2016-08-26, 15:16
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Nå, hur har det gått?

Jag har inte varit inne här på flera veckor och kunnat svara på din fråga. Tyvärr blev det inget fotograferande. Jag poserade platsen men hade inte tid att stanna.
Citera
2016-08-27, 15:12
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Jag har inte varit inne här på flera veckor och kunnat svara på din fråga. Tyvärr blev det inget fotograferande. Jag poserade platsen men hade inte tid att stanna.

Okej! Kommer du att röra dig i krokarna nån mer gång?

Poserade du på platsen? Jag antar att du menade att du passerade platsen.
Citera
2016-08-27, 16:00
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Okej! Kommer du att röra dig i krokarna nån mer gång?

Poserade du på platsen? Jag antar att du menade att du passerade platsen.

Ja du har rätt... jag passerade... haha... Det kan dröja, tyvärr.
Citera
2016-08-28, 01:13
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Jag har flera gånger tittat på Google-länken som Moffisen länkade till i inlägg 1175 på sidan 98.
https://www.google.se/maps/@63.2560211,16.744938,3a,75y,20.09h,78.28t/data=!3m6!1e1!3m4!1s5pcPQyd66VNkaLZiKGv5Mg!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv

Jag har av någon anledning fått för mig att Widegrens hus/gård låg något högre än vägen som går förbi. Anledningen till detta är nog att jag någonstans har läst att Karl Widegren gick ner till busshållplatsen och letade efter Viola.

Men på Google street view ser det ut som om att det är väldigt platt. Dessutom behövde väl han knappast ta cykeln eller lättviktaren till busshållplatsen.

https://www.google.se/maps/@63.2558603,16.745654,3a,75y,220.93h,82.74t/data=!3m6!1e1!3m4!1sZ610tBJEhQ5RirLuy1hk8g!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv

Och visar ovanstående länk det hus som grannen bodde i, alltså han som såg Viola stiga av bussen? (Detta hus ligger snett mitt emot Widegrens hus) Stannade bussen ungefär vid den gräsbevuxna vägen mellan björkarna?

Och, till sist, vart ligger Faxälven och Widegrens timmervälta i förhållande till dessa bilder?
Jag har orienterat mig på bilderna nu och hittat huset och den aktuella adressen som är i dag.
Adressen är Södra holmstrand 138, 88293 HELGUM.
Här är länken som visar hur Violas hem ser ut i dag enligt Pajosv. Observera den grusväg som går till höger om huset, den leder raka vägen ner till älven.
https://www.google.se/maps/@63.2560211,16.744938,3a,75y,20.09h,78.28t/data=!3m6!1e1!3m4!1s5pcPQyd66VNkaLZiKGv5Mg!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv

Jag gjorde en karta på Eniro och om man tänker sig att Viola sprang ut ur huset mot ladugården och tog höger innan hon kom fram till den så kom hon till en väg som leder rakt ner till Faxälven och det är bara ca 350 meter till älven från ladugården.
Just där går älven i en slinga och sen blir det fler slingor, ett riktigt meanderlopp som till och med har en tydlig korvsjö. Meander beskrivs bra här https://sv.wikipedia.org/wiki/Meander

Om Viola försökte ta sig över isen på älven och hon föll i så är chansen väldigt liten att hennes kropp skulle hittas då älven slingrar sig fram och det finns mängder med ställen en kropp kan fastna på.
Jag skulle tro att det är skapligt strömt där med då älven är smal för att sen mynna ut i Helgumssjön.
Älven smalnar sen av igen i Österforse och där finns ett kraftverk så det måste har varit strömt på sina ställen för att dom ska bygga ett kraftverk där.
Karlänk: http://kartor.eniro.se/m/EJnOt

I inlägget nedan talas om två vakar och en bäck och den bäcken rinner fram bara ca 20 meter norr om den väg som jag har markerat ut på kartan, den väg som jag tror att Viola tog för att antingen ta sig över älven eller dränka sig. Hon ligger i älven...

