2016-09-01, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Om ni skulle köpa med er ett par svenska öl för att ta utomlands till en person som är mycket kunnig och intresserad av öl, vad skulle ni ta? Jag är begränsad till det ordinarie sortimentet.

Något ur Oppigårds sortiment. Varför inte deras Amarillo!
Citera
2016-09-01, 21:24
Medlem
Heureuxs avatar
Ska till new york om några månader... Man vill ju komma över en eller två riktiga guldklimpar.. Någon som sitter inne på nått tips på något ställe?

Är det typ omöjligt att få tag på grymma West Coast öl där? (Tex russian river)
Citera
2016-09-01, 21:28
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heureux
Ska till new york om några månader... Man vill ju komma över en eller två riktiga guldklimpar.. Någon som sitter inne på nått tips på något ställe?

Är det typ omöjligt att få tag på grymma West Coast öl där? (Tex russian river)
Du kan ju passa på att besöka Brooklyn Brewerys bryggeri. Som ligger i, öhm, Brooklyn...
Citera
2016-09-01, 21:38
Medlem
Heureuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Du kan ju passa på att besöka Brooklyn Brewerys bryggeri. Som ligger i, öhm, Brooklyn...

Mmm jo.. det har vi redan bestämt att vi besöka faktiskt.

Men guldklimp.. vette fan
Citera
2016-09-01, 23:28
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:

Kanske Other Half? Deras öler ska ju vara i världsklass!
Citera
2016-09-02, 02:14
Medlem
Citat:

Topklass pubbar/bryggerier spridda över manhattan och brooklyn: One Mile House, Three's, Other half, Blind tiger, Jeffrey's, Owl farm, Hops hill, Dive bar....
Shoppa på wholefoods, brooklyn harvest market, milk&hops, malt&mold, top hops...

Berättar du var ni ska bo/röra er så har jag säkert mer tips.

Personligen skulle jag avstå Brooklyn brewery, och allt vad "bra west coast" innebär också.
Senast redigerad av mallasohra 2016-09-02 kl. 02:17.
Citera
2016-09-02, 15:49
Medlem
McLaughlins avatar
Vilken typ av ölglas använder ni när ni skall dricka en finöl. Har ni ett speciellt? Eller använder ni olika glas till olika öltyper?
Citera
2016-09-02, 16:04
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McLaughlin
Vilken typ av ölglas använder ni när ni skall dricka en finöl. Har ni ett speciellt? Eller använder ni olika glas till olika öltyper?

Har inte hittat några glas jag känt mig nöjd med (ska erkännas att jag inte letat allt för mycket) så jag brukar dricka i mina glas från Linköping Beer Expo
Citera
2016-09-02, 16:54
Medlem
Citat:

Rekommenderar detta kittet från Spiegelau.
http://www.shop-nachtmann.de/spiegelau-craft-bierglas-bier-tasting-set.html

Finns på typ Cervera/Duka eller liknande.

Det jag gillar är att de är väldigt tunna, något jag tycker många andra glas missar.
Citera
2016-09-02, 17:11
Medlem
McLaughlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CombichristarN
Rekommenderar detta kittet från Spiegelau.
http://www.shop-nachtmann.de/spiegelau-craft-bierglas-bier-tasting-set.html

Finns på typ Cervera/Duka eller liknande.

Det jag gillar är att de är väldigt tunna, något jag tycker många andra glas missar.

Jag personligen är inne lite på något allroundglas och tilltalas av Teku´s design. Dock endast 0,3 liter.
http://www.sejdelshoppen.se/olglas/provsmakningsglas-teku-0.3-liter/402/

Får väl slänga iväg en beställning. Risken är väl att det åker ner i källaren som många andra glas jag fått/köpt.
Men håller med dig om att det ska vara tunna glas. Har själv hela Kosta Boda Chataeu-serien, där jag dock tycker att ölglasen är i största laget. Men tunna fina kristalglas är det i alla fall.
Citera
2016-09-02, 20:58
Medlem
Heureuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mallasohra
Topklass pubbar/bryggerier spridda över manhattan och brooklyn: One Mile House, Three's, Other half, Blind tiger, Jeffrey's, Owl farm, Hops hill, Dive bar....
Shoppa på wholefoods, brooklyn harvest market, milk&hops, malt&mold, top hops...

Berättar du var ni ska bo/röra er så har jag säkert mer tips.

Personligen skulle jag avstå Brooklyn brewery, och allt vad "bra west coast" innebär också.

Intressant intressant... får sätta mig ner å gå igenom allt det där någon dag! Vill ju gärna få i mig en eller två öl (läs: ipa) som är lite småluriga att få tag på här i Sverige.. och som givetvis e goda

Jag ska bo i midtown om det hjälper dig något!
Citera
2016-09-02, 21:01
Medlem
hesons avatar
Citat:
Jag körde mässglas förut, de är bra men oftast lite för små hemma (för stora på mässa)

Spiegelau craftbeer settet använder jag: http://www.spiegelau-craftbeerglasses.com/the-glasses/
Veteölsglaset anväder jag till det mesta för att man kan slå i en 33cl utan att oroa sig för att skummet växer ur glaset. Eller för att få plats med en halvliter och lagom mycket skum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in