2016-07-12, 23:14
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Denna polisutredningen är helt riktigt verkligt gedigen.

Jag har själv läst delar av denna och har aldrig någonsin läst en så noggrann och ordentligt skriven polisutredning. Klar och tydlig. Det är ett rent "nöje" att läsa den. Har aldrig läst en liknande sådan.

För dem som inte besitter en stor och gedigen kunskap om dessa olösta försvinnanden, så framkom det en hel del fakta som var okända sedan tidigare.

Något du kan/får delge?
Eller är det bara mer av det som redan är känt, dvs fler förhör och fler teorier och fler osäkra iakttagelser?

För det finns väl inte några spår efter henne eller någon som bevisligen har sett henne?

Eller var Viola rysk spion som smugglades ut ur Sverige?
Citera
2016-07-13, 19:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fler teorier och fler osäkra teorier.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Något du kan/får delge?
Eller är det bara mer av det som redan är känt, dvs fler förhör och fler teorier och fler osäkra iakttagelser?

För det finns väl inte några spår efter henne eller någon som bevisligen har sett henne?

Eller var Viola rysk spion som smugglades ut ur Sverige?

Visst skulle jag kunna delge men....

Nu är det ett tag sedan jag läste igenom utredningen för dessa år men det mesta är redan känt sedan tidigare - åtminstone för oss som är intresserade av Violas försvinnande.

Vare sig personer som påstått sig ha sett henne och/eller spår som har påståtts komma från Viola har alla runnit ut i sanden som jag minns det.
Citera
2016-07-13, 22:31
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det där spåret som ledde till Vancouver har jag läst en hel del om förut.

Så denna fröken Lillemor Wahl från Oslo behagade att skämta. Är inte det minsta förvånad över detta.

Hon kom från Tröndelag och hennes tal var uppblandat med en hel del svenska ord och hade vid två tillfällen besökt Stockholm. Detta enligt artikeln i Aftonbladet lördagen 1954-01-30.

Mycket bra att vi fick svar på vem denna fröken "Ingrid Wahl" var.

Ja, men det blir inte lika spännande... Man hoppas ju ännu på att Viola finns i livet någonstans på vårt klot.

Det är roligt att läsa de nutida reportage som gjorts om Viola, nu senast från Hemmets Journal från maj i år och den tidigare från Expressen Söndag från 2012. Men, det är ju ungefär samma historia som berättas varje gång. Ibland lite mer utförligare, ibland med andra formuleringar.

De mest intressanta är de tidningsurklipp från olika dags- och kvällstidningar vid tiden för och efter Violas försvinnande som det länkas till. I dessa får man mer detaljer och även hittar info som tidigare inte varit känt i tråden på Flashback.
Citera
2016-07-14, 14:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Violas försvinnande hade s. a. s. "allt" som gjorde det intressant.

Citat:
Ja, men det blir inte lika spännande... Man hoppas ju ännu på att Viola finns i livet någonstans på vårt klot.

Det är roligt att läsa de nutida reportage som gjorts om Viola, nu senast från Hemmets Journal från maj i år och den tidigare från Expressen Söndag från 2012. Men, det är ju ungefär samma historia som berättas varje gång. Ibland lite mer utförligare, ibland med andra formuleringar.

De mest intressanta är de tidningsurklipp från olika dags- och kvällstidningar vid tiden för och efter Violas försvinnande som det länkas till. I dessa får man mer detaljer och även hittar info som tidigare inte varit känt i tråden på Flashback.

Det har du helt rätt i. Det blir inte lika spännande.

Jag tror inte heller att Viola Widegren-fallet var speciellt "intressant" då det utspelade sig. Hennes försvinnande hade s. a. s. "allt" som gjorde det intressant samt att det kom att förbli ouppklarat.
Citera
2016-07-18, 00:24
Medlem
Pajosvs avatar
Jag har flera gånger tittat på Google-länken som Moffisen länkade till i inlägg 1175 på sidan 98.

https://www.google.se/maps/@63.2560211,16.744938,3a,75y,20.09h,78.28t/data=!3m6!1e1!3m4!1s5pcPQyd66VNkaLZiKGv5Mg!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv

Jag har av någon anledning fått för mig att Widegrens hus/gård låg något högre än vägen som går förbi. Anledningen till detta är nog att jag någonstans har läst att Karl Widegren gick ner till busshållplatsen och letade efter Viola.

Men på Google street view ser det ut som om att det är väldigt platt. Dessutom behövde väl han knappast ta cykeln eller lättviktaren till busshållplatsen.

https://www.google.se/maps/@63.2558603,16.745654,3a,75y,220.93h,82.74t/data=!3m6!1e1!3m4!1sZ610tBJEhQ5RirLuy1hk8g!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv

Och visar ovanstående länk det hus som grannen bodde i, alltså han som såg Viola stiga av bussen? (Detta hus ligger snett mitt emot Widegrens hus) Stannade bussen ungefär vid den gräsbevuxna vägen mellan björkarna?

Och, till sist, vart ligger Faxälven och Widegrens timmervälta i förhållande till dessa bilder?
Citera
2016-07-18, 21:32
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Jag har flera gånger tittat på Google-länken som Moffisen länkade till i inlägg 1175 på sidan 98.

https://www.google.se/maps/@63.2560211,16.744938,3a,75y,20.09h,78.28t/data=!3m6!1e1!3m4!1s5pcPQyd66VNkaLZiKGv5Mg!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv

Jag har av någon anledning fått för mig att Widegrens hus/gård låg något högre än vägen som går förbi. Anledningen till detta är nog att jag någonstans har läst att Karl Widegren gick ner till busshållplatsen och letade efter Viola.