Timmervältan som det talas om låg troligen vid slutet av den utmärkta vägen som antagligen är mycket gammal och har använts för just timmer som ska flottas på älven i gamla tider, för den vägen leder inte till någon byggnad, bara ner till älvkanten som är en nipkant, brant alltså.
Det finns uppgifter någonstans på fotspår vid timmervältan, en kvinnas fotspår.
Det kan till och med vara så att Viola gick ner till älven för att lugna sig men hon halkade olycklig på nipkanten och föll ner i älven och därför fanns det flera vakar.

Sorry om det blev lite rörigt. Trött i huvudet nu efter allt sök på kartor... speciellt eftersom jag sökte efter platsen på fel sida av älven. Det är södra sidan och inte norra som jag trodde först. Det är därför adressen numera heter Södra holmstrand. Holmstrand ligger på båda sidor av älven, men söker man bara på Holmstrand så visar alla kartor norra sidan av älven.
Huset hör nog också till byn med namnet Västby men postadressen är Södra Holmstrand.
Västby kom upp som bynamn när jag gjorde Enirokartan och markerade ut vägen ner till älven.
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
På sidan 550 kan man se en teckning gjord av dykaren Hilding Juhojuntti som visar var någonstans han gick ner vid de första nedstigningarna. Vaken som fanns nedanför faderns timmervälta var mycket stor. I denna vak verkar det som om Juhojuntti gick ner alldeles där en bäck flyter ut i Faxälven. Denna timmervälta låg alldeles intill den stora vaken. De låg mycket nära varandra.

Ett annat ställe Juhojuntti gjorde nedstigningar var i en vak som låg i en krök strax innan den stora vaken vid timmervältan.

Agnes kan mycket väl ha gjort dessa fotavtryck. Hon hade själv arbetat vid timmervältan.

Ja det gjorde de. Paret agerade faktiskt på ett sådant sätt som gjorde att de fick ännu mera misstankar riktade emot sig. Detta går inte att komma ifrån. Med detta menar jag alltså inte att de skulle vara skyldiga till Vivis försvinnande. De kan ha varit det. Likväl de behöver inte ha varit det.
Senast redigerad av Timeout 2016-08-28 kl. 02:03.
Citera
2016-08-28, 02:43
Medlem
Timeouts avatar
Hittad lite intressant info om den omtalade bäcken som rinner ut i älven och där timmervältan låg.
Faxälven i detta område är ett delta och det finns en deltakarta som beskriver området.
Speciellt områdena märkta med 95 och 27 är intressanta för där fanns timmervältan och vaken som omtalas i tråden.
Det är nog lätt att halka där när det finns både nipor, en ravin och slänt ner mot älven.

95: Liten naturlig bäck som rinner genom en nipa bestående av sand och grus.
Bäcken har skapat en ganska djup ravin. I bäcken finns en del mindre block och en del död ved.

27: Produktionsskog med ung till medelålders skog i slänt ner mot älven.
I östra delen dominerar tall och i västra delen björk och gran. Ovanför slänten finns ett gammalt sandtag som idag används som skjutbana. Här har ung tall planterats.

Karta över området finns på sidan 55 och Violas hem liggervid siffrorna 95 och 27.
Förklaringen till siffrorna finns på sidorna innan bilden.
http://naturvardsverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:929090/FULLTEXT01.pdf

Sitter och funderar på när sandtaget började användas och när dom slutade använda det.
Kan Violas kropp finnas i sandtaget?
Senast redigerad av Timeout 2016-08-28 kl. 02:45.
Citera
2016-08-28, 22:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Jag tror älven tog Viola.

Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jag har orienterat mig på bilderna nu och hittat huset och den aktuella adressen som är i dag.
Här är länken som visar hur Violas hem ser ut i dag enligt Pajosv. Observera den grusväg som går till höger om huset, den leder raka vägen ner till älven.

