Citat:
Ursprungligen postat av
staylucky
Mangofeber från Brewski är ganska hypad och eftertraktad även utomlands. Ser ofta många från utlandet som bytt till sig den i trades. Går ofta att hitta väldigt färska batcher på hyllorna också så den skulle jag köra på.
Omnipollo är ju ett stort namn i världen också, så en Nebuchadnezzar skulle jag ta med mig. Deras Fatamorgana släpps också på torsdag.
Nu blev det bara IPA här men om du vill ha en stout också skulle jag exempelvis köra på Oppigårds Thurbo Stout.
Annars vet jag inte riktigt.. tycker att många dom bästa svenska ölen kommer i små partier-släppen.
Bra tips. IPA:s finns det ju ett gäng bra numer. Personligen håller jag de flesta en nivå under de bästa amerikanska jag har provat, men det känns mer som en personlig preferens än en objektiv sanning att de faktiskt skulle vara sämre. Imp. Stouts är det svårare med IMO. Thurbo Stout är ju en av de bättre, men det är ändå en rätt värdelös imp i jämförelse med utländska alternativ. Slottskällans Barrel Aged Imperial Stout tycker jag är mycket bättre, nästan så den närmar sig internationell nivå men den verkar tyvärr inte finnas inne för tillfället. Den vanliga finns, men den har varit rätt stum och tråkig de gånger jag testat den.
Uppskattas suröl så är det ju givet att försöka få tag på allt man kan hitta från Brekeriet och Tempel Brygghus. Dessa, samt Brewski och Omnipollo är ju tyvärr typ de enda svenska bryggare/bryggerier som vågar ta ut svängarna lite. Det mesta från de etablerade hantverksbryggerierna som Nils Oscar, Oppigårds, Wisby, Slottskällan, Jämtlands, Nya Carnegie, m.fl. har alla gemensamt att det mesta är stilrent och bra, men det är knappast något som imponerar alls.