2016-08-25, 09:05
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herp-a-derp
Superbra tips, tackar och bockar ödmjukast! All input är välkommen.

Avanza zero känns lite risky om jag ska vara helt ärlig, ser det inte ut att ha vart rätt skakigt på senare tid? Det kanske jämnar ut sig över tid däremot.

Avanza Zero följer index så om fonden är skakig är det för att den svenska börsen är skakig. Mycket riktigt är också den svenska börsen mer volatil, dock också en av de börser som historiskt går bäst. Som vanligt står risk i proportion till den förtjänst som finns att göra. Spiltan Investmentbolag som du har valt är en av få fonder som i flera år slagit index, något som är högst anmärkningsvärt då få fonder klarar av det. En bra fond mao.

Citat:
Glömde dock att i föregående inlägg ta upp mina två främsta funderingar och anledningar till jag sitter och trycker på stålarna istället för att göra något vettigt av dem:

1. Brexit
2. USAs presidentval
3. Påstådda nedbromsningen i Kinas ekonomi.

Jag tycker du gör helt rätt i att känna viss oro. Oftast får du råd som är goda råd om vi rör oss med en sparhorisont på 10+ år. Detta då historisk data väldigt enkelt bekräftar sådant. Ett problem med det är att du förmodligen inte äger en tidsmaskin och kan börja göra historiska investeringar.

Har absolut inga som helst belägg huruvida dessa punkter har någon inverkan (inte ens den skickligaste analytikern har förmåga att sia), men magkänslan och allt skrammel i media säger ju att börsen tenderar att bli påverkad av världsliga händelser av ovanstående kaliber. Kinas påstådda ekonomiska inbromsning kanske är något för framtiden, eller skriet från olyckskorpar, vad vet jag.

Citat:
EDIT: Sparhorisont? Inte den blekaste om jag ska vara ärlig. Har inget omedelbart behov av pengarna, men har inte för avsikt att låta dem ligga i 5+ år ostört heller. Är helt nöjd med ~2-5% stabil tillväxt, sen om jag behöver pengarna så plockar jag bara ut dem. Har ISK på Avanza. Lite högre risk och lite högre avkastning än ett vanligt sparkonto. Tänk er ett litet sparkonto på tjack s.a.s., om det är möjligt?

Skit i sparhorisont. Allt sådant prat är för folk som vill kunna hävda att tillgångsslag A, B och C är bäst vilket då endast stämmer om man pratar om längre tidshorisonter och historisk data då även dessa inte äger någon tidsmaskin. Teorier som endast baserar sig på att ett specifikt tillgångsslag är bäst då historik visar detta över spann om 50 år är att betrakta som kolera. Detta då denna typ av sparhorisonter är så pass långa att vi skulle behöva, med stor säkerhet dessutom, kunna säga att även detta gäller i framtiden. Hur många tror du med stor träffsäkerhet kan sia om hur saker går ens på blotta 10 år in i framtiden? Och 10+ år...?

Mer kortfattat:
1. Dina fondval är inte så tokiga, men avgifterna i vissa av dessa fonder är inte särskilt lysande. Då särskilt när det finns liknande fonder med betydligt lägre avgifter.
2. Du vill ha mindre risk och har därför lagt 40% i räntor. Helt okej; notera dock att AMF Räntefond Lång inte är Lång i dess rätta bemärkelse utan snarare "intermediate" (placerar i 2-10 år istället för 10+ år som de som internationellt kallas "long").
3. En del av fonderna du har valt är samma fonder. Varför välja så många om de kommer ha snarlik utveckling?
4. Läs på, se t ex enklainvesteringar.se och strategierna som finns där

Vidare -- om du är orolig för nedgångar typ Brexit finns det strategier som är baserat på mer riskmedvetenhet. Se enklainvesteringar.se men sök också på saker som "Allvädersportfölj", "Golden Butterfly" eller Rikatillsammans-portföljen.
Citera
2016-08-25, 21:14
Medlem
Olga-Reets avatar
Jag har en och annan fond som går bra. Nu vill jag utöka med en eller två ideologiskt motiverade fonder för att stödja en positiv samhällsutveckling med mina pengar. Först vill jag ha någon med mycket Storbritannien för att stödja deras Brexit. Sen vill jag ha någon som fokuserar på vapen, knark, horor och fossila bränslen för att pk-typer är så irriterande. Möjligtvis också någon sorts kärnkrafts-fond om det skulle finnas. Har ni några tips?
Citera
2016-08-28, 19:09
Medlem
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 8,5 %
Nordnet Superfonden Sverige 9,5 %
Nordnet Superfonden Norge 2,5 %
Nordnet Superfonden Danmark 2,5 %
Nordnet Superfonden Finland 2,5 %
Didner & Gerge Aktiefond 2,5 %
Lannebo Småbolag 2,5 %
Norden totalt 30,5 %

Länsförsäkring Global Index 30 %
Världen totalt 30 %

SPP Aktiefond USA 12,5 %
USA totalt 12,5 %

Swedbank Robur Access Asien 5 %
AMF Aktiefond Asien Stilla havet 5 %
Asien totalt 10 %

Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index 5 %
Tillväxtmarknader totalt 5 %

AMF Aktiefond Europa 9,5 %
SEB Europafond Småbolag 2,5 %
Europa totalt 12 %

Har en långsiktig sparhorisont. Tankar?
Citera
2016-08-28, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olga-Reet
Jag har en och annan fond som går bra. Nu vill jag utöka med en eller två ideologiskt motiverade fonder för att stödja en positiv samhällsutveckling med mina pengar. Först vill jag ha någon med mycket Storbritannien för att stödja deras Brexit. Sen vill jag ha någon som fokuserar på vapen, knark, horor och fossila bränslen för att pk-typer är så irriterande. Möjligtvis också någon sorts kärnkrafts-fond om det skulle finnas. Har ni några tips?

