2018-09-06, 17:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Förstår du att vi måste minska utsläppen av växthusgaser i atmosfären på global nivå?
Är nog bra men sannerligen inte i den takten du tänker dig. Den hållning som du och alla alarmister har skrämmer mig mer faktiskt. Än så länge hävdar jag med bestämdhet att de ökade CO2-nivåer vi hittills sett varit gynnsam för jorden och mänskligheten. Det finns en betydligt viktigare sak i sammanhanget än att just vara fixerad vid utsläppen av CO2 och det är energiförsörjning i en värld med ökad befolkning som behöver höja sin standard. Det borde vara överordnat allt annat. Sol & Vind kommer aldrig att kunna möta det behovet. Inte med dagens teknik eller ens något vi kan se komma. Låt som sagt marknadskrafter sköta detta utan konstiga regleringar och pålagor. Då har vi största chansen att lösa energiproblemet och alla andra problem som vi har. CO2-problemet löser vi på vägen.
Citera
2018-09-06, 17:49
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, det är snarare du som inte klarar av att se sekundäreffekter av beslut med stora strukturella konsekvenser. Nu till min modell:

Låt marknadskrafter helt styra elbilsutvecklingen utan konstiga regleringar och straffskatter eller andra bidrag. Låter vi marknaden sköta sig själv så löser vi alla punkter som jag har listat ovan.

Skulle t.o.m. tro att utvecklingen gick fortare på det viset. Brukar gör det när marknaden får sköta sig själv. Framförallt så blir det billigare för var och en samt samhället.
Herregud! Marknadskrafterna har haft ett par årtionden på sig att fixa det här. Men vad har de gjort? Motarbetat klimatforskningen, spridit desinformation och ljugit om den, förtalat seriösa forskare. Och de har lobbat så att USA lämnade Parisavtalet. De har försenat klimatåtgärder med flera år.

Nejdu, där har vi inget positivt att hämta vad gäller klimatfrågan!
Citera
2018-09-06, 17:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Herregud! Marknadskrafterna har haft ett par årtionden på sig att fixa det här. Men vad har de gjort? Motarbetat klimatforskningen, spridit desinformation och ljugit om den, förtalat seriösa forskare. Och de har lobbat så att USA lämnade Parisavtalet. De har försenat klimatåtgärder med flera år.

Nejdu, där har vi inget positivt att hämta vad gäller klimatfrågan!
Förstår du inte vad jag säger. Så har sa jag:

Citat:
Inte alls. Har du något sätt som det kan göras på som:
  • inte bidrar till en negativ miljöpåverkan.
  • faktiskt minskar på CO2-utsläppen.
  • inte slösar med resurser som kan användas till mer effektiva klimatåtgärder.
  • inte gynnar rika och tillverkare.
  • blir tillgängligt även för utsatta hushåll.

så kommer jag att rösta på det direkt. Jag vill ha en utförlig förklaring på samtliga punkter ovan och inget flummeri.

Edit:

Jag vet ett sätt och ska återkomma med det senare.

