2016-08-28, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlattaPelle
Min uppfattning är att mjölkandet av pengar främst skett mot Johannas far och att han alltid ställt upp inte hennes mamma.
Dock så har jag aldrig fått en uppfattning om relationen mor och dotter innan nutid.

Jag tror inte mamman skonades utan att man naturligt börjar med att döda mannen först som oftast är fysiskt starkast. Sen misslyckades man med mamman som vaknade trotts knivhugg och började värja sig. Om man är påverkad och redan har mördat en person och den andra vägrar att dö då får man förmodligen lätt panik och sticker därifrån illa kvickt.
"Vaknade trots knivhugg". Vad menar du egentligen? Hon sov bredvid sin make enligt rapporteringen i media. Och vaknade bredvid sin döda man. Man kan inte döda en man utan att han avger från sig några ljud. Och man kan inte sova bredvid en person och missa att
han blir dödad på detta sätt.
Citera
2016-08-28, 00:45
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
"Vaknade trots knivhugg". Vad menar du egentligen? Hon sov bredvid sin make enligt rapporteringen i media. Och vaknade bredvid sin döda man. Man kan inte döda en man utan att han avger från sig några ljud. Och man kan inte sova bredvid en person och missa att

Har du provat?
Citera
2016-08-28, 00:55
Medlem
Citat:

Hon kan ha tagit sömntabletter, eller supit till, dessutom kanske
hon hör illa.
Citera
2016-08-28, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Har du provat?
Nej, jag har inte varit i den situationen att min sängkamrat blivit mördad medan jag sovit bredvid honom. Men jag ser det som helt omöjligt att kvinnan i fråga inte skulle ha vaknat innan hon själv blev huggen. Det kan förstås vara så att rapporteringen i media inte är korrekt i denna del. Kanske sov hon i ett annat annat rum eller kanske stämmer det inte är att hon vaknade först när maken var död.
Citera
2016-08-28, 01:34
Medlem
lasternassummas avatar
Spekulationer om exakt förlopp
Det har förekommit uppgifter om att gärningsmannen skadats vid attacken.
Inte konkret, men indirekt, bl.a. genom att man undersökt om sjukhusen
fått in någon som behandlats för knivskador. Det har också förkommit
uppgifter om att blod från brottplatsen som kan vara från misstänkt GM
skickats för DNA-analys.
Om så skulle vara fallet, så återstår ju frågan om GMs skador uppkommit
i sambandet med mