2015-12-28, 23:34
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Men inte om det var före eller efter du betalat för det. Key point there...
Jag hann aldrig betala för den då den ramlade av bandet innan den passerat kassan.
Citera
2015-12-29, 02:05
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag hann aldrig betala för den då den ramlade av bandet innan den passerat kassan.
Då ska du självfallet inte betala för varan heller. Förstår knappt frågan egentligen. Har du betalat för varan är den din och därmed ditt ansvar. Har du inte betalat för varan är den butikens och därmed butikens ansvar. Jag ser inte ens en frågeställning här.

Har aldrig ens behövt ifrågasätta detta i de liknande fall jag varit involverad i.
Citera
2015-12-29, 09:59
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Då ska du självfallet inte betala för varan heller. Förstår knappt frågan egentligen. Har du betalat för varan är den din och därmed ditt ansvar. Har du inte betalat för varan är den butikens och därmed butikens ansvar. Jag ser inte ens en frågeställning här.

Har aldrig ens behövt ifrågasätta detta i de liknande fall jag varit involverad i.
Klart det finns en frågeställning. En intressant sådan. Varför ska handlaren stå för nåt som jag har sönder och därmed missar möjligheten att tjäna pengar. Det spelar ju egentligen ingen roll vad för butik det är, om du sviktar en hockeyklubba och den går av, betala? Råkar repa en bil i en billhall, betala? En syltburk i en livsmedelsaffär?
Citera
2015-12-29, 10:26
Medlem
PonPows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Påsarna borde vara gratis men tycker också att folk inte ska få komma undan med att "glömma" sin påse. Flera gånger när de lagt upp sina varor på bandet så har jag börjat med att lägga upp min påse men trots detta så "glömmer" dem det.

Vet bara en enda gång kassörskan sa att han får betala en krona för påse, slutade med att han fick ta de där små plastpåsarna ( som man har tillg rönsaker) att ta med sig grejerna hem.

Nu betalar jag nästan alltid i snabbkassorna så slipper se det där men kunde tycka att det var ltie fult när man själv betalar o de andra "glömmer" hela tiden.
Jag håller med dig när vi talar om snåla as som sätter det där med att glömma påsar i system.

Men det är faktiskt vanligt med folk som på allvar har glömt att ta en påse. Jag gör det rätt ofta till exempel då jag alltid brukar ha med mig ryggsäck när jag handlar.
Det händer mig rätt ofta att allt inte få plats och att jag behöver en påse.

Har alltid fått det utan problem. Men ber dom mig betala för påsen så skulle jag självklart göra det.
Men det känns så onödigt att ta upp extra tid i kassan för 1-2 kronor. Inte för min del då jag behöver påsen, men för dom andra som står i kön.

Sen så köper jag självklart påsen från först början om jag redan innan vet att jag behöver en!
Citera
2015-12-29, 16:11
Medlem
NirvanAs avatar
Är det accepterat beteende att i mataffärer gräva lite längre in i kylarna för att ta en färskare produkt med senare bäst-före-datum (gäller främst mejeriprodukter osv), man kan tjäna väldigt många dagar på detta, men vad säger ni andra?
Citera
2015-12-29, 17:14
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Är det accepterat beteende att i mataffärer gräva lite längre in i kylarna för att ta en färskare produkt med senare bäst-före-datum (gäller främst mejeriprodukter osv), man kan tjäna väldigt många dagar på detta, men vad säger ni andra?