Och bad dig redogöra för att genomföra detta utan att flumma ut vilket du gjorde genom att svamla något om oljeindustrin. Istället så återkom jag med vad jag lovade. Hela mitt resonemang bygger dessutom på rapporten vi har pratat om idag. Har du läst den? Jag väntar fortfarande på att du ska redovisa dina tankar på hur man ska undvika de avigsidor som jag har listat. Eller påstår du att de inte finns. Isf redovisa varför.
Citera
2018-09-06, 20:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Är nog bra men sannerligen inte i den takten du tänker dig. Den hållning som du och alla alarmister har skrämmer mig mer faktiskt. Än så länge hävdar jag med bestämdhet att de ökade CO2-nivåer vi hittills sett varit gynnsam för jorden och mänskligheten. Det finns en betydligt viktigare sak i sammanhanget än att just vara fixerad vid utsläppen av CO2 och det är energiförsörjning i en värld med ökad befolkning som behöver höja sin standard. Det borde vara överordnat allt annat. Sol & Vind kommer aldrig att kunna möta det behovet. Inte med dagens teknik eller ens något vi kan se komma. Låt som sagt marknadskrafter sköta detta utan konstiga regleringar och pålagor. Då har vi största chansen att lösa energiproblemet och alla andra problem som vi har. CO2-problemet löser vi på vägen.
Vad du tror väger rätt lätt när det går stick i stäv mot vad vetenskapen på området säger. Du har helt enkelt fel och borde inta en lägre profil i frågan.
Citera
2018-09-06, 21:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad du tror väger rätt lätt när det går stick i stäv mot vad vetenskapen på området säger. Du har helt enkelt fel och borde inta en lägre profil i frågan.
Vi får då tillbaka till vad jag har tyckt idag. Idag har jag presenterat Timbros rapport om olika partiers klimatpolitik. Man har kommit fram till att M:s och SD:s är de som ger mest för pengarna medan de rödgrönas hamnar i skamvrån: Här kan du läsa rapporten och återkomma med dina insiktsfulla kommentarer:

https://timbro.se/allmant/effektiv-klimatpolitik/

Sedan kan vi diskutera vad jag har för fel i att alarmisternas och MP:s politik är mindre effektiv och i vissa fall leder till mer utsläpp av CO2 (snabbtåg) och varför de dessutom är skadliga för samhället.
Senast redigerad av arbetet 2018-09-06 kl. 21:24.
Citera
2018-09-07, 10:26
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Vi får då tillbaka till vad jag har tyckt idag. Idag har jag presenterat Timbros rapport om olika partiers klimatpolitik. Man har kommit fram till att M:s och SD:s är de som ger mest för pengarna medan de rödgrönas hamnar i skamvrån: Här kan du läsa rapporten och återkomma med dina insiktsfulla kommentarer:

https://timbro.se/allmant/effektiv-klimatpolitik/

Sedan kan vi diskutera vad jag har för fel i att alarmisternas och MP:s politik är mindre effektiv och i vissa fall leder till mer utsläpp av CO2 (snabbtåg) och varför de dessutom är skadliga för samhället.
Expressen skriver om Timbros rapport:
Timbro: Bäst för klimatet är att inte göra ett skvatt
Citera
2018-09-07, 10:34
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq

Sämre betyg kan man knappast få.

Enligt officiell statistik står inrikes transporter och industrin för drygt 60 % av koldioxidutsläppen i Sverige. Det är alltså där de största insatserna behöver göras för att vi skall nå de uppsatta målen. Vi har minskat utsläppen, men vi måste göra det i betydligt snabbare takt.

Säger Naturvårdsverket, som naturligtvis är en auktoritet på det här området. Till skillnad från vissa andra.
Citat:

Sveriges klimatpåverkande utsläpp (utsläpp av växthusgaser) var 52,9 miljoner ton år 2016. Jämfört med 2015 är det en minskning med 1,6 procent.

Utsläppen har minskat med 26 procent mellan 1990 och 2016. Den långsiktiga utsläppsminskningen har framförallt skett sedan år 2003 och kan delvis förklaras av genomförda åtgärder (till exempel övergång till förnybar energi och energieffektivisering) och delvis av avstannad tillväxt inom industrin.

Utsläpp från inrikes transporter minskar långsamt

Utsläppen från inrikes transporter står för en tredjedel av Sveriges totala utsläpp. 2016 uppgick inrikes transporters utsläpp till 17 miljoner ton koldioxidekvivalenter vilket är 15 procent lägre än 1990. Jämfört med 2015 var utsläppen fem procent lägre under 2016

Huvudsakliga faktorer som påverkar utsläppen är det totala trafikarbetet, bränsletyperna som används och fordonens energieffektivitet. Ökningen av biodrivmedel och mer energieffektivare fordon har gjort att utsläppen minskat men samtidigt har denna minskning dämpats av en ökning i trafikarbetet.

