2016-08-30, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Hur är känslan hos folket här för de olika premiumkorten? Då menar jag t.ex. Handelsbanken Platinum, SAS Amex Premium/Elite, British Airways, Norwegian mfl.

Är främst ute efter:
*Loungeaccess (flyger tillräckligt mycket för att årsavgiften betalar sig här)
*Bra kickback, cash, flygresor, hotellnätter mest intressant
*Reseförsäkring
*Priority pass
*Hyrbilsförsäkring (rankat lägst, inget måste)

Flyger främst inom Sverige men också ett par gånger per år inom Europa. Har inget behov av några större kreditgränser, gör sällan utlägg av magnitud och betalar allt efterföljande månad.
Fundera också på den, samt någon som fått av Nordea och vet kraven? Står lite ludigt på deras sida
Citera
2016-08-30, 21:37
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven12
Fundera också på den, samt någon som fått av Nordea och vet kraven? Står lite ludigt på deras sida

Man måste vara förmånskund hos Nordea, vilket gör det till ett icke-val för mig. Är inte intresserad av att vara kund hos Nordea eller ha några tillgångar där.
Citera
2016-09-03, 09:20
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Hur är känslan hos folket här för de olika premiumkorten? Då menar jag t.ex. Handelsbanken Platinum, SAS Amex Premium/Elite, British Airways, Norwegian mfl.

Är främst ute efter:
*Loungeaccess (flyger tillräckligt mycket för att årsavgiften betalar sig här)
*Bra kickback, cash, flygresor, hotellnätter mest intressant
*Reseförsäkring
*Priority pass
*Hyrbilsförsäkring (rankat lägst, inget måste)

Flyger främst inom Sverige men också ett par gånger per år inom Europa. Har inget behov av några större kreditgränser, gör sällan utlägg av magnitud och betalar allt efterföljande månad.

Beror kanske delvis på vilka flygbolag och flygplatser du använder. Men utgår du från ARN eller GOT och reser en del SAS så:

SAS EB Amex Elite
Avgift 4000 kr/år
+ Alltid minst EB Silver (=viss tillgång till SAS lounger)
+ Hög poängintjäning till EB
+ Möjligt att få en 2 för 1-voucher
+ Tillgång till Menzies lounger på ARN och GOT (ej gratis dock)
+ Omfattande försäkringsskydd

Reser du så mycket att du med kortet ovan kommer upp i EBG är det definitivt värt det då du i så fall får tillgång till lounger i hela världen hos *A och en massa andra förmåner. Om du utan att behöva starta på EBS kan komma upp i EBG på ett år kan också SAS EB Amex Premium vara intressant (avgift 1000 kr och något sämre poängintjäning). Spenderar du dessutom 150 000 kr per år med kreditkortet får du en 2 för 1-voucher som du tex kan använda för att åka business till Asien eller Nordamerika för halva poängpriset (dvs hälften av 100 000 EB-poäng).

Ett billigare alternativ kan vara:

Eurocard Platinum
Avgift 1500 kr/år
+ Priority pass ingår (dvs lounge access)
+ Bra försäkringsskydd (Allrisk, olycksfall, rese, hyrbil etc)
- Ej bonusprogram?

Bra om du vill ha loungeaccess till ett billigt pris och inte reser så mycket med ett enskilt bolag för att få status. I Sverige har de ARN, BMA, NYO, GOT, MMX.

HB Platinum ger samma lounge access som ovan men till en högre årsavgift (2400 kr), dock så finns ett bonusprogram.

BA och Norwegians kort känns inte som de är premium eller ger några speciella förmåner. Flyger du mycket Norwegian kan ju deras kort ändå vara värt det då det är gratis.
Citera
2016-09-03, 09:50
Medlem
zerokei64s avatar
Kanske är otydlig om SAS EB Amex Elite, men för att det ska löna sig som allra bäst ska man per år:
- spendera minst 150 000 kr med kreditkortet (vilket ger 30 000 icke-statusgrundande poäng) för att få en 2 för 1-voucher.
- totalt sett tjäna in minst 100 000 EB-poäng för att kunna nyttja en 2 för 1-voucher vajre år.
- helst även resa så mycket med SAS eller *A att man når EBG (dvs 25 000 statsugrundande poäng).

För 4000 kr per år får man alltså två business class biljetter till tex New York eller Tokyo för en själv och sin respektive. Tar det två år att komma upp i poängnivåerna kostar biljetterna 8000 kr etc. Bara att räkna ut var biljetterna skulle kosta med ens egen spend och jämföra vad riktiga biljetter kostar.

Det ska dock nämnas att man nästan alltid måste komplettera med EB Mastercard eftersom AMEX inte accepteras överallt. Avgift 395 kr/år och sämre poängintjäning.
Citera
2016-09-03, 10:22
Medlem
ReclaimYourMinds avatar
American Express Platinum. Då kan man hyra ett privatjet och flyga till London och sen hem samma dag igen. Det sa min far till mig en gång.
Citera
2016-09-03, 11:25
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRoe
Det fetmarkerade stämmer ej. Jag har flera gånger handlat via Klarna för betydligt mycket mer än 1500 kr och dessutom fått poäng för dessa per köp på mitt Preem-kort. Sedan kan jag tillägga att Preems kort ser otroligt snyggt ut i.o.m. att det är mattsvart med skinande detaljer i silver, precis som om det vore ett exklusivt kort!

Det feta är väl helt oviktigt? Det är väl ingen som bryr sig om det. För mig får kortet gärna vara bajsbrunt bara det har bra avtal.

Har själv ett Santander där hyrbilsförsäkring i Sverige ingår, vilket inte är vanligt. Passar oss perfekt som ofta hyr bil
Citera
2016-09-03, 11:32
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det feta är väl helt oviktigt? Det är väl ingen som bryr sig om det. För mig får kortet gärna vara bajsbrunt bara det har bra avtal.

Har själv ett Santander där hyrbilsförsäkring i Sverige ingår, vilket inte är vanligt. Passar oss perfekt som ofta hyr bil

Skojar du, det är massor av folk som vill leka stekare och då duger det inte att lägga fram vilket kort som helst på bardisken - det skall vara rätt typ och rätt färg på det också.

Rationellt tänkande människor som du och jag resonerar givetvis som du skriver, dessa personers val av kort styrs dock inte av ekonomiska överväganden utan snarare hur mycket trosor de kan tänkas ta sig innanför bara utstrålningen är rätt.
Citera
2016-09-03, 12:47
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Skojar du, det är massor av folk som vill leka stekare och då duger det inte att lägga fram vilket kort som helst på bardisken - det skall vara rätt typ och rätt färg på det också.

Rationellt tänkande människor som du och jag resonerar givetvis som du skriver, dessa personers val av kort styrs dock inte av ekonomiska överväganden utan snarare hur mycket trosor de kan tänkas ta sig innanför bara utstrålningen är rätt.

He He. Ja, helt sant. Har själv jobbat i butik förr, på 90 talet. Och det du säger är sant, bara kortet är snyggt så är det bra. Vad pinsamt det blev för dessa typer då de fanns på spärrlistan.

Skälet att jag har kreditkort är just att hyrbilsförsäkring ingår. Sparar många tusenlappar på det. Dessutom har jag 30-60 dagar räntefritt och avgiftsfritt och jag betalar alltid hela skulden inom den tiden så det kostar mig inget. Använder kortet i princip bara till hyrbilar och använder mitt lönekonto till övrigt. Dessutom ingen årsavgift på kortet. Bra att ha om man skulle behöva akut nån gång.
Citera
2016-09-05, 19:32
Medlem
Har COOPs kort och det är grymt. Första året, nu börjar det kosta 348:- per år. Någon som känner till något gratiskort (förutom COOP-kortet) utan valutapåslag? Räcker om det är gratis första året.
Citera
2016-09-05, 19:56
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pu
Har COOPs kort och det är grymt. Första året, nu börjar det kosta 348:- per år. Någon som känner till något gratiskort (förutom COOP-kortet) utan valutapåslag? Räcker om det är gratis första året.
Santander
Citera
2016-10-06, 15:46
Medlem
Ok alla experter...
Har idag bara vanligt "bankkort" mastercard från Swedbank. Jag gissar att det är det sämsta man kan ha om man vill spara några slantar.

Det jag och frun söker:
- Inget rent kreditkort där man betalar alla köp på en faktura. Vi vill betala allt direkt med det som är på banken helst. Alltså koppla sitt konto/ kort.
- Bonus på alla köp, även utanför den egna kedjan
- Låg avgift (såklart)
- Poäng ska kunna omvandlas till rena pengar, inga resor etc. Ev. mat/ Bensin på större kedja är ok.

Vad finns det för alternativ då?
Citera
2016-10-07, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davvekulneff
Ok alla experter...
Har idag bara vanligt "bankkort" mastercard från Swedbank. Jag gissar att det är det sämsta man kan ha om man vill spara några slantar.

Det jag och frun söker:
- Inget rent kreditkort där man betalar alla köp på en faktura. Vi vill betala allt direkt med det som är på banken helst. Alltså koppla sitt konto/ kort.
- Bonus på alla köp, även utanför den egna kedjan
- Låg avgift (såklart)
- Poäng ska kunna omvandlas till rena pengar, inga resor etc. Ev. mat/ Bensin på större kedja är ok.

Vad finns det för alternativ då?

Shell eller Preem Mastercard som är snarlika. ( Båda drivs av Ikano Bank)

- Ni behöver inte betala på faktura. För över pengar från ert vanliga konto så använder ni dessa och ingen kredit. ( På belopp upp till 15000 har ni sparränta (Shell 2%, Preem 1,45%)
- Ladda ner appen Skipp så kan ni följa era transaktioner och bonus på ett smidigt sätt.
- 1% bonus på alla köp, även utanför kedjan bortsett från köp hos konkurrenter( andra bensinbolag)
- Ingen avgift
- Ni får en bonuscheck 4 ggr per år som ni kan lösa in mot kontanter på bemannad station eller så skickar ni in checken så får ni beloppet insatt på ert konto. Är beloppet lägre än 50 kr så sparas det till nästa utbetalning. Är det över 500kr så sätts det in på ert konto.

+ Diverse rabatter på drivmedel, erbjudanden och försäkringar som ingår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in