2016-09-01, 09:17
Medlem
Månne om detta kan kopplas ihop med härvan? En tjuvjakt som skedde 2015. Kanske därifrån det hela har börjat nystats upp? Björn med sändare tjuvskjuten. Var det någon som var utrustad med en mottagare som kunde spåra upp björnen?

"Ett misstänkt jaktbrott har skett utanför Lansjärv, norr om Överkalix.

– Vi har hittat en död björn. Anmälaren är en man som jobbar inom Skandinaviska björnprojektet och björnen var försedd med sändare, säger vakthavande befäl Magnus Modig."

http://www.kuriren.nu/nyheter/kalixo...t-8336945.aspx
Senast redigerad av Konrad 2016-09-01 kl. 09:17. Anledning: Citatmarkering.
Citera
2016-09-01, 09:28
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyckolandet
Låter som polisen bör prioritera om.
Kraftfulla insatser som denna borde förläggas till no-go zonerna så att stenkastande och bilbrännande ligister kan massarresteras i första hand.
Norrland har ju inte kapacitet att rycka ut
på många larmsamtal.
Är detta ännu ett bevis på spyans omorganisering och hur staten prioriterar olika brott.
Våldtäktsoffer och våldsoffer=inte så allvarligt.Ett skjutet rovdjur=mycket allvarligt.

Polisen har haft span på gruppen en tid och då det rör sig om en anställd ledamot inom viltförvaltningsdelegationen vid länsstyrelsen i Norrbotten, så vore det en katastrof om polisen inte ingrep. När det finns korruption inom staten är det av högsta vikt att polisen ingriper.
Jag skulle säga att det var en utmärkt polisinsats.

Självfallet måste polisen ingripa mot stenkastande ungdomar, men att väga det emot det här känns både korkat och omotiverat.
Citera
2016-09-01, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Polisen har haft span på gruppen en tid och då det rör sig om en anställd ledamot inom viltförvaltningsdelegationen vid länsstyrelsen i Norrbotten, så vore det en katastrof om polisen inte ingrep. När det finns korruption inom staten är det av högsta vikt att polisen ingriper.
Jag skulle säga att det var en utmärkt polisinsats.

Självfallet måste polisen ingripa mot stenkastande ungdomar, men att väga det emot det här känns både korkat och omotiverat.

Absolut, det är just den ev. kopplingen till länsstyrelsen som gör det hela anmärkningsvärt och intrikat.
Man kan i en bortre förlängning se hur det kan ha förekommit utpressningssituationer genom hot om avslöjande av vad som pågick. Jag slår in öppna dörrar men det är aldrig bra när förtroendevalda eller anställda granskare ger sig in slika situationer.
Citera
2016-09-01, 09:42
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Absolut, det är just den ev. kopplingen till länsstyrelsen som gör det hela anmärkningsvärt och intrikat.
Man kan i en bortre förlängning se hur det kan ha förekommit utpressningssituationer genom hot om avslöjande av vad som pågick. Jag slår in öppna dörrar men det är aldrig bra när förtroendevalda eller anställda granskare ger sig in slika situationer.

Det blir intressant att se vad personen i fråga hade för koppling till gruppen. Det kan ju röra sig om många orsaker. Eget vinstintresse, hotad, utpressning, tidigare vänskapsband etc
Citera
2016-09-01, 11:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Järvar är äckliga djur - så jag gråter inte.

Ett magiskt djur, topp-predator, pound for pound the shitt!

Tycker dock synd om lapparna som gjort detta, inse nu för faan att ni inte kan sitta och gaffla om sånt här i sociala medier/sms/WA mellan varandra.

Mest troligt har nån nyanställd med mycket kraft inom polisen lagt pussel bland dessa mäns inlägg/profiler, nu går man igenom all digital trafik emellan gruppen.

För nå fysiska bevis kommer ej finnas, samt INGEN pratar. Omerta kultur i våra nordliga län.

S.T.G
Citera
2016-09-01, 12:04
Medlem
Personerna som sitter anhållna för grovt jaktbrott samt grovt jakthäleri är:

- Ivar RUNE Stokke, 540308, Kåbdalis

- Urban ROBERT Edelbro, 710304, Harads

- ÅKE Martin Urban Edelbro, 431024, Boden

- JOHAN Pär Åke Lund, 800904, Kalix

- TONY Mattias Granlund, 780315, Vidsel

Jag hade kunnat sätta en balle på att en jävla same var inblandad i denna soppa. De är snudd på värre än Afghaner och zigenare. Har aldrig i hela mitt liv träffat på en person som hade ett positivt ord att säga om samer. En tillfällighet? Knappast.