Industrins utsläpp minskar inte längre

Industrin står för en knapp tredjedel av Sveriges totala utsläpp. Järn- och stålindustri, mineralindustri och raffinaderier står för merparten av industrins utsläpp i dagsläget. Utsläppen från industrin består av utsläpp från tillverkningsprocesser, utsläpp från förbränning av bränslen samt så kallade diffusa utsläpp (t.ex. läckage i gasledningar).

Utsläppen har minskat med 19 procent jämfört med 1990. Pappers- och massaindustrin står för den största minskningen, men även livsmedelsindustri, kemiindustri, och metallindustrier har bland annat bidragit.

http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-nationella-utslapp-och-upptag/
Senast redigerad av humanlife 2018-09-07 kl. 10:36.
Citera
2018-09-07, 11:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq

Citat:

Sämre betyg kan man knappast få.

Enligt officiell statistik står inrikes transporter och industrin för drygt 60 % av koldioxidutsläppen i Sverige. Det är alltså där de största insatserna behöver göras för att vi skall nå de uppsatta målen. Vi har minskat utsläppen, men vi måste göra det i betydligt snabbare takt.

Säger Naturvårdsverket, som naturligtvis är en auktoritet på det här området. Till skillnad från vissa andra.

http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-nationella-utslapp-och-upptag/
Ja, han verkar leva kvar i föreställningen att de stora "klimatsatsningarna" som snabbtåg skulle ge CO2-reduceringar när det faktiskt är det motsatta. Ett fullt utbyggt snabbtågsnät i Sverige skulle producera så mycket CO2 under byggtiden att man skulle komma ikapp först någon gång under nästa århundrandet. Samma är det med elbilar som om vi skulle förmå alla att skrota sina gamla bensinare och dieslar skulle det ge ett rejält CO2-avtryck. Det är också en falsk dikotomi att påstå att man utesluter satsningar i Sverige för att man gör dem utomlands. Fortfarande är det så - och det kommer vi inte ifrån - att satsningar utomlands ger betydligt större CO2-sänkningar än att satsa i Sverige där det tvärtom kan få motsatt effekt som med höjning av dieselpriser för lantbrukare. Den inhemska produktion står sig inte längre mot utländska varor.

Alltså, saknar ni förmåga till lateralt tänkande? Att se helheter och analysera komplexa beroenden. Det verkar så när ni tar ansats i en tendentiös artikel istället för att läsa rapporten som ni antagligen fortfarande inte har läst och förstått.
Citera
2018-09-07, 11:43
Medlem
Klimathotet används för att ta era rättigheter och friheter ifrån er, det har ingenting med miljön att göra.
Agenda 21 2030 är det som framdrivs, ska det vara så svårt att förstå?
Med miljön som alibi kan man stifta överstatliga lagar som gäller för alla utan att någon kan säga emot, VAKNA!.
Citera
2018-09-07, 12:51
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ja, han verkar leva kvar i föreställningen att de stora "klimatsatsningarna" som snabbtåg skulle ge CO2-reduceringar när det faktiskt är det motsatta. Ett fullt utbyggt snabbtågsnät i Sverige skulle producera så mycket CO2 under byggtiden att man skulle komma ikapp först någon gång under nästa århundrandet. Samma är det med elbilar som om vi skulle förmå alla att skrota sina gamla bensinare och dieslar skulle det ge ett rejält CO2-avtryck. Det är också en falsk dikotomi att påstå att man utesluter satsningar i Sverige för att man gör dem utomlands. Fortfarande är det så - och det kommer vi inte ifrån - att satsningar utomlands ger betydligt större CO2-sänkningar än att satsa i Sverige där det tvärtom kan få motsatt effekt som med höjning av dieselpriser för lantbrukare. Den inhemska produktion står sig inte längre mot utländska varor.

