2016-08-26, 20:29
Medlem
Anberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okkkkk
Läste frågan slarvigt i kombination med stress under dagen.
Förlåt att jag var lite saltig
Citera
2016-08-26, 20:31
Medlem
Får återkomma ifall jag har ytterligare frågor om högskoleprovet senare, hur funkar hpguiden? Får man hjälp av folk som har klarat 2.0 dagligen genom chatt om man köper deras tjänst för XXXkr eller XXkr/månad? Tror det var hpguiden där dom erbjöd ungefär något liknande.
Citat:
Ursprungligen postat av Anbers
Förlåt att jag var lite saltig
Inga problem, vissa är sådan i dessa tider.
Citera
2016-08-28, 15:29
Medlem
Hej!
Någon som har tips hur man ska jobba med snabb överslagsräkning med stora tal?
Stötte på ett tal där man måste räkna ut: 155 x 270771.

Jag försökte mig på att stryka ettan(x med 100) och få 55 x 2707710 för att sedan, ja jag vet inte. Fick tidspress och chansade på denna fråga.
Svarsalternativen är följande:

31 miljoner.
43 miljoner
57 miljoner
108 miljoner.

Som ni kan se är svarsalternativen relativt likvärdiga så man behöver vara ganska hård på sin överslagsräkning. I vilket fall som så vill jag gärna lära mig en teknik för dessa typ av tal.

Tar gärna emot tips för division, subtraktion och addition likaså.

Tack på förhand.
Citera
2016-08-28, 15:38
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia
Hej!

Jag försökte mig på att stryka ettan(x med 100) och få 55 x 2707710 för att sedan, ja jag vet inte. Fick tidspress och chansade på denna fråga.

31 miljoner.
43 miljoner
57 miljoner
108 miljoner.

Som ni kan se är svarsalternativen relativt likvärdiga så man behöver vara ganska hård på sin överslagsräkning. I vilket fall som så vill jag gärna lära mig en teknik för dessa typ av tal.

Tack på förhand.

I just det exemplet kan man ju räkna på 150 gånger 300 000 så ser man att det ska bli cirka 45 miljoner. Då har man minskat 155 till 150 (knappt 5% minskning) och 270 771 har man ökat till 300 000 (drygt 10% ökning). Alltså ska svaret bli något mindre än 45 miljoner och således är 43 miljoner rätt svar.

Ett generellt tips är alltså att avrunda så att man har max två siffror i början av talen som inte är nollor samt att avrunda det ena talet neråt och det andra uppåt. Kan man göra det med ungefär lika många procent så blir svaret väldigt nära rätt svar, annars får man tänka efter huruvida man ökat eller minskat mest.
Citera
2016-08-28, 17:43
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia
Hej!

31 miljoner.
43 miljoner
57 miljoner
108 miljoner.

Tack på förhand.
När du pluggat på DTK ett tag kommer du kunna lösa denna frågan på 10 sekunder. Såhär ska du tänka:

1) Alla svarsalternativ ges i miljoner. Perfekt, då slipper du räkna med massa jobbiga nollor och därför ska du bara bry dig om de två första siffrorna.

2) Du ser att fastän alternativen ligger relativt nära varandra så ligger de tillräckligt långt bort för att göra en rejäl uppskattning.

3) Du ser att 155 är lite högre än 150 och 27 är lite lägre än 30. Därför uppskattar du 155 till 150 och 27 till 30. (Detta jämnar ut din uppskattning, då du uppskattar ett tal uppåt och det andra talet nedåt. Sånt här ska du alltid tänka på. Vid multiplikation ska du försöka uppskatta lika många termer upp som ner. Vid division ska du däremot uppskatta båda tal uppåt eller båda tal nedåt.)

4) Nu skiter du i båda nollor och bara kör på 15 gånger 3. 15*3 kan du räkna ut på en sekund, det blir 45. Oerhört nära 43. Finns det risk att vi uppskattat för mycket? Nej. Eller jo, kanske en liten risk, men den ska du strunta i och istället ska du köra på 43 för att du har sparat väldigt mycket tid på denna överslagsräkningen som du kan lägga på andra svårare frågor.
Citera
2016-08-28, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okkkkk
Hur man tolkar en korkad människa är individuellt, det beror var man lägger ribban... Vidga dina vyer, finns garanterat många som tycker du är korkad i din posthistorik.