Jag gjorde en karta på Eniro och om man tänker sig att Viola sprang ut ur huset mot ladugården och tog höger innan hon kom fram till den så kom hon till en väg som leder rakt ner till Faxälven och det är bara ca 350 meter till älven från ladugården.
Just där går älven i en slinga och sen blir det fler slingor, ett riktigt meanderlopp som till och med har en tydlig korvsjö. Meander beskrivs bra här https://sv.wikipedia.org/wiki/Meander

Om Viola försökte ta sig över isen på älven och hon föll i så är chansen väldigt liten att hennes kropp skulle hittas då älven slingrar sig fram och det finns mängder med ställen en kropp kan fastna på.
Jag skulle tro att det är skapligt strömt där med då älven är smal för att sen mynna ut i Helgumssjön.
Älven smalnar sen av igen i Österforse och där finns ett kraftverk så det måste har varit strömt på sina ställen för att dom ska bygga ett kraftverk där.

I inlägget nedan talas om två vakar och en bäck och den bäcken rinner fram bara ca 20 meter norr om den väg som jag har markerat ut på kartan, den väg som jag tror att Viola tog för att antingen ta sig över älven eller dränka sig. Hon ligger i älven...

Timmervältan som det talas om låg troligen vid slutet av den utmärkta vägen som antagligen är mycket gammal och har använts för just timmer som ska flottas på älven i gamla tider, för den vägen leder inte till någon byggnad, bara ner till älvkanten som är en nipkant, brant alltså.
Det kan till och med vara så att Viola gick ner till älven för att lugna sig men hon halkade olycklig på nipkanten och föll ner i älven och därför fanns det flera vakar.

Sorry om det blev lite rörigt. Trött i huvudet nu efter allt sök på kartor... speciellt eftersom jag sökte efter platsen på fel sida av älven. Det är södra sidan och inte norra som jag trodde först. Det är därför adressen numera heter Södra holmstrand. Holmstrand ligger på båda sidor av älven, men söker man bara på Holmstrand så visar alla kartor norra sidan av älven.
Huset hör nog också till byn med namnet Västby men postadressen är Södra Holmstrand.
Västby kom upp som bynamn när jag gjorde Enirokartan och markerade ut vägen ner till älven.

Som vanligt mycket bra arbetat från din sida! Mycket intressant att ta del av.

Ligger nog en hel del i det du tar upp som t. ex. detta med timmervältan och älven. Fanns också en vak i närheten som hon kanske inte kände till.

Ja, det skall ha funnits en kvinnas fotspår i närheten av denna timmervälta.

Jag tror också att Viola kom att hamna i älven och strömmarna förde bort hennes kropp för alltid.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-08-28 kl. 22:21.
Citera
2016-08-28, 22:53
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:

Citat:
Hittad lite intressant info om den omtalade bäcken som rinner ut i älven och där timmervältan låg.
Faxälven i detta område är ett delta och det finns en deltakarta som beskriver området.
Speciellt områdena märkta med 95 och 27 är intressanta för där fanns timmervältan och vaken som omtalas i tråden.
Det är nog lätt att halka där när det finns både nipor, en ravin och slänt ner mot älven.

95: Liten naturlig bäck som rinner genom en nipa bestående av sand och grus.
Bäcken har skapat en ganska djup ravin. I bäcken finns en del mindre block och en del död ved.

27: Produktionsskog med ung till medelålders skog i slänt ner mot älven.
I östra delen dominerar tall och i västra delen björk och gran. Ovanför slänten finns ett gammalt sandtag som idag används som skjutbana. Här har ung tall planterats.

Karta över området finns på sidan 55 och Violas hem liggervid siffrorna 95 och 27.
Förklaringen till siffrorna finns på sidorna innan bilden.
http://naturvardsverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:929090/FULLTEXT01.pdf

Sitter och funderar på när sandtaget började användas och när dom slutade använda det.
Kan Violas kropp finnas i sandtaget?