Alltså, saknar ni förmåga till lateralt tänkande? Att se helheter och analysera komplexa beroenden. Det verkar så när ni tar ansats i en tendentiös artikel istället för att läsa rapporten som ni antagligen fortfarande inte har läst och förstått.
Jaså, nu är du emot en förbättrad järnväg också?! Jag tror att de flesta i Sverige vill ha det faktiskt. Sedan handlar ju klimatåtgärder om långsiktiga lösningar. Om man kan föra över en massa resenärer till tågen, så minskar ju biltrafikens CO2-utsläpp.
Men du vill ju inte ens ha några minskade CO2-utsläpp i Sverige. Inrikes transporter släpper ut 17 miljoner ton CO2-ekvivalenter och kan vi minimera detta. så är ju mycket vunnet.

Och du verkar inte ha förstått den globala överenskommelsen, som innebär att varje land har ett åtagande. Sverige skall nå ett mål och med den takt som vi minskar utsläppen nu, så kommer vi inte att uppnå målet.

Att då föreslå att vi skall göra klimatåtgärder i andra länder är ju hål i huvudet, minst sagt. Du lyssnar för mycket på politiker som brukar nonchalera klimatförändringarna. Nu snackar de om "effektivitet" istället för att vi skall nå VÅRT mål!
Citera
2018-09-07, 13:18
Medlem
Trumpetflugans avatar
I andra rapporter:
Citat:

A new report argues that quicker action on climate change could add more than $2 trillion a year to the global economy over the next decade.

The report, from the Global Commission on the Economy and Climate (GCEC), argues that increasing investments in sustainable technologies would increase economic output globally by $26 trillion by 2030.

"There's still a perception that moving toward a low-carbon path would be costly," Helen Mountford, the lead author of the report said. "What we are trying to do with this report is once and for all put the nails in the coffin on that idea.

"The report's release comes just months after US President Donald Trump signalled his intention to pull out of the Paris Agreement on climate change.
https://nordic.businessinsider.com/global-commission-on-the-economy-and-climate-report-2018-9?r=US&IR=T

Effektivitet kan mätas på olika sätt. Begränsningar i utsläpp eller ton per satsad krona är ett alternativ, vilket kanske leder till att det mest effektiva är att inte göra något.

Ett annat alternativ är att uppskatta hur mycket utsläppen minskar kontra business as usual.
Citera
2018-09-07, 14:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jaså, nu är du emot en förbättrad järnväg också?! Jag tror att de flesta i Sverige vill ha det faktiskt. Sedan handlar ju klimatåtgärder om långsiktiga lösningar. Om man kan föra över en massa resenärer till tågen, så minskar ju biltrafikens CO2-utsläpp.
Men du vill ju inte ens ha några minskade CO2-utsläpp i Sverige. Inrikes transporter släpper ut 17 miljoner ton CO2-ekvivalenter och kan vi minimera detta. så är ju mycket vunnet.

Och du verkar inte ha förstått den globala överenskommelsen, som innebär att varje land har ett åtagande. Sverige skall nå ett mål och med den takt som vi minskar utsläppen nu, så kommer vi inte att uppnå målet.

Att då föreslå att vi skall göra klimatåtgärder i andra länder är ju hål i huvudet, minst sagt. Du lyssnar för mycket på politiker som brukar nonchalera klimatförändringarna. Nu snackar de om "effektivitet" istället för att vi skall nå VÅRT mål!
"Vårt mål" är meningslöst i sammanhanget då globala utsläpp är just globala. Vårt mål borde vara att bli koldioxidneutrala vilket vi har goda förutsättningar till då vår skog och natur är enorma koldioxidsänkor. Det uppnår vi inte om vi snabbt börjar bygga snabbspår, vindsnurror och andra megaprojekt i betong och stål.

Förresten, var det inte Rockström som sa att vi bara hade ett tiotal år på oss? Hur går det ihop med att köra igång enorma CO2-genererande projekt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in