Citat:
Ursprungligen postat av
Skayan
Hej,
Jag är en snart 18 årig kille (8 årig vistelse i Sverige) som ska ta studenten i år i det naturvetenskapliga programmet inr. natur. Jag hade funderat att ta ett läsårs paus efter gymnasiet i syfte att dels jobba men i synnerhet höja mina kunskaper inför högskoleprovet. Jag gjorde den första gången i VT 2016 med typ en dags träning på kvantitativa delen(så alltså nästan ingen träning alls) och fick normeringen 0.9. Det var 1.3 på kvantitativa delen och så ett oroväckande 0.5 på verbala.
Jag kan säga i och med att det var första gången som jag hade gjort provet så hade jag inte mycket bekantskap med dess struktur och hur det var upplagt. Jag är ganska säker på att jag kan höja upp kvantitativa delen om jag på egen hand anstränger mig mycket. Dock är det den verbala som skrämmer mig så jag darrar.
Min fråga är: finns det någon chans överhuvudtaget att jag skulle kunna få 1.6 som min drömutbildning kräver(tandläkare) fram till provpasset VT 2018? Sammanställning av mitt resultat på verbala: ORD(6av20), LÄS(8av20), MEK(11av20) och så ELF(10av20). Jag har läst om att folk har lätt att höja kvantitativa, men en höjning på verbala är betydligt svårare enligt många och det är det som skrämmer mig.
Hur kan jag bli bättre på verbala delen, så att jag når den utbildningen jag strävar efter? SNÄLLA HJÄLP MIG. Men kom ihåg: det är alltså den verbala jag har problem med. Tar emot råd och tips i vilken form som helst (hemsidor, böcker, artiklar, VAD SOM HELST!!)
Tack på förhand.
Jag tror att du kommer in på tandläkarlinjen med lägre resultat än 1.6, till att börja med. Tänk på att uhr ej anger poäng för sista antagna reserv.
Angående dina chanser till förbättring: ja, du kommer förbättra dig. Kanske du inte behöver plugga ett dyft för att klara att ta dig in på tandläkarprogrammet innan 2018. Finns en app som heter Memrise, där finns en ordlista med cirka 5000 ord från sajten ordprov.se. Lär du dig 80 % av alla ord där får du minst 30 poäng totalt på ORD och MEK. Den ordlistan kan du, förutsatt att du lägger två timmar per dag på den, plöja på runt en månad. Angående KVANT-delen tror jag det räcker med att göra alla gamla delar (fr ht-11 och framåt) för att förbättra dig markant. Dessa (11, tror jag) genomför du på 605 minuter plus all tid du behöver för att identifiera var du gjort fel och lär dig av det misstaget. Således krävs inte en särskilt stor ansträngning för förbättring.
Börja plugga nu, en timme per dag, på memrise-listan jag rekommenderade och KVANT-delen, så tror jag att du sätter minst 1,5 VT 2017, vilket jag tror räcker för ditt ändamål. Om du känner att du inte greppar KVANT-delen endast genom att göra gamla prov rekommenderar jag att gå till matteboken.se och gå igenom hela matte 1-delen där. På samma sajt finns även lösningsförslag till tre gamla högskoleprov - ta en titt på dessa. Gällande LÄS och ENG räcker det med att göra gamla prov för att göra en fin ökning. Det skadar inte heller att läsa ngt med högre tröskel än typ Harry Potter en kvart per dag heller. Folk brukar rekommendera en Under Strecket-artikel (finns på SvD.se) per dag och det är faktiskt inget dåligt råd. Gör du allt jag skrivit lyckas du om inte första, så andra gången. Lycka till!