Tackar så väldigt mycket för denna information.
Jag gissade på att grusvägen till höger om Widegrens hus kunde vara den vägen som ledde till Faxälven. Dessutom var det intressant med beskrivningen av älvar i allmänhet och Faxälven i synnerhet.

Dock undrar jag vad det lilla torpet på Widegrens ägor befann sig...
Citera
2016-08-29, 13:45
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Dock undrar jag vad det lilla torpet på Widegrens ägor befann sig...

Widegrens ägde två fastigheter, den ena innefattade gården på älvsidan om vägen och den andra låg på motsatt sida vägen, bortom grannens mittemot. Torpet tillhörde den andra fastigheten och det var därför "friaren" hos granndottern - se #281 - befann sig på första parkett när den mystiske nattvandraren slank förbi. Minns jag rätt hade Carl familjens häst uppstallad vid torpet.

Uppgifter om fastigheterna finns t ex i NK:s kapitel om Viola.
Citera
2016-08-29, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WitheKnight
Jag tycker att allt tyder på att pappan ligger bakom. Systern borde veta, eller i alla fall ha sina misstankar. Kanske på tiden för henne att tala ut på äldre dagar. Nu när föräldrarna är döda. Dessutom kanske det finns en bra anledning till att hon flyttade långt hemifrån...
Många ggr under mkt lång tid har detta fall tagits upp i tv,radio,tidn samt nu på
2000-tlt oxå på nätet-----dock utan resultat.

Eft att ha läst börj av denna tråd=jag inne på samma teori som du p.g.a faderns läggn samt
att igt tyd på att Viola ens lämn sin hemgård. Hur levde han sitt liv efter det här? Alko samt
psykprobl kanske inte helt fel om han=mörd------men det vet ju iaf jag igt om. = systern ännu
kvar i livet så borde hon va den som vet mest,men äv grannar övr släkt+vänner borde ju ha
sett+hört mkt ang detta fall under dessa nära 70 år som förflutit sen Violas försv.Själv var jag
inte ens född vid denna tid------prec som många andra i denna tråd !
Citera
2016-08-29, 18:44
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Widegrens ägde två fastigheter, den ena innefattade gården på älvsidan om vägen och den andra låg på motsatt sida vägen, bortom grannens mittemot. Torpet tillhörde den andra fastigheten och det var därför "friaren" hos granndottern - se #281 - befann sig på första parkett när den mystiske nattvandraren slank förbi. Minns jag rätt hade Carl familjens häst uppstallad vid torpet.

Uppgifter om fastigheterna finns t ex i NK:s kapitel om Viola.

Aha...
Denna Google streetview-bild visar fastigheterna mitt emot Widegrens hus. Det röda större huset bakom träden förmodar jag är ett boningshus. Till höger om huset och bilen finns en mindre stuga. Kan det vara torpet?

Till vänster om boningshuset finns även ett svart skjul och ett rött skjul.

https://www.google.se/maps/@63.256076,16.7446907,3a,75y,196.89h,74.17t/data=!3m6!1e1!3m4!1sEr5oossSY2iWgb_rTK15Mg!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv
Citera
2016-08-29, 19:26
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitheKnight
Jag tycker att allt tyder på att pappan ligger bakom. Systern borde veta, eller i alla fall ha sina misstankar. Kanske på tiden för henne att tala ut på äldre dagar. Nu när föräldrarna är döda. Dessutom kanske det finns en bra anledning till att hon flyttade långt hemifrån...
(Jag citerar ditt inlägg från 2010 som var inlägg nr 24 i tråden eftersom nedanstående tråddeltagare citerar dig)

Exakt VAD tyder på att pappan ligger bakom? Jag säger inte att du har fel, men vad får dig att dra den slutsatsen när så lite information var känt?

