placerat där av sovjetiska militärer som kom dit undervattensvägen, det är ganska vanligt kriminella dumpar gods från färjorna för slippa tullen, planen är att komma dit senare för att hämta
Siljas terminal ligger där.
Läs på lite om Sovjet lilla vän, du kom inte ut från Sovjet 1987 med sprängmedel, du kom inte ut om du inte hade hyfsad position inom kommunistpartiet och staten, kriminella släpptes inte ut, de satt inlåsta.
Citera
2016-09-05, 19:56
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Nej det sovjetiska sprängmedlet flöt dit 1987
Om det flöt eller placerades är väl hemligstämplat?
Citera
2016-09-05, 19:57
Medlem
Citat:
Läs på lite om Sovjet lilla vän, du kom inte ut från Sovjet 1987 med sprängmedel, du kom inte ut om du inte hade hyfsad position inom kommunistpartiet och staten, kriminella släpptes inte ut, de satt inlåsta.
Skulle sovjetisk militär färdas under vattenytan för att lägga trotyl lite hipp som happ mellan Lidingö och Stockholm i bl.a. Domus och Åhlénskassar?

Möjligt att dom placerats där av sovjet men då från civila ytfarkoster men jag är tveksam även till det.
Citera
2016-09-05, 19:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Skulle sovjetisk militär färdas under vattenytan för att lägga trotyl lite hipp som happ mellan Lidingö och Stockholm i bl.a. Domus och Åhlénskassar?

Möjligt att dom placerats där av sovjet men då från civila ytfarkoster.
Hade det varit bättre om de lagts där i sovjetiska lådor? Som sagt, att Sovjet aktivt bedrev underrättelseinhämtning och sabotageförberedelser är välkänt.
Citera
2016-09-05, 20:05
Medlem
Citat:
Hade det varit bättre om de lagts där i sovjetiska lådor? Som sagt, att Sovjet aktivt bedrev underrättelseinhämtning och sabotageförberedelser är välkänt.
Det jag är tveksam till är undervattensverksamheten, att dom var här och förberedde och spanade är självklart, vi var ju fiender.
Citera
2016-09-05, 20:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det jag är tveksam till är undervattensverksamheten, att dom var här och förberedde och spanade är självklart, vi var ju fiender.
Så de sket fullständigt i minlinjer, fast KA, krigsbaser, radarstationer, mätstationer och farleder samtidigt som de lade extremt stor energi att skaffa exakta kartor över svenska städer och svensk terräng och att de kartlade vart det tunga rörliga KA hade förberedda uppställningsplatser?

Logik är inte din starka sida tydligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in