Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
De enkla sambanden
– Förbränning av fossila bränslen ökar CO2-halten i atmosfären.
– CO2 är en växthusgas. När CO2-halten ökar ökar jordens medeltemperatur.
Jag gav en källa på att co2 inte ökar temperatur. Du får nog leverera en experimentiell studie som visar att co2 ökar temperatur för att få rätt här. Det räcker liksom inte med att du skriver det.
Det är så kreationister brukar argumentera.
Citat:
De inte fullt så enkla sambanden
Inte fullt så enkla för dig kanske.
Citat:
Exakt vilka följder den ökade CO2-halten och den ökade temperaturen
kommer att få för liv på jorden och i haven vet vi ännu inte.
Det är t.ex. möjligt att vi bara kan producera 30% av den mat som
produceras i dag om t.ex. 75 år, som en följd av klimatförändringar
och andra direkta och indirekta följder av vårt "missbruk" av fossila
bränslen. Det finns prognoser som tyder på att det kan vara betydligt
mindre än 30%.
De prognoserna kommer ju från samma grupp människor som har gjort prognoserna för klimat under ett par årtionden. De har haft fel varje gång.
Jag har länkat till studier som visar observationsdata med korrelation mellan ökad tillväxt och co2-haltens stegring.
Vi har två alternativ här, ditt påstående grundat på prognoser från en källa med 100% felaktiga prognoser, eller att titta på vad verkligheten visar.
Du verkar ha gjort ditt val.
Citat:
Det vi vet är att vi satt naturens egen förmåga att reglera de förut-
sättningar som krävs för att upprätthålla liv på jorden, ur spel.
Nää, nu ljuger du ju. Det finns ingen som vet något sådant. Källa på det tack!
Det här börjar ju bli löjligt. Eller vänta, det har det ju varit hela tiden.
Citat:
Följderna får vi se. Eller kanske vi har sådan "tur" att det dröjer, så
länge att det blir våra barn som får se i stället.
Hur orkar man leva med så mycket ångest?
Och varför ska du tvinga på den på din omgivning?
Väldigt likt hur kyrkan alltid har skuldbelagt människor endast baserat på fantasier.
Citat:
Du är förvirrad, bottenslam
Du påstår att CO2 inte är en växthusgas. Det har du påstått i
många av dina förvirrade, och sannolikt hallucinogenpåverkade
inlägg, tidigare.
Definitionen av växthusgas är att de absorberar IR. Jag har aldrig påstått att co2 inte absorberar IR.
Jag har bett om källor som visar att co2 kan höja temperaturen på värmekällan som värmer den, eller höja temperatur överhuvudtaget. Jag har läst igenom alla experimentiella studier jag har kunnat hitta, ända tillbaka till Hottels studie, och precis som jag trodde, det finns inget stöd för det.
I alla studier så visar man att co2 absorberar IR och värms upp. Över 350K så når den nästan samma temperatur som värmekällan, under 350K- nope. I slutna system som inte släpper ut någon signifikant värme.
Jorden är ett öppet system. Om co2 inte höjer temperaturen i slutna system, hur skulle den kunna höja den i ett öppet?
Jag länkade en studie som tydligt visar att co2 inte höjer temperatur och att vanlig luft isolerar bättre än ren co2, samt att xenon är effektivt för att förhindra förlust av energi genom strålning.
Du har med andra ord inte förstått något alls.
Citat:
Ditt påstående hade inget med verkligheten att göra då, och det har det inte nu heller.
Det är inte jag som förlitar mig på prognoser som är de mest felaktiga inom modern vetenskap.
Citat:
Nyktra till, öppna ögonen och försök att sluta att blanda ihop fakta med dina drog-
genererade, urflippade fantasier.
Du kan verkligen inte låta bli personangrepp när du inser att du inte har argument. Länkspammande och personangrepp är kärnan i din delaktighet i denna tråden. Samt att du vill förhindra andra åsikter från att utryckas med förtryckande åtgärder. Det är tragiskt att du inte ser ditt eget beteende. Vi andra ser det och det är pinsamt.
Citat:
Du har ju emellanåt visat tendenser till att försöka lära dig fragment av fysik. Jag
kommer ihåg en period då du till och med lärde dig en formel. Det räcker inte.
Du måste lära dig grunderna och att förstå sammanhangen. Det behövs nog
också några formler till...
Du har ju tydligt visat att matematik eller förståelse för fysik är din motpol. Konsekvent undvikande av formler och matematiska beskrivningar av teorin du förespråkar i kombination med förtryckande metoder av meningsmotståndare, personangrepp och svartmålande av karaktär samt skuldbeläggande av människor i allmänhet, det är din strategi.
Det har du gemensamt med kyrkan på 1800-talet och bakåt.
Citat:
Tack, bottenslam!
Under tiden får du gärna fortsätta att fylla tråden med uppenbara bevis på att
de som argumenterar mot att förbränning av fossila bränslen, CO2-utsläpp
och klimatförändring är ett allvarligt hot mot planeten och ytterst mot
mänskligheten, troligen mest består av totalt okunniga, svagbegåvade
individer som borde vårdas. Om inte för något annat, så för sitt missbruk.
Din insats kanske får fler att förstå allvaret i klimathotet.
–[/quote]
Det enda du levererade i detta inlägget var trams, religiöst trams, personangrepp och i det fetstilta så ser vi ännu ett uttryck för att du vill tysta ner motstående åsikter som är sakliga.
Jag har insett att du inte är medveten om hur du beter dig, eftersom du upprepar samma antisociala beteende. Det är tur att din kyrka börjar tappa fäste.