Det är väl helt möjligt att systern inte vet mer än någon annan och då finns ingen anledning av henne att "tala ut"...
Citat:
Ursprungligen postat av deakpeasley
Många ggr under mkt lång tid har detta fall tagits upp i tv,radio,tidn samt nu på
2000-tlt oxå på nätet-----dock utan resultat.

Eft att ha läst börj av denna tråd=jag inne på samma teori som du p.g.a faderns läggn samt
att igt tyd på att Viola ens lämn sin hemgård. Hur levde han sitt liv efter det här? Alko samt
psykprobl kanske inte helt fel om han=mörd------men det vet ju iaf jag igt om. = systern ännu
kvar i livet så borde hon va den som vet mest,men äv grannar övr släkt+vänner borde ju ha
sett+hört mkt ang detta fall under dessa nära 70 år som förflutit sen Violas försv.Själv var jag
inte ens född vid denna tid------prec som många andra i denna tråd !
Nu är det inte lätt att läsa ditt inlägg med en massa skapade förkortningar och mängder med bindestreck på rad, men jag ska försöka tyda och förstå vad du vill få fram.

Du menar alltså att allt tyder på att Viola aldrig lämnade gården? Det håller jag inte riktigt med om... Om hon hamnat i Faxälven, vilket inte är helt otroligt, så har hon lämnat gården även om den ligger i nära anslutning till älven. Din "teori" betyder då att Viola ligger gömd någonstans på gården. Inga sökhundar har fått upp några spår och grannar var och letade på Widegrens ägor utan att de fann några som helst spår.

Det är klart att grannar, släkt och vänner hört talas om detta under flera år, konstigt vore väl annars, men det betyder inte att de döljer någon hemlighet, dvs att de "vet sanningen".
Citera
2016-08-29, 21:32
Medlem
Citat:
(Jag citerar ditt inlägg från 2010 som var inlägg nr 24 i tråden eftersom nedanstående tråddeltagare citerar dig)

Exakt VAD tyder på att pappan ligger bakom? Jag säger inte att du har fel, men vad får dig att dra den slutsatsen när så lite information var känt?

Det är väl helt möjligt att systern inte vet mer än någon annan och då finns ingen anledning av henne att "tala ut"...

Nu är det inte lätt att läsa ditt inlägg med en massa skapade förkortningar och mängder med bindestreck på rad, men jag ska försöka tyda och förstå vad du vill få fram.

Du menar alltså att allt tyder på att Viola aldrig lämnade gården? Det håller jag inte riktigt med om... Om hon hamnat i Faxälven, vilket inte är helt otroligt, så har hon lämnat gården även om den ligger i nära anslutning till älven. Din "teori" betyder då att Viola ligger gömd någonstans på gården. Inga sökhundar har fått upp några spår och grannar var och letade på Widegrens ägor utan att de fann några som helst spår.

Det är klart att grannar, släkt och vänner hört talas om detta under flera år, konstigt vore väl annars, men det betyder inte att de döljer någon hemlighet, dvs att de "vet sanningen".
Som jag
sa läste jag bara börj av denna tråd innan mitt inl och hann inte tänka på att 1 lik kan ju oxå
gömt på gård-----för sen frakt mkt längre bort för att ev styck+därm göra det svårt att

lösa brottet. Visst fan kan det ha gått till så oxå ! Inte många kvar i livet att mjölka på info,
efters brottet så gammalt+preskib sen nära 45 år ! Tror inte på att hon hamn i vattn---som
reg bruk de flyta upp,ifall de inte sänkts med tyngd----känns inte som aktuellt i detta fall.

Fortf tyck jag det lutar åt pappan som "gm" p.g.a person-typ samt lillsyst inlåst då det här
hände. Att det skall ha lyst i hemmet mitt i natten kan oxå peka på ngt inom familj !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in