2016-08-31, 17:45
Medlem
Ratis avatar
"Fem män, hemmahörande i Norrbotten, har gripits misstänkta för inblandning i grova jaktbrott."
"Spaningsarbete har lett till dagens omfattande insats där 45 poliser deltog i ett samarbete inom polisregionen. helikopter användes bland annat."

http://www.kuriren.nu/nyheter/grov-j...a-8966944.aspx

Någon som vet mer om detta?
Visst är det kul att skattepengarna går till något vettigt men det är ju större pådrag än vid många grova brott. Och det är inte alltid polisen i norr har resurser att ens utreda brott som t.ex. misshandel, rån m.m. Inte ens alltid dom åker ut på larm p.g.a. polisbrist.
Men när någon björn hittas skjuten så drar man till med 45 poliser och helikopter utan vidare.

————
De åtalade:
(FB) Grovt jaktbrott i Norrbotten på järv och björn. 5 personer gripna.

FUP:
(FB) Grovt jaktbrott i Norrbotten på järv och björn. 5 personer gripna.

/Mod
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-10-20 kl. 10:25.
Citera
2016-08-31, 17:52
Medlem
Ja, exempelvis tjuvjakt förefaller vara jämställt med någonstans mellan grovt rån och mord i straffskala och polisiär uppmärksamhet. Det är patetiskt med tanke på hur hela samhället förfallit. Jag kan inte tänka mig någonting som blivit bättre sedan tio år tillbaka. Åtminstone ingenting inom offentlig förvaltning eller inom statlig kontroll.
Citera
2016-08-31, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
"Fem män, hemmahörande i Norrbotten, har gripits misstänkta för inblandning i grova jaktbrott."
"Spaningsarbete har lett till dagens omfattande insats där 45 poliser deltog i ett samarbete inom polisregionen. helikopter användes bland annat."

http://www.kuriren.nu/nyheter/grov-j...a-8966944.aspx

Någon som vet mer om detta?
Visst är det kul att skattepengarna går till något vettigt men det är ju större pådrag än vid många grova brott. Och det är inte alltid polisen i norr har resurser att ens utreda brott som t.ex. misshandel, rån m.m. Inte ens alltid dom åker ut på larm p.g.a. polisbrist.
Men när någon björn hittas skjuten så drar man till med 45 poliser och helikopter utan vidare.

Förvisso men vad som gör fallet extra intressant är just det faktum att en bevakare tydligen är inblandad. En bevakare anställd av Länsstyrelsen eller Naturvårdsverket kan jag tänka mig. Bocken som trädgårdsmästare.

"Det som sticker ut mest i den här härvan är dock att en av de misstänkta huvudmännen arbetar med tillsyn av just björnjakt."

http://norran.se/nyheter/blaljus-nyh...sverige-652122

Skulle vara intressant att få namnet på den personen. Kan initialerna möjligen vara N.T?
Senast redigerad av Konrad 2016-08-31 kl. 18:24. Anledning: Kompletering
Citera
2016-08-31, 18:36
Medlem
DenGamlaGulas avatar
Bra där.. 45 poliser, helikopter. Säkert jättebilligt.
Lägg pengarna på nå annat
Citera
2016-08-31, 18:42
Medlem
Borde vara som i vissa afrikanska länder där tjuvjägare kan skjutas på plats. Skulle bli billigare också.
Citera
2016-08-31, 18:46
Medlem
Är ett gäng samer som varit ut och gjort sin egna rovdjurs bekämpning.
Citera
2016-08-31, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indipendent
Är ett gäng samer som varit ut och gjort sin egna rovdjurs bekämpning.

Skulle nästan tro det och då ser jag kanske en koppling till Länsstyrelsen i Norrbotten.
Citera
2016-08-31, 19:10
Medlem
Garanterat några så kallade ursprungsfolk (invandrare från Mongoliet) som varit framme och mejjat ner Björnar och Järvar. Dessa kräk finns ju ingifta i Polisväsendet-Länstyrelsen och Naturvårdsverket.. Nu har ju Lars J Allas i Talma Sameby deklarerat att man kommer tjuvjaga älg och skita i tilldelningen man fått. Där är det ju bara för polisen att hämta vapnen och dra in Licenserna för gott👊. Detta är ett Grovt jaktbrott och mini straffet för en tjuvskjuten älg,6 månaders fängelse. Sluta dalta med dessa tycka synd om jävlar och rensa upp och ut dessa kräk från vår fjällvärld.
Citera
2016-08-31, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Förvisso men vad som gör fallet extra intressant är just det faktum att en bevakare tydligen är inblandad. En bevakare anställd av Länsstyrelsen eller Naturvårdsverket kan jag tänka mig. Bocken som trädgårdsmästare.

"Det som sticker ut mest i den här härvan är dock att en av de misstänkta huvudmännen arbetar med tillsyn av just björnjakt."

http://norran.se/nyheter/blaljus-nyh...sverige-652122

Skulle vara intressant att få namnet på den personen. Kan initialerna möjligen vara N.T?

Troligtvis handlar det inte om en person anställd av länstyrelsen. Förmodligen handlar det om en civil tillsynsman som visserligen är tillförordnad av länstyrelsen, men som antagligen företräder en näring som påverkas av rovdjuren.

Dessa tillsynsmän är med vid inventering av järv, björn osv. Det gör att dom har full koll var järvlyor och björniden finns...
Citera
2016-08-31, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totalyawesome
Troligtvis handlar det inte om en person anställd av länstyrelsen. Förmodligen handlar det om en civil tillsynsman som visserligen är tillförordnad av länstyrelsen, men som antagligen företräder en näring som påverkas av rovdjuren.

Dessa tillsynsmän är med vid inventering av järv, björn osv. Det gör att dom har full koll var järvlyor och björniden finns...

Från en sameby i inlandet är mannen.
Citera
2016-08-31, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indipendent
Från en sameby i inlandet är mannen.

R.E?
Citera
2016-08-31, 19:51
Medlem
Någon Björn och järv hit och dit. Visst om dom börjar skjuta mer än en varg så förstår jag VISS polisiär uppmärksamhet men om dom tillsätter 9 poliser per person i ett våldtäktsärende skulle jag skämmas mindre över skattetrycket. Men 45 poliser för 5 tjuvjägare är fan inte motiverad kostnad. Några björnar hit och dit är väl skitsamma i jämförelse. Men mopeder har dom ju alltid resurser till men fan inte sexuella brott.

Telefonkatalogen borde dock börja användas igen är min stående åsikt. Oavsett brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in