2016-09-01, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rv
Järven är en utpräglad asätare och den snyltar kadavret från andra rovdjur som lodjur, björnar eller vargar. Vid Norra ishavet hämtar den även döda kroppar av valross, andra sälar och valar.[3] Det som blir kvar när järven ätit gräver den ned efter att ha sprayat den med illaluktande sekret.[9] Vintertid jagar järven bland annat smågnagare, harar, skogshöns, och vid optimal skarsnö ren och mycket sällsynt älgar.

För att ett järv ska fälla en ren krävs perfekta förutsättningar.
jag misstänker att skaren ska vara så klen att renen trampar igenom och järven kommer ifatt.
På barmark eller hård skare har järven inte nån chans.
Sedan kan det bli svårt att avgöra vem som fällde en ren när järven är den siste som äter på kadavret.

Du glömde klippa ut följande text från din wikikälla:

"Järven dödar sina bytesdjur med ett kraftigt nackbett.[3] Järven anfaller större djur vid extrema snöförhållanden genom att hoppa upp på bytets rygg och sedan försöka bita i nacken men ofta blir storleken på bytesdjuret ett problem och djuren dör inte på en gång. Järvens fördel på vintern är att den inte sjunker ner i snön utan tar sig lätt fram i motsats till sina större bytesdjur som till exempel ren."

Menar du på fullaste allvar att järven inte utgör något hot mot renskötseln?
Citera
2016-09-01, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Man ska nog inte per automatik sammanfoga samer och tjuvjakt. Detta förekommer långt mer söderut än samlande.
Tjuvjägare på framför allt varg och lo/björn är väldigt vanligt och är inget annat än grovt djurplågeri. Och jag är inte på långa vägar vänster.
Att det ingår 45 poliser under en insats är mycket, men jag är tveksam att dessa organiserade tjuvjakter eller de som ingår.i dessa grupper tillsammans bidrar med ett rätt måttligt belopp till statskassan/år.

Visst är du medveten om att tre av de fem som begärs häktade är knutna till samma sameby?
Senast redigerad av totalyawesome 2016-09-01 kl. 19:51.
Citera
2016-09-01, 20:01
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totalyawesome
Visst är du medveten om att tre av de fem som begärs häktade är knutna till samma sameby?

Förvisso. Talar mer generellt.
Citera
2016-09-01, 20:17
Medlem
kraftfoders avatar
Järv, björn och varg är rovdjur som konkurrerat med människan sedan hedenhös. Järven är nog värst, sedan varg och björn. I ett jordbrukssamhälle är dessa tre rovdjur de största pesterna man kan få in i sitt jordbruk. Järven verkar tycka om att orsaka blodbad, och döda mer bytesdjur än vad man "kan anse som nödvändigt". Hur ser det ut på brottsplatsen? -Kommer grannar till den drabbade /misstänkte ge sina vittnesmål? Jag har full förståelse för att/om grannarna/vittnena håller käft inför "farbror blå". Miljöpartister som vill ha rovdjur verkar inte leva i drabbade områden, om man säger..

"Grovt jaktbrott" bör avskaffas totalt. Men hur ser det ut i det aktuella fallet? Jag har kollat i tråden, inte hittat FUP, men kanske någon annan vet mer?
Citera
2016-09-01, 20:43
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Du glömde klippa ut följande text från din wikikälla:

"Järven dödar sina bytesdjur med ett kraftigt nackbett.[3] Järven anfaller större djur vid extrema snöförhållanden genom att hoppa upp på bytets rygg och sedan försöka bita i nacken men ofta blir storleken på bytesdjuret ett problem och djuren dör inte på en gång. Järvens fördel på vintern är att den inte sjunker ner i snön utan tar sig lätt fram i motsats till sina större bytesdjur som till exempel ren."

Menar du på fullaste allvar att järven inte utgör något hot mot renskötseln?
Jag glömde inget. De du beskriver är HUR järven dödar.
Men detillfällen då järven kan döda ett större djur styrs av yttre omständigheter.
Just det som den texten du citerar beskriver i sista stycket.
"Järvens fördel på vintern är att den inte sjunker ner i snön utan tar sig lätt fram i motsats till sina större bytesdjur som till exempel ren."
rovdjur som människan,Björn eller varg är inte begränsade av skarens hållbarhet.
Jag gissar att max 5 renar fälls av järv på ett år.
Åskan dödar fler renar på en dag än vad järven lyckas med ett decennium..
Citera
2016-09-01, 20:54
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Järv, björn och varg är rovdjur som konkurrerat med människan sedan hedenhös. Järven är nog värst, sedan varg och björn. I ett jordbrukssamhälle är dessa tre rovdjur de största pesterna man kan få in i sitt jordbruk. Järven verkar tycka om att orsaka blodbad, och döda mer bytesdjur än vad man "kan anse som nödvändigt". Hur ser det ut på brottsplatsen? -Kommer grannar till den drabbade /misstänkte ge sina vittnesmål? Jag har full förståelse för att/om grannarna/vittnena håller käft inför "farbror blå". Miljöpartister som vill ha rovdjur verkar inte leva i drabbade områden, om man säger..

"Grovt jaktbrott" bör avskaffas totalt. Men hur ser det ut i det aktuella fallet? Jag har kollat i tråden, inte hittat FUP, men kanske någon annan vet mer?

Nåväl nu lever vi ju inte u hedenhös eller jordbrukssamhälle längre? Så konkurrensen har en annan utgångspunkt idag. Älgjakt eller jakt i allmänhet. Förvisso rennäringen är drabbad.
Dock utanför renbetningslandet förekommer tjuvjakt året runt. Detta är organiserat och oavsett vad man personligen anser om rovdjur så är och skall detta naturligtvis vara olagligt.
Citera
2016-09-01, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suontavaara1
Garanterat några så kallade ursprungsfolk (invandrare från Mongoliet) som varit framme och mejjat ner Björnar och Järvar. Dessa kräk finns ju ingifta i Polisväsendet-Länstyrelsen och Naturvårdsverket.. Nu har ju Lars J Allas i Talma Sameby deklarerat att man kommer tjuvjaga älg och skita i tilldelningen man fått. Där är det ju bara för polisen att hämta vapnen och dra in Licenserna för gott👊. Detta är ett Grovt jaktbrott och mini straffet för en tjuvskjuten älg,6 månaders fängelse. Sluta dalta med dessa tycka synd om jävlar och rensa upp och ut dessa kräk från vår fjällvärld.

Håller helt med dig! På tiden att tjuvjägarna får stå till svars, hårda straff och jag hoppas verkligen att man fortsätter kolla "obygderna"!!
Citera
2016-09-01, 21:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Nåväl nu lever vi ju inte u hedenhös eller jordbrukssamhälle längre? Så konkurrensen har en annan utgångspunkt idag. Älgjakt eller jakt i allmänhet. Förvisso rennäringen är drabbad.
Dock utanför renbetningslandet förekommer tjuvjakt året runt. Detta är organiserat och oavsett vad man personligen anser om rovdjur så är och skall detta naturligtvis vara olagligt.

Att det är olagligt är givetvis en politisk fråga som beror på samhällets urbanisering.
I ett agrarsamhälle hade det inte varit olagligt. Skit samma: Är det någon som har FUP i det gällande fallet? Har letat i tråden, men ej hittat FUP.
Citera
2016-09-01, 21:35
Medlem
Citat:
Jag gissar att max 5 renar fälls av järv på ett år.
Åskan dödar fler renar på en dag än vad järven lyckas med ett decennium..

Du borde jobba med rovdjursfrågor, med din expertis skulle svenska staten slippa betala många miljoner i rovdjursersättning varje år.

Deras beräkning som ligger bakom ersättningssystemet för rovdjursskador på rennäringen måste ju bygga på helt galna uppgifter, visserligen vetenskapligt underbyggda. Men uppenbart är dom ute och cyklar för enligt forskarna står enbart järven för uppskattningsvis 6000-15000 dödade renar per år:

https://www.sametinget.se/rovdjur

Hur resonerar du kring att 200.000 kronor betalas ut för varje konstaterad föryngring av järv inom ett renskötselområde? Låter ju helt befängt att betala ut dom summorna för sådana fredliga djur.
Citera
2016-09-01, 22:15
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Du borde jobba med rovdjursfrågor, med din expertis skulle svenska staten slippa betala många miljoner i rovdjursersättning varje år.

Deras beräkning som ligger bakom ersättningssystemet för rovdjursskador på rennäringen måste ju bygga på helt galna uppgifter, visserligen vetenskapligt underbyggda. Men uppenbart är dom ute och cyklar för enligt forskarna står enbart järven för uppskattningsvis 6000-15000 dödade renar per år:

https://www.sametinget.se/rovdjur

Hur resonerar du kring att 200.000 kronor betalas ut för varje konstaterad föryngring av järv inom ett renskötselområde? Låter ju helt befängt att betala ut dom summorna för sådana fredliga djur.
Ge mig fall med tydliga bevis där en järv dödat en ren eller annan tamboskap.
Läs på vilken typ av djur järv är innan du kukfäktas med mig.
Citera
2016-09-01, 23:25
Medlem
dr kavorkins avatar
http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2...tten-kan-vaxa/

...
En stor del av utredningen har skötts av polisen i Västerbotten, delvis på grund av att Norrbotten saknar en ordinarie utredare av jaktbrott.
...
Enligt vad Svensk Jakt erfar har utredningen från första början hållits inom en mycket snäv grupp poliser, företrädesvis från Västerbotten.
...

Kalixhärvan 2.0 ?
Citera
2016-09-01, 23:48
Medlem
Citat:
Ge mig fall med tydliga bevis där en järv dödat en ren eller annan tamboskap.
Läs på vilken typ av djur järv är innan du kukfäktas med mig.

Berätta för mig och alla övriga mindre insatta, hur järven beter sig i naturen? Vad den lever av och vilka preferenser den har vid "matbordet". Skall maten vara varm eller kall?

Dela med dig av dina erfarenheter! Sprid Ljus!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in