Kan ta ett exempel: http://studera.nu/hogskoleprov/provfragor-hosten-2015/provpass-3---kvantitativa-resonemang-nog-2015-10-24/

På fråga 27 så ska man ta reda på hur länge dom har varit vänner, jag tycker man behöver bara veta informationen i B-alternativet för att lösa frågan, men tydligen var båda alternativen svaret. Tycker inte det är en rak fråga.

Ord delen är frågan tydlig och man ska svara på frågan med synonymer. Men denna del är speciell tycker jag. Kommer nog få störst problem med detta.

Översätt texten till något i eget format som passar just dig. Antingen gör du det i huvudet eller genom skrift. Det blir skit enkelt då och jag skulle nog lägga runt 20-30s på uppgiften.
Citera
2016-08-29, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
När du pluggat på DTK ett tag kommer du kunna lösa denna frågan på 10 sekunder. Såhär ska du tänka:

1) Alla svarsalternativ ges i miljoner. Perfekt, då slipper du räkna med massa jobbiga nollor och därför ska du bara bry dig om de två första siffrorna.

2) Du ser att fastän alternativen ligger relativt nära varandra så ligger de tillräckligt långt bort för att göra en rejäl uppskattning.

3) Du ser att 155 är lite högre än 150 och 27 är lite lägre än 30. Därför uppskattar du 155 till 150 och 27 till 30. (Detta jämnar ut din uppskattning, då du uppskattar ett tal uppåt och det andra talet nedåt. Sånt här ska du alltid tänka på. Vid multiplikation ska du försöka uppskatta lika många termer upp som ner. Vid division ska du däremot uppskatta båda tal uppåt eller båda tal nedåt.)

4) Nu skiter du i båda nollor och bara kör på 15 gånger 3. 15*3 kan du räkna ut på en sekund, det blir 45. Oerhört nära 43. Finns det risk att vi uppskattat för mycket? Nej. Eller jo, kanske en liten risk, men den ska du strunta i och istället ska du köra på 43 för att du har sparat väldigt mycket tid på denna överslagsräkningen som du kan lägga på andra svårare frågor.

Okej det var mycket smart! Att jag inte såg det själv Förstår varför jag inte har 2.0 på HP

15 x 3 kan jag räkna i huvudet så då blev talet genast hanterbart. Ska försöka träna lite på dessa överslagsräkningar med er metod.
Stort tack!
Citera
2016-08-29, 19:47
Medlem
Tjena alles. Sitter här och funtar på att införskaffa hpguiden och tänkte dela den med en polare av ekonomiska skäl. Tänkte kolla om nån har koll på huruvida det går att ha ett inlogg man delar på eller om detta dyra djävulskap av nån anledning inte tillåter detta? Tack!
Citera
2016-08-30, 17:21
Medlem
U-166s avatar
Är det realistiskt att läsa 15hp kvällstid och samtidigt träna matematiken inför högskoleprovet i höst? Jag har 1,0 på matten och behöver typ 1,1-1,2.

Jag vet att alla har individuella förutsättningar osv, men någon som har erfarenheter från något liknande kanske kan uttala sig?

Jag utgår från att många som pluggar inför högskoleprovet har kombinerat pluggandet med arbete/studier vid sidan om.
Citera
2016-08-30, 18:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Är det realistiskt att läsa 15hp kvällstid och samtidigt träna matematiken inför högskoleprovet i höst? Jag har 1,0 på matten och behöver typ 1,1-1,2.

Jag vet att alla har individuella förutsättningar osv, men någon som har erfarenheter från något liknande kanske kan uttala sig?

Jag utgår från att många som pluggar inför högskoleprovet har kombinerat pluggandet med arbete/studier vid sidan om.
Ja, det är klart det är realistiskt att studera 50 % på högskolenivå samtidigt som man förbereder sig för högskoleprovet.
Citera
2016-09-01, 02:18
Medlem
Hej,
Jag är en snart 18 årig kille (8 årig vistelse i Sverige) som ska ta studenten i år i det naturvetenskapliga programmet inr. natur. Jag hade funderat att ta ett läsårs paus efter gymnasiet i syfte att dels jobba men i synnerhet höja mina kunskaper inför högskoleprovet. Jag gjorde den första gången i VT 2016 med typ en dags träning på kvantitativa delen(så alltså nästan ingen träning alls) och fick normeringen 0.9. Det var 1.3 på kvantitativa delen och så ett oroväckande 0.5 på verbala.

Jag kan säga i och med att det var första gången som jag hade gjort provet så hade jag inte mycket bekantskap med dess struktur och hur det var upplagt. Jag är ganska säker på att jag kan höja upp kvantitativa delen om jag på egen hand anstränger mig mycket. Dock är det den verbala som skrämmer mig så jag darrar.

Min fråga är: finns det någon chans överhuvudtaget att jag skulle kunna få 1.6 som min drömutbildning kräver(tandläkare) fram till provpasset VT 2018? Sammanställning av mitt resultat på verbala: ORD(6av20), LÄS(8av20), MEK(11av20) och så ELF(10av20). Jag har läst om att folk har lätt att höja kvantitativa, men en höjning på verbala är betydligt svårare enligt många och det är det som skrämmer mig.
Hur kan jag bli bättre på verbala delen, så att jag når den utbildningen jag strävar efter? SNÄLLA HJÄLP MIG. Men kom ihåg: det är alltså den verbala jag har problem med. Tar emot råd och tips i vilken form som helst (hemsidor, böcker, artiklar, VAD SOM HELST!!)
Tack på förhand.
Citera
2016-09-01, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skayan
Hej,
Jag är en snart 18 årig kille (8 årig vistelse i Sverige) som ska ta studenten i år i det naturvetenskapliga programmet inr. natur. Jag hade funderat att ta ett läsårs paus efter gymnasiet i syfte att dels jobba men i synnerhet höja mina kunskaper inför högskoleprovet. Jag gjorde den första gången i VT 2016 med typ en dags träning på kvantitativa delen(så alltså nästan ingen träning alls) och fick normeringen 0.9. Det var 1.3 på kvantitativa delen och så ett oroväckande 0.5 på verbala.

Jag kan säga i och med att det var första gången som jag hade gjort provet så hade jag inte mycket bekantskap med dess struktur och hur det var upplagt. Jag är ganska säker på att jag kan höja upp kvantitativa delen om jag på egen hand anstränger mig mycket. Dock är det den verbala som skrämmer mig så jag darrar.

Min fråga är: finns det någon chans överhuvudtaget att jag skulle kunna få 1.6 som min drömutbildning kräver(tandläkare) fram till provpasset VT 2018? Sammanställning av mitt resultat på verbala: ORD(6av20), LÄS(8av20), MEK(11av20) och så ELF(10av20). Jag har läst om att folk har lätt att höja kvantitativa, men en höjning på verbala är betydligt svårare enligt många och det är det som skrämmer mig.
Hur kan jag bli bättre på verbala delen, så att jag når den utbildningen jag strävar efter? SNÄLLA HJÄLP MIG. Men kom ihåg: det är alltså den verbala jag har problem med. Tar emot råd och tips i vilken form som helst (hemsidor, böcker, artiklar, VAD SOM HELST!!)
Tack på förhand.

Jag tror att du kommer in på tandläkarlinjen med lägre resultat än 1.6, till att börja med. Tänk på att uhr ej anger poäng för sista antagna reserv.

Angående dina chanser till förbättring: ja, du kommer förbättra dig. Kanske du inte behöver plugga ett dyft för att klara att ta dig in på tandläkarprogrammet innan 2018. Finns en app som heter Memrise, där finns en ordlista med cirka 5000 ord från sajten ordprov.se. Lär du dig 80 % av alla ord där får du minst 30 poäng totalt på ORD och MEK. Den ordlistan kan du, förutsatt att du lägger två timmar per dag på den, plöja på runt en månad. Angående KVANT-delen tror jag det räcker med att göra alla gamla delar (fr ht-11 och framåt) för att förbättra dig markant. Dessa (11, tror jag) genomför du på 605 minuter plus all tid du behöver för att identifiera var du gjort fel och lär dig av det misstaget. Således krävs inte en särskilt stor ansträngning för förbättring.

Börja plugga nu, en timme per dag, på memrise-listan jag rekommenderade och KVANT-delen, så tror jag att du sätter minst 1,5 VT 2017, vilket jag tror räcker för ditt ändamål. Om du känner att du inte greppar KVANT-delen endast genom att göra gamla prov rekommenderar jag att gå till matteboken.se och gå igenom hela matte 1-delen där. På samma sajt finns även lösningsförslag till tre gamla högskoleprov - ta en titt på dessa. Gällande LÄS och ENG räcker det med att göra gamla prov för att göra en fin ökning. Det skadar inte heller att läsa ngt med högre tröskel än typ Harry Potter en kvart per dag heller. Folk brukar rekommendera en Under Strecket-artikel (finns på SvD.se) per dag och det är faktiskt inget dåligt råd. Gör du allt jag skrivit lyckas du om inte första, så andra gången. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in