Det beror på. Jag bryr mig inte om mjölkens datum, såvida inte det skiljer sig många dagar, vilket det i princip aldrig gör. Det enda jag tittar datumet på är brödet, eftersom jag behöver oftast de få dagarna som avgör, eftersom jag äter brödet själv.
Citera
2016-05-07, 04:39
Medlem
Föräldrar som inte kan hålla rimlig pli på sina små ungar kan verkligen vara irriterande. Att kidsen (ålder mellan 5 och 10 år) tror att ICA är en stor lekplats där det är fritt fram att leka kurragömma i gångarna, hoppa upp och hojta har väl de flesta varit med om, men när de tvunget ska ha något kan det bli minst lika enerverande. Jag tog en tur ner till kvarterets lokala snabbköp häromdan, brukar inte handla där eftersom en del saker står på ett rörigt sätt, de har litet dålig service och är underbemannade m m, men om det bara är några snabba inköp tar jag det ibland där. Nu råkade jag komma mitt i eftermiddagsruschen och det var typ tjugo pers i en klungkö till de två kassorna, men det verkligt knepiga var den mamma med sina tre små barn på typ 3-7 år som stod strax före mig i kön. En av hennes killar tjöt, grät högt och skrek om att "mamma titta!! mamma jag vill HAAAAAAA den!" om och om igen, förmodligen en chokladkaka eller en serietidning, medan hans lillasyrra hoppade runt och tjoade kring dem. Grabben lät helt jävla desperat, men förmodligen tänkte han bara att om jag skriker och gråter tillräckligt högt så ger hon kanske med sig.

Det är inte raketvetenskap för de flesta föräldrar att få sina barn att sansa sig och sänka rösten en del om det behövs, men mamman här verkade rätt likgiltig. Till slut, efter flera minuters köande och påtvingat lyssnande till den gallskrikande tultingen gick jag några steg framåt till dem och sade till honom (inte till hans mor): "Hörru, lugna dig, är det någon som har satt en pistol mot huvudet på dig?". Mamman (som verkade komma från Sanien eller Sydamerika) ryckte till och frågade på bruten svenska vad det var jag hade sagt.
Senast redigerad av HepCat-X 2016-05-07 kl. 04:55.
Citera
2016-08-31, 13:42
Medlem
Andersdamaans avatar
Föräldrar som låter sina treåriga telningar lägga upp varorna på bandet är irriterande. Självklart så går det i ultrarapid och självklart så skall varannan vara tappas på golvet med följden att kön bakom bara blir längre och längre. Helst så skall någon vara gå sönder också så att föräldern måste springa och hämta en ny!

Ogillar även föräldrar som inte tystar sina ungar när dom skriker halsen av sig för att dom inte fick godiset som dom ville ha. Här har också butiken ett ansvar för att den klokt nog placerar just godiset precis innan kassorna. Ett strategiskt beslut självklart, men det hjälper ju inte kunderna som inte vill ha sina hörselhinnor spräckta för att lille Kevin inte fick sin påse Ahlgrens Bilar.

Ett nytt kassafenomen är när lattemorsan/farsan framför en i kön inte börjar att lägga upp sina varor på kassabandet för att hen är upptagen med att spela Pokemón Go på sin mobiltelefon, och absolut inte kan sätta igång med uppackningen förrän det där japanska djuret är infångat. Hände mig senast i morse. Fick säga till damen att jag hade bråttom, och först då så satte hon fart. Sedan sneglade hon ilsket på mig under resten av kassatiden. Fan vad jag hatar mobilzombies!!
Citera
2016-08-31, 13:48
Medlem
Readyfreddies avatar
Gamla miljövänstanter med fjällrävenryggsäck som ska vara så ohyggligt vänliga mot personen i kassan att dom ska vända alla varor så att streckkoden ligger helt rätt. Bara det att kassörskan vet var koderna sitter och blippar på två röda medan tanten inte har en susning utan får stå och leta och vrida och vända i evigheter.
Citera
2016-08-31, 16:37
Medlem
.Kurgan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Låter fullt rimligt, jag gör själv så.
Citera
2016-09-01, 12:09
Medlem
MDMAfags avatar
Citat:

Kankse ska förtydliga att du ändå har ett ansvar när du hanterar varan ovasett om den är betald eller ej. Du kan ju inte spela bowling med frukten tex.
Citera
2016-09-25, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .:] Über [:.
till er som bor i göteborg:

åk till biltema hisingen och kolla kassan där.
där sitter det en liten pudding. hon verkar jobba heltid
och varje gång jag går dit så hamnar jag i hennes kassa utav
någon oförklarlig anledning.

Jobbar hon kvar än idag? Har hon åldrats med värdighet? Kan inte tänka mig det då det känns lite WT att sitta i kassan på biltema...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in