Men på Google street view ser det ut som om att det är väldigt platt. Dessutom behövde väl han knappast ta cykeln eller lättviktaren till busshållplatsen.

https://www.google.se/maps/@63.2558603,16.745654,3a,75y,220.93h,82.74t/data=!3m6!1e1!3m4!1sZ610tBJEhQ5RirLuy1hk8g!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv

Och visar ovanstående länk det hus som grannen bodde i, alltså han som såg Viola stiga av bussen? (Detta hus ligger snett mitt emot Widegrens hus) Stannade bussen ungefär vid den gräsbevuxna vägen mellan björkarna?

Och, till sist, vart ligger Faxälven och Widegrens timmervälta i förhållande till dessa bilder?

Det är rätt länge sen jag åkte där nu - men planerar att åka förbi nu på fredag - men som jag minns det så är det platt. Några busshållplatser hade man egentligen inte ute på byvägarna på landet i den här delen av landet. Bussen stannande där man bad den stanna.
Citera
2016-07-18, 22:24
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Det är rätt länge sen jag åkte där nu - men planerar att åka förbi nu på fredag - men som jag minns det så är det platt. Några busshållplatser hade man egentligen inte ute på byvägarna på landet i den här delen av landet. Bussen stannande där man bad den stanna.

Skulle du kunna ta några foton i området? Inte på Widegrens gamla hus, det ser man bra på Google streetview, utan på slänten ner till Faxälven där timmervältan låg och där Viola eventuellt kan ha sprungit ut. Det ska ju bara ha varit ca: 300 meter från Widegrens hus.
Citera
2016-07-18, 22:27
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Skulle du kunna ta några foton i området? Inte på Widegrens gamla hus, det ser man bra på Google streetview, utan på slänten ner till Faxälven där timmervältan låg och där Viola eventuellt kan ha sprungit ut. Det ska ju bara ha varit ca: 300 meter från Widegrens hus.

Ska definitivt göra det. Jag tror nästan att Faxälven rinner närmare än så. Den kröker ju där.
Citera
2016-07-19, 00:41
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ska definitivt göra det. Jag tror nästan att Faxälven rinner närmare än så. Den kröker ju där.

Kanon...
Citera
2016-07-19, 18:49
Medlem
Pajosvs avatar
Eva Kullenberg skriver i sin bok:

"På Widegrens ägor låg ett torp som de hyrde ut till en ensamstående kvinna. Kanske var det någon som besökte henne i hemlighet? Kanske en gift man som inte ville att det skulle komma ut."

Jag kan inte se något torp på Widegrens gamla tomt på Google street view när jag "går runt och tittar mig omkring". Givetvis kan torpet vara rivet. Å andra sidan finns det ett par, tre minde skogsvägar som leder in i vegetationen precis i närheten av Widegrens hus. Kan torpet ha legat längre in bakom Widegrens bostad?

Är det någon som vet vart detta torp skulle ha legat?

https://www.google.se/maps/@63.256076,16.7446907,3a,75y,43.2h,81.02t/data=!3m6!1e1!3m4!1sEr5oossSY2iWgb_rTK15Mg!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv
Citera
2016-07-23, 17:17
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Citat:
Nå, hur har det gått?
Citera
2016-08-26, 13:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Se 1956.

I SE nr. 16/1956, 22-28 april, finns två artiklar om hennes försvinnande.

Den första återfinns på sidorna 12-13 med ett flertal foton. Några citat:

"Gåtan Viola Widegren bör lösas framför allt av en orsak. Det finns människor som i så många år fått lida för hennes försvinnande - människor i hennes omedelbara närhet som bakpå ryggen kallats för mördare."

"För att på ort och ställe försöka skapa klarhet har SE sänt Rune Moberg till Vancouver. Hans första rapport presenteras här nedan."

Under fotot på samma sida återfinns följande text: "Carl Widegren hävdade den uppfattningen att när Viola försvann den där decembernatten, rymde hon helt enkelt hemifrån. Ortspolisen var av samma uppfattning. Men statspolisen i Sundsvall hade en helt annan teori - flickan hade gått i älven och dränkt sej. Dykningarna lämnade inget som helst resultat."

På sidorna 14-15 återfinns den andra artikeln bl. a. skriven av Gits Olsson tillsammans med ett foto på en rökande Carl Widegren - som inte talar till dennes fördel.

Citerar rubriken samt litet av den långa artikeln i början.

"JAG HAR INTE ÄTIT UPP VIOLA."

"Dom har inte bara beskyllt mig för mord på min dotter, dom har sagt att jag skurit henne i bitar och lagt henne på konservburkar och att jag ätit upp henne, dom har sagt att jag matat hönsen med henne.

Ja, det är ingen måtta på allt vad dom sagt. Men, säger timmertummare Carl Widegren i Helgum, bara den som talar sanning får rätt till sist. De senaste rapporterna från Vancouver har åter tänt hoppets glimt i hans ögon. Han kan t. o. m. kosta på sej ett leende ibland."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in