Tack till användare marst060 som bifogade länk till representanter för viltförvaltningsdelegationen. Där hittar vi en av de stolta jägarna. Och vem kan det vara...... Inte oväntat är det samen Ivar Rune Stokke från inavels-meckat Kåbdalis. Some ett brev på Posten är Stokke representant för rennäringen. Ser att han även verkar vara en representant för Udtja sameby som är riktiga rättshaverister. Mysigt att sitta som representant i en styrelse med jakt som inriktning och sedan sitta anhållen för tjuvjakt och häleri. Men det kanske ses som en merit bland samerna?

Med lite snabbgoogling hittar jag en artikel från NSD (http://www.nsd.se/nyheter/lulea/sand...-10091630.aspx) om björnar med sändare i ett projekt som mystiskt har dött. Hahahahaha, nästan för roligt. Om man tittar på bilden så hittar man Rune Stokke när han placerar en sändare på en björn. Och nu sitter han anhållen för tjuvjakt. Det här går bara inte att hitta på:-)

Med lite googling hittar man äckelsamen Stokke i två bolag, http://www.allabolag.se/?what=rune+s...e=&s.x=0&s.y=0. Verkar gå bra för de stackars samerna:-) Även Robert Edelbro är inblandad i rennäringen men har ett mindre bolag. Även Tony Granlund har ett mindre bolag som håller på med skogsförvaltning.

Någon som har mer info?

EDIT: Jag glömde ÅKE Martin Urban Edelbro, 431024, som nu har lagts till.
Senast redigerad av pref69 2016-09-01 kl. 12:08.
Citera
2016-09-01, 12:18
Medlem
Ber om ursäkt, glömde bifoga handlingarna om "superjägarna".-) De hittar ni här, https://minfil.org/a025o1b5bc/jagarna.pdf
Citera
2016-09-01, 17:08
Medlem
Zirens avatar
Hittade en artikel från NSD där Johan Lund nämns som representant från Kalix Sameby. Oväntat?

http://www.nsd.se/nyheter/anmal-allt...r-7397213.aspx
Citera
2016-09-01, 17:37
Medlem
styrlunds avatar
Hade det varit björn och varg, hade jag misstänkt individer med boskapsdjur i området.
Men eftersom järven är en asätare i första hand borde det handla om päls och troféjakt.
För är man bosatt i ett område där järv finns vet man att de inte ger sig på levande djur i första taget.
Citera
2016-09-01, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Hade det varit björn och varg, hade jag misstänkt individer med boskapsdjur i området.
Men eftersom järven är en asätare i första hand borde det handla om päls och troféjakt.
För är man bosatt i ett område där järv finns vet man att de inte ger sig på levande djur i första taget.

Inga levande byten... Nu varierar det mellan områdena, men efter lodjur är det järven som dödar mest renar. Vargen är ju egentligen största hotet, men den existerar knappt i norrbotten.

Sedan järven fridlystes 1969 har ingen jagat den i annat syfte än att dräpa den för att skona renar.
Senast redigerad av totalyawesome 2016-09-01 kl. 19:11.
Citera
2016-09-01, 19:13
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totalyawesome
Har du diskuterat den frågan med någon renskötare?
Kan lova dig att sedan 1969 då den fridlystes har ingen jagar järv i annat syfte än att dräpa den för att skona renar.
Nä, men om du läser på om järven kan jag lova dig att du inser att järv både innan och efter 1969 i första hand äter kadaver.
Citera
2016-09-01, 19:25
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totalyawesome
Inga levande byten... Nu varierar det mellan områdena, men efter lodjur är det järven som dödar mest renar. Vargen är ju egentligen största hotet, men den existerar knappt i norrbotten.

Sedan järven fridlystes 1969 har ingen jagat den i annat syfte än att dräpa den för att skona renar.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rv
Järven är en utpräglad asätare och den snyltar kadavret från andra rovdjur som lodjur, björnar eller vargar. Vid Norra ishavet hämtar den även döda kroppar av valross, andra sälar och valar.[3] Det som blir kvar när järven ätit gräver den ned efter att ha sprayat den med illaluktande sekret.[9] Vintertid jagar järven bland annat smågnagare, harar, skogshöns, och vid optimal skarsnö ren och mycket sällsynt älgar.

För att ett järv ska fälla en ren krävs perfekta förutsättningar.
jag misstänker att skaren ska vara så klen att renen trampar igenom och järven kommer ifatt.
På barmark eller hård skare har järven inte nån chans.
Sedan kan det bli svårt att avgöra vem som fällde en ren när järven är den siste som äter på kadavret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in