Exxon, RGR (Sturm, Ruger & Company), OIH (fond med företag som är underleverantörer till oljeindustrin), USO (Olja, naturgas och annat). Du kan ju köpa investmentbanker också, de är ganska onda, så som GS (Goldman Sachs) och C (Citigroup). Akta dig för C, Reinfeldt jobbar där så så himla bra kan de inte vara. Om du gillar tobak så kan du ju satsa på PM (Phillip Morris). De äger Marlboro t.ex.

Om du vill köpa brittiska grejer så är du ju lite sent ute för att få den bästa värdeökningen för då skulle du köpt precis efter Brexit. Om du fortfarande tror på ökning så kan ju Barclay's och andra storbanker i London vara bra.

Annars kan du ju försöka korta aktier som du anser vara hippie-aktiga, antingen genom att korta aktier eller sälja calls eller call spreads eller köpa put spreads. Det är ju ganska få stora företag i Sverige som är till för hippies men du kan ju korta de som är för jämställdhet eller något. Följ Framtidsfeministen på Shareville http://framtidsfeministen.se/portf%C3%B6lj.html och gör exakt tvärtom vad hon gör. Short the shit out of it.
Citera
2016-08-29, 21:04
Medlem
svampdamps avatar
LF global index 40%
LF Fastighetsfond 10%
D&D Småbolag 20%
Spiltan Aktiefond Invest 30%

Jag avkastar ganska bra på ovan trots surt klimat. 10% sedan köp.
Citera
2016-08-31, 07:51
Medlem
Mistofeless avatar
Lannebo småföretag 100%
Citera
2016-08-31, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistofeles
Lannebo småföretag 100%

Din satsning låter kanske risky men om 10 år så kommer troligtvis du ha haft bäst avkastning jämfört med alla som har massa olika tillväxtländerfonder, indexfonder, räntefonder och globalfonder.

Har du dessutom bara den fonden kan du ju enkelt plocka ihop den själv genom att kolla alla innehaven på Lannebos hemsida och uppdatera en gång per halvår. Då slipper du ju betala nästan 14 000 kr i avgifter om du månadsspar 1000kr i 10 år (eller 70 000kr i avgifter om du månadsspar 5000kr)
Citera
2016-09-01, 16:38
Medlem
Mistofeless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Din satsning låter kanske risky men om 10 år så kommer troligtvis du ha haft bäst avkastning jämfört med alla som har massa olika tillväxtländerfonder, indexfonder, räntefonder och globalfonder.

Har du dessutom bara den fonden kan du ju enkelt plocka ihop den själv genom att kolla alla innehaven på Lannebos hemsida och uppdatera en gång per halvår. Då slipper du ju betala nästan 14 000 kr i avgifter om du månadsspar 1000kr i 10 år (eller 70 000kr i avgifter om du månadsspar 5000kr)
Tack för tipset! Ja man skulle ju rent av kunna kolla varje månad deras månadsrapporter om man vill.
http://www.lannebofonder.se/rapporter-faktablad
Citera
2016-09-01, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistofeles
Tack för tipset! Ja man skulle ju rent av kunna kolla varje månad deras månadsrapporter om man vill.
http://www.lannebofonder.se/rapporter-faktablad

Hittar inte fondens samtliga innehav i månadsrapporten (bara topp 10) men däremot i halvårsredogörelsen

http://www.lannebofonder.se/upl/files/97232.pdf
Citera
2016-09-02, 11:43
Medlem
Hej! Är novis inom detta. Satte upp ett månadssparande i slutet av mars baserat på vad jag läst här och på bl.a rikatillsammans. Min portfölj ser ut som följer:

Avanza Zero 20%
DNB Global Index 20%
Länsförsäkringar Global Index 20%
Spiltan Aktiefond invest 14%
Swedbank Robur Access Asien 14%
Didner & Gerge Aktiefond 6%
Swedbank Robur Access Mix 6%

Sparhorisont: 10+ år
Utveckling sedan starten: +6,14%

Tips, kommentarer etc tas gärna emot!
Citera
2016-09-03, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
99 % BlackRock Global Funds - World Gold Fund
1 % BL - Global Bond

Ska man ha kvar blackrock?
Citera
2016-09-03, 11:53
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0liven
Hej! Är novis inom detta. Satte upp ett månadssparande i slutet av mars baserat på vad jag läst här och på bl.a rikatillsammans. Min portfölj ser ut som följer:

Avanza Zero 20%
DNB Global Index 20%
Länsförsäkringar Global Index 20%
Spiltan Aktiefond invest 14%
Swedbank Robur Access Asien 14%
Didner & Gerge Aktiefond 6%
Swedbank Robur Access Mix 6%

Sparhorisont: 10+ år
Utveckling sedan starten: +6,14%

Tips, kommentarer etc tas gärna emot!

Kan du förklara hur du tänker när du har fonder som i många fall följer varandras utveckling? Tänker t ex på att du har 2 globala, 3,5 sverige (access mix = 50% aktier, 50% räntor) osv... ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in