2016-08-28, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Vi hade körning varannan dag, och teori varannan dag. Vi var 2 i varje lastbil och det fanns 2 lastbilar som var ute och körde i 4 timmar sen kom tillbaka för chaufförsbyte och de andra var på gården och finjusterade och fick prova släp under C utbildningen, och så bytte man. Så många timmar blev det. Började någon gång i April, hade sommaruppehåll juni, juli och augusti och sen klar i November men då med CE

Jag har bara varit i kontakt med min utbildare via mail så jag väntar svar på mina följdfrågor. Från svaret jag redan fått så verkar upplägget vara detsamma som det var för dig förutom att vi tydligen kommer att få köra varje dag i ca 2 timmar under hela utbildningstiden på 40 veckor, eller så tolkar jag svaret i varje fall.

"När det gäller din fråga om antalet körtimmar så kommer ni att få köra ungefär två timmar per dag under hela utbildningsperioden. Ni är tre personer i hytten samtidigt, en utbildare och två elever som alternerar."

Vet inte om han skrivit fel med det blir ca 400 timmar vilket verkar väldigt mycket, inte för att jag klagar då det bara är bra med mycket körerfarenhet, men 400 timmar verkar som sagt väldigt mycket.

Minns att när jag tog min B-behörighet för en hel del år sedan så gjorde jag det på knappt 10 timmar, tog 16 st 35 min körlektioner, och då hade jag inte kört en enda meter innan. Visst, att jämföra en bil och en lastbil är inte riktigt detsamma men blir lite förvånad om detta med 400 timmar stämmer.
Citera
2016-08-29, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soneji
Som jag skrev så vet jag att utbildare B ger bättre behörigheter och att det också ser bättre ut på CV:t om man har dessa men till vilket pris? Blir som sagt en merkostnad på 15,000 kr i bensinkostnad, minst 400 timmars extra pendlande, att behöva gå upp 1 timme tidigare och komma hem 1 timme senare. Kommer jag någonsin nyttja dessa behörigheter i mitt yrkesliv?

Edit: Fick precis svar från utbildare C som jag mailat och som tillhandahåller diverse maskin-, kran- och säkerhetsutbildningar. 3750 kr tar man för C2 samt 4125 kr för fordonsmonterad kran. Blir både billigare för mig att ta detta privat och jag slipper pendla 2 timmar extra per dag. Hoppar därför utbildare B och väljer utbildare A och C.

Låter ganska vettigt tycker jag. Chansen att få jobb är fortfarande väldigt stor, även om du inte har C2 och kran. Chansen att få jobb med kran utan kontakter eller ett par års erfarenhet är svårt ändå skulle jag tro. Det som väger tyngst på marknaden är nog CE, YKB och ADR.
Senast redigerad av Kepler-22b 2016-08-29 kl. 15:31.
Citera
2016-08-29, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kepler-22b
Låter ganska vettigt tycker jag. Chansen att få jobb är fortfarande väldigt stor, även om du inte har C2 och kran. Chansen att få jobb med kran utan kontakter eller ett par års erfarenhet är lite svårare också skulle jag tro. Det som väger tyngst på marknaden är nog CE, YKB och ADR.

Kommer gå utbildningarna och så får man se hur det ser ut på arbetsmarknaden när jag blir anställningsbar. Man kan ju alltid hoppas på att marknaden skriker efter oss svenska chaufförer men utvecklingen ser ju rätt dyster ut om man ska tro de man läser. Utländska chaufförer som kör för runt 80 kr/tim. Hur fasiken ska man kunna konkurrera mot denna typ av förare?
Senast redigerad av Soneji 2016-08-29 kl. 15:36.
Citera
2016-08-29, 16:54
Medlem
Citat:
Kommer gå utbildningarna och så får man se hur det ser ut på arbetsmarknaden när jag blir anställningsbar. Man kan ju alltid hoppas på att marknaden skriker efter oss svenska chaufförer men utvecklingen ser ju rätt dyster ut om man ska tro de man läser. Utländska chaufförer som kör för runt 80 kr/tim. Hur fasiken ska man kunna konkurrera mot denna typ av förare?
Du erbjuder att köra för 70kr/tim istället 😂
Citera
2016-08-30, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Du erbjuder att köra för 70kr/tim istället 😂

Tack! Nu är det kaffe över hela iPaden. :/
Citera
2016-09-01, 15:57
Medlem
Nyss fått reda på att man inte får samtliga A- och B-behörigheter för Truck utan "bara" A1, A2, A3, A4 samt B1. Det är väl rätt okej ändå för B2, B3, B4, B5 och B6 verkar vara avsedda för personer som arbetar på plocklager eller liknande och inte för en lastbilschaufför. Eller har jag fel?
Senast redigerad av Soneji 2016-09-01 kl. 16:01.
Citera
2016-09-01, 16:16
Medlem
Citat:
Nyss fått reda på att man inte får samtliga A- och B-behörigheter för Truck utan "bara" A1, A2, A3, A4 samt B1. Det är väl rätt okej ändå för B2, B3, B4, B5 och B6 verkar vara avsedda för personer som arbetar på plocklager eller liknande och inte för en lastbilschaufför. Eller har jag fel?
Lära dig köra motviktstruck är det viktigaste! Kommer du att behöva ifall du behöver sidolossa!

Snabbtruckar är hur enkelt som helst.
Citera
2016-09-01, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Lära dig köra motviktstruck är det viktigaste! Kommer du att behöva ifall du behöver sidolossa! .

Bra, var ungefär så jag tänkte.
Citera
2016-09-01, 21:39
Medlem
Dweezil78s avatar
Egentligen så räcker det med A2 (Ledstaplare), A4 (Låglyftare) och B1 (Motviktstruck).

Jag fixade lite behörigheter vid sidan om och fick A1-4, B1-3 och C2
Citera
2016-09-02, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Egentligen så räcker det med A2 (Ledstaplare), A4 (Låglyftare) och B1 (Motviktstruck).

Jag fixade lite behörigheter vid sidan om och fick A1-4, B1-3 och C2

Blir omständigt detta. En utbildare för C- och CE-behörighet, A1-, A2-, A3-, A4- samt B1-behörighet, Yrkeskompetensbevis, ADR och Bakgavellyft. En andra utbildare för Kran-, Tank- och C2-behörighet samt en tredje utbildare för B2-, B3-, B4-, B5- och B6-behörighet. Lika bra att ta "allt".
Citera
2016-09-02, 09:07
Medlem
Citat:
Blir omständigt detta. En utbildare för C- och CE-behörighet, A1-, A2-, A3-, A4- samt B1-behörighet, Yrkeskompetensbevis, ADR och Bakgavellyft. En andra utbildare för Kran-, Tank- och C2-behörighet samt en tredje utbildare för B2-, B3-, B4-, B5- och B6-behörighet. Lika bra att ta "allt".
Äh vafan stirra dej inte blind på alla behörigheter, bara för du har skiten på papper betyder det ju att du inte kan köra det i verkligheten. Inte så att någon kollar ens behörigheter..
Citera
2016-09-02, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zezzyy
Äh vafan stirra dej inte blind på alla behörigheter, bara för du har skiten på papper betyder det ju att du inte kan köra det i verkligheten. Inte så att någon kollar ens behörigheter..

Hoppas verkligen att företagen kollar upp detta hos samtliga innan anställning. Skulle inte vilja arbeta på ett företag där folk inte har kompetens nog för det man arbetar med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in