2021-12-27, 20:44
Medlem
Jag brukar ge personerna före mig i kön ca 3 sekunder på sig att välja den nya kassan innan jag tar den.

Det har hänt att någon blivit sur och anklagat mig för att trängas, men då är det bara att rycka på axlarna, sucka djupt och utstöta ett besvärat "jaha" innan man fortsätter lägga upp sina varor som nybliven först i kön-kille.
Citera
2021-12-27, 20:45
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Behärskar man socialt hyfs någorlunda bra, så låter man de som står före gå över till den nya kassan först, självklart. Det är WT-beteende att rusa fram. Pinsamt dessutom.

Även om jag förstår din poäng här så stämmer det inte. Det är inte kutym i Stockholm (och därmed resten av Sverige) att låta andra "gå före" när en kassa öppnar. Det är full rusning som gäller (wt eller inte)

Däremot om kassörskan säger "nästa på tur" eller att något av butiken anlagt system föreligger så gäller turordning.

Här kommer ett generellt tips.... den som ständigt visar "hyfs" eller med annat ord viker ned sig kommer tillslut må väldigt dåligt. Stå upp för dig själv och må bättre!
Citera
2021-12-27, 21:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det stämmer väl inte, alla har självscanning utom Lidl?

Men bäst vore ett nummersystem likt apotekets, fast digitalt.
Mindre butiker typ ICA nära, Coop Nära osv har det i allmänhet inte.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-12-27 kl. 21:42.
Citera
2021-12-27, 21:50
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Mindre butiker typ ICA nära, Coop Nära osv har det i allmänhet inte.
Aa. Men där är väl bara en kassa eller två.
Men kanske de gamla netto CoOp tagit över också då.
Citera
2021-12-27, 21:51
Medlem
born1984s avatar
Jag skulle påstå att det beror på huruvida du bor i en stor eller liten stad och mängd socialfall i kön.

Såhär tänker jag. I en liten butik utan självscanning, där kassorna tätt ( ca 1,2 m), finns oftast flera socialgrupp tre människor i den ordinarie kön. I en stor stad ökar dessutom mängden av dessa människor.

Detta gör att grundregeln att visa hyfs förverkas, då du kan ge dig fan att de kommer ödsla din tid med att köpa långa blå blend, trisslotter eller dividera med kassapersonalen. Eller så betalar de med kontanter alternativt strular med sina kreditkort.

Därför gäller djungelns lag - först till kvarn och spring ner varenda jävel i din väg. Allt för att slippa spendera en jävla minut till i butikshelvetet.
Citera
2021-12-27, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Behärskar man socialt hyfs någorlunda bra, så låter man de som står före gå över till den nya kassan först, självklart. Det är WT-beteende att rusa fram. Pinsamt dessutom.

Jag skulle säga att de som rusar fram till kassan för att tjäna några platser, har ungefär samma vett som en nysvensk utan hjärna och spärrar som inte vet skillnad på rätt och fel. Samma skrot och korn men olika hudfärger...

Det är så WT det kan bli.
Citera
2021-12-27, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Du står där på mataffären och det är bara en kassa öppen och det är kö. Det kommer då en person och öppnar kassan bredvid. Jag har alltid varit med om att först till kvarn gäller och ingen har någonsin gnällt angående detta.

Häromdagen hände detta igen och jag gick dit direkt och började lägga upp mina varor. Kassabiträdet sade bestämt och argt åt mig att ställa mig sist i kön. Jag förstår grejen, det gör jag men jag blev ändå paff och fick mig en funderare.
Jag ställde min korg full i varor och gick till en annan butik istället.

Hur gör ni själva? Vad gäller egentligen? Och hur lyder era erfarenheter kring detta?
Om en ny kassa öppnar längre bort eller på andra sidan varuhyllorna i en annan gång så är det först på plats som gäller.
Om det är en längre kö och dom öppnar en kassa i samma gång gäller köregeln.
Det fattar väl vem som helst, enbart en egoist skulle tycka annorlunda.
Citera
2021-12-27, 22:10
Avslutad
Bra TS och lite komisk

Psykologin säger först fram vinner,
människans överlevnad står ju på spel.

Men oftast står man kvar för alla springer till den nya kassan med tron att den är bättre av någon anledning, har aldrig hört någon som klagat alla känner väl till regelverket, först fram vinner.

Den eviga kassapinnen? Bruka testa ibland att inte lägga upp den, bara för att se reaktionen, ibland någon enstaka som suckar, blänger och tvingas lägga upp den. då kan man lugnt säga oj ja glömde
Citera
2021-12-27, 22:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Aa. Men där är väl bara en kassa eller två.
Men kanske de gamla netto CoOp tagit över också då.
Dom småbutiker jag brukar handla i har två och tre kassor.
Citera
2021-12-27, 22:16
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Det stämmer väl inte, alla har självscanning utom Lidl?

Men bäst vore ett nummersystem likt apotekets, fast digitalt.
Finns Lidl- butik som har självscanning.
Citera
2021-12-27, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandy7
Största etikettsbrottet här det står väl kassörskan för? Hen ska inte lägga sig i ( om ingen annan verkar bry sig ) Jag hade troligen reagerat likadant som TS. Lämnat varorna och gått därifrån.

Ja precis jag håller med. Eftersom det inte finns några lagar eller regler kring detta så ska de ge fan i hur vi löser detta. Jag blev ganska irriterad och lär inte gå tillbaka till den butiken igen än på ett tag. Någon snackade om att de borde porta mig som lämnade varorna. Det får det gärna göra haha, för de har förlorat respekten och en kund

Som jag skrev i ett tidigare inlägg anser jag att om något annat än att det bildas en ny random kö så får kassabiträdet helt enkelt säga att HÄR bryter vi kön, du står kvar och ni kommer till mig.

Man kan inte bara öppna en ny kassa, inte säga ett ord sedan be folk som kommer dit att ställa sig längst bak i andra kön. Vissa vill stå kvar, andra märker inte ens att det öppnas en ny kassa, det är inte min uppgift som kund att se till att allt går rätt till i turordning. I så fall får man helt enkelt ha ett kösystem med lapp som en annan påpekade i tråden.
Citera
2021-12-27, 22:58
Medlem
Kleops avatar
Det är en balansgång. Det jag gör är att jag väntar på att den framför mig tar den nya platsen men om någon bakom mig tar den hakar jag på oavsett vad den framför gör. Detta brukar dock alltid sluta med att jag hamnar sist i den första kön eftersom att det är svårare att reagera på att någon som står bakom en rör sig.

En alternativ lösning jag har är att alltid gå mot den nyöppnade kassan för att paxa en plats samt att gestikulera mot den som stod framför mig i den originella kön att den kan gå före mig i den nya kön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in