2015-09-24, 23:18
Medlem
bombaccis avatar
Påsarna borde vara gratis men tycker också att folk inte ska få komma undan med att "glömma" sin påse. Flera gånger när de lagt upp sina varor på bandet så har jag börjat med att lägga upp min påse men trots detta så "glömmer" dem det.

Vet bara en enda gång kassörskan sa att han får betala en krona för påse, slutade med att han fick ta de där små plastpåsarna ( som man har tillg rönsaker) att ta med sig grejerna hem.

Nu betalar jag nästan alltid i snabbkassorna så slipper se det där men kunde tycka att det var ltie fult när man själv betalar o de andra "glömmer" hela tiden.
Citera
2015-09-25, 09:20
Medlem
Jag levererar produkter till livsmedelsbutiker. Det är jävligt vanligt att dessa handlare "ska ha" det dom köper levererat fraktfritt. Det är även rätt vanligt att dom ska pruta.

Ibland svarar jag; "Visst, det ordnar vi. Du förresten, jag tänkte åka och handla i eftermiddag. Lugnt om jag sätter mina egna priser samt att du levererar hem grejerna till mig?".
Då blir det liv i luckan, och man får tillfälle att flika in; "Nej, jag tänkte väl. Du ska prompt ha betalt för kassen också, så varför skulle jag leverera fraktfritt?"

Kolla på omsättning (och vinst) hos dessa dårar.. Tycker gott dom kan bjuda till lite mer.
Citera
2015-09-25, 09:22
Medlem
Det var vid oljekrisen 1973 som mathandlare började ta betalt för kassarna "för att det gick åt extremt mycket olja vid produktion av plast"

Lögnen lever vidare
Citera
2015-09-25, 19:14
Medlem
Eftersom det halkande in på vad handlare tar för sina kassar.
- Ja dom kan ta betalt vad om vill, sluta med kassar nu, eller ge gratis.
Inofficiell:
(Vi testar hela tiden priset upp och ner, på vad ni vill ge, dåligt vinst, sänker vi o.s.v för max vinst)
Officiell:
(Vi är miljövänliga och vill inte egentligen sälja kassar, men kunderna kräver det)

Fråga till din butik:
Kassarna är dyra, har ni letat efter billigare alternativ, kanske utan tryck ?
Varför får man kassar gratis i andra butiker, runt hörnet (asiashoppen) ?
Citera
2015-09-25, 19:27
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av level42
Eftersom det halkande in på vad handlare tar för sina kassar.
- Ja dom kan ta betalt vad om vill, sluta med kassar nu, eller ge gratis.
Inofficiell:
(Vi testar hela tiden priset upp och ner, på vad ni vill ge, dåligt vinst, sänker vi o.s.v för max vinst)
Officiell:
(Vi är miljövänliga och vill inte egentligen sälja kassar, men kunderna kräver det)

Fråga till din butik:
Kassarna är dyra, har ni letat efter billigare alternativ, kanske utan tryck ?
Varför får man kassar gratis i andra butiker, runt hörnet (asiashoppen) ?
Du får betala för dem ändå i form av högre pris på varorna.
Citera
2015-09-25, 20:56
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Du får betala för dem ändå i form av högre pris på varorna.
Precis! There are no such thing as a free lunch (or a free plastic bag).

Tror någon vettig människa att en butik går back på en påse? Allvarligt?
Citera
2015-12-28, 20:28
Medlem
Isnatts avatar
Jag var på willys häromdagen och handlade och det var lite ditt och datt och kassörskan matade inte fram bandet trots att kunden före höll på att betala så jag ställde varorna väldigt tätt för att få händerna fria att plocka fram kort och så, men då råkade en flaska vittvinsvinäger som stod för nära kanten längst bak på varubandet ramla ner i golvet. Jag skämdes lite och sa bara '-jag råkade tappa en vinägerflaska här..' Stank ju starkt på en sekund så kassörskan stängde omedelbart kassan för att ta reda på det där.

Men, egentligen, ska jag betala för det som går sönder i affären? Ibland står ju saker dumt till och så menar jag och olyckor sker men jag har aldrig sett nån betala för saker som gått sönder. Samtidigt så är det ju inte så det funkar ute i samhället utan orsakar nån skada får den betala för skadan oavsett om det var med flit eller inte
Citera
2015-12-28, 20:58
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Men, egentligen, ska jag betala för det som går sönder i affären? Ibland står ju saker dumt till och så menar jag och olyckor sker men jag har aldrig sett nån betala för saker som gått sönder. Samtidigt så är det ju inte så det funkar ute i samhället utan orsakar nån skada får den betala för skadan oavsett om det var med flit eller inte
Dom flesta butikerna tar det nog som "good will" när det är småsummor för att slippa bråk, kan inte svära på det men tror bara jag sett pengakrav när det handlat om ren skadegörelse.
Citera
2015-12-28, 21:01
Bannlyst
Citat:
Jag var på willys häromdagen och handlade och det var lite ditt och datt och kassörskan matade inte fram bandet trots att kunden före höll på att betala så jag ställde varorna väldigt tätt för att få händerna fria att plocka fram kort och så, men då råkade en flaska vittvinsvinäger som stod för nära kanten längst bak på varubandet ramla ner i golvet. Jag skämdes lite och sa bara '-jag råkade tappa en vinägerflaska här..' Stank ju starkt på en sekund så kassörskan stängde omedelbart kassan för att ta reda på det där.

Blev du tvungen att betala för den?
Citera
2015-12-28, 21:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Har du inte betalat för varan än, så är det självfallet inte ditt fel om du betett dig normalt.

För övrigt helt jävla obegripligt att du inte berättar vad som egentligen hände?
Senast redigerad av tempeZZt 2015-12-28 kl. 21:57.
Citera
2015-12-28, 22:44
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
Blev du tvungen att betala för den?
Nej, föreslog inte det själv heller. Tänkte mest att det skulle bli intressant att se vad som hände, men behövde inte betala för den och kassörskan erbjöd sig till och med att springa och hämta en ny flaska åt mig.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Har du inte betalat för varan än, så är det självfallet inte ditt fel om du betett dig normalt.

För övrigt helt jävla obegripligt att du inte berättar vad som egentligen hände?
Jag berättade ju vad som hände, flaskan ramlade..
Citera
2015-12-28, 22:51
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Nej, föreslog inte det själv heller. Tänkte mest att det skulle bli intressant att se vad som hände, men behövde inte betala för den och kassörskan erbjöd sig till och med att springa och hämta en ny flaska åt mig.

Jag berättade ju vad som hände, flaskan ramlade..
Men inte om det var före eller efter du betalat för det. Key point there...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in