2016-08-30, 14:24
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammarkungen
En intressant sak är att de personer som skriver svar i stil med att "riktiga män inte påverkas av andra" är samma personer som hävdar att det är enorma kulturella skillnader mellan muslimska män och svenska män. Så påverkas män av sin miljö eller inte? Verkar lite oklart...

Det är sannerligen ett mysterium!
Citera
2016-08-30, 14:26
Medlem
jaybones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demonmormor
Fast att ta hand om sina barn är väl manligt om något? Och vill man slippa att ens pojkar uppfostras till "fjollor" så är väl det rimligaste att faktiskt vara en del av deras uppväxt och påverka den direkt?
Blir ju ett enormt logiskt felslut att inte vilja ta hand om sina barn, inte vilja engagera sig i dem och sedan klaga på resultatet när man inte vill ha något med processen att göra.

Att försörja familjen är manligt. Att springa runt på massa bebisträffar för att sitta i ring och sjunga är inte manligt. Så är det bara.
Citera
2016-08-30, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hammarkungen
En intressant sak är att de personer som skriver svar i stil med att "riktiga män inte påverkas av andra" är samma personer som hävdar att det är enorma kulturella skillnader mellan muslimska män och svenska män. Så påverkas män av sin miljö eller inte? Verkar lite oklart...

Finns det människor som menar att det inte finns kulturella skillnader mellan muslimska män och svenska män?
Citera
2016-08-30, 14:29
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaybone
Att försörja familjen är manligt. Att springa runt på massa bebisträffar för att sitta i ring och sjunga är inte manligt. Så är det bara.

Men inser du inte hur bräcklig manligheten är om den intetgörs av lite bebislek och sång?
Citera
2016-08-30, 14:33
Medlem
jaybones avatar
Citat:
Men inser du inte hur bräcklig manligheten är om den intetgörs av lite bebislek och sång?

Vem har sagt att den intetgörs av en sådan sak?

Intetgörs din kvinnlighet om du byter däck på bilen en gång? Nej det gör den inte även om det inte är en kvinnlig sak att göra.
Citera
2016-08-30, 14:37
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Vem har sagt att den intetgörs av en sådan sak?

Intetgörs din kvinnlighet om du byter däck på bilen en gång? Nej det gör den inte även om det inte är en kvinnlig sak att göra.

Nej, precis, så varför säga nej till något som inte "kostar en" något då? Min kvinnlighet påverkas inte av att jag gör manligt kodade grejer, så varför skulle din manlighet påverkas av att du engagerar dig i ditt barn?

Om du inte tror att själva handlingen kommer att påverka hur du ser på saken och därmed förändra dina åsikter och beteenden?
Citera
2016-08-30, 14:42
Medlem
jaybones avatar
Citat:
Nej, precis, så varför säga nej till något som inte "kostar en" något då? Min kvinnlighet påverkas inte av att jag gör manligt kodade grejer, så varför skulle din manlighet påverkas av att du engagerar dig i ditt barn?

Om du inte tror att själva handlingen kommer att påverka hur du ser på saken och därmed förändra dina åsikter och beteenden?

Det kostar mig för att jag kommer känna mig som en kärring om jag ska sitta i en ring och sjunga med bebisar. Dör jag av det? Nej. Men jag trivs inte med det. Vad är det som är svårt att förstå?

Det är väl just det som stör mig med 2016 att man ens ska behöva ha den här diskussionen. Min farsa hade aldrig gjort det, varför ska jag behöva bli en kärring?
Citera
2016-08-30, 14:43
Medlem
Citat:

Lösning: Mannen visar 7-åringen hur man byter däck medan kvinnan leker med babyn. Skall jag lösa fler svåra problem?
Citera
2016-08-30, 14:45
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Det kostar mig för att jag kommer känna mig som en kärring om jag ska sitta i en ring och sjunga med bebisar. Dör jag av det? Nej. Men jag trivs inte med det. Vad är det som är svårt att förstå?

Det är väl just det som stör mig med 2016 att man ens ska behöva ha den här diskussionen. Min farsa hade aldrig gjort det, varför ska jag behöva bli en kärring?

För att känslan av att du är en kärring är något du hittat på i ditt eget huvud, av byggstenar du samlat på dig från andra - din pappa bland annat. Klart som fan det är obekvämt att gå utanför sin trygghetszon, men du gör det ju inte för din skull - utan ditt barns. Vilket, iaf från mitt håll sett, måste vara den bästa morot som finns - särskilt om man är rädd för att ungen ska bli fjollig.
Citera
2016-08-30, 14:46
Medlem
Dator-Vaders avatar
Nej för tusan. Det är aldrig någon olimbar sanktionering. Fortsätt lyssna. Använd häst/hjälm och flyt vidare inåt land. Julbestyr.
Citera
2016-08-30, 14:50
Medlem
jaybones avatar
Citat:
För att känslan av att du är en kärring är något du hittat på i ditt eget huvud, av byggstenar du samlat på dig från andra - din pappa bland annat. Klart som fan det är obekvämt att gå utanför sin trygghetszon, men du gör det ju inte för din skull - utan ditt barns. Vilket, iaf från mitt håll sett, måste vara den bästa morot som finns - särskilt om man är rädd för att ungen ska bli fjollig.

Ja han lär bli en fjolla om man ger honom en manlig förebild som är en fjolla t.ex. Vad ska man göra mer? Bli knullad i arslet av andra män så att man kommer utanför sin trygghetszon? Alla dina ideal allt du tänker kommer från ditt huvud, det är väl inget konstigt att det är så. Jag är mer traditionellt uppfostrad och kan helt enkelt känna ett visst äckel inför feminina män som ska hålla på.

Kanske helt enkelt att din pappa är en fjolla, därför som du har dessa ideal.
Citera
2016-08-30, 15:08
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Ja han lär bli en fjolla om man ger honom en manlig förebild som är en fjolla t.ex. Vad ska man göra mer? Bli knullad i arslet av andra män så att man kommer utanför sin trygghetszon? Alla dina ideal allt du tänker kommer från ditt huvud, det är väl inget konstigt att det är så. Jag är mer traditionellt uppfostrad och kan helt enkelt känna ett visst äckel inför feminina män som ska hålla på.

Kanske helt enkelt att din pappa är en fjolla, därför som du har dessa ideal.

Tvärtom. Min pappa är hypermaskulin med allt vad det innebär, han följde inte med på barnsång, han var knappt närvarande, han var den som delade ut straffen när vi betedde oss illa och var en overall hardass. Han uppfostrade oss genom att skrämma oss och straffade oss ofta fysiskt. Vi fick aldrig beröm, gick aldrig till honom med våra problem och kvinnorna i hans liv fick vänta förgäves på ömhetsbetygelser.

Nu när vi är vuxna håller han på att supa ihjäl sig för att han inte kan hantera sina känslor överhuvudtaget och kan endast kommunicera dessa när han är aspackad. Om det är manlighet så tycker jag vi lägger den på sophögen direkt.

Men visst; han lärde mig att bygga saker, byta däck, laga blandare och dyl (annat hushållsarbete också såklart; tvätta, laga mat osv) men det är ju inte en sån man jag har en relation med idag, om en säger.

Männen som är som min pappa var den sort jag växte upp med, de flesta männen där jag kommer från är som han. Och sen jag blev 18 och flyttade hemifrån har jag undvikt den sortens man som pesten. Deras manlighet är ingen manlighet som intresserar mig, eftersom den är så enormt destruktiv. Främst för männen själva, men också för de kvinnor som valt/tvingats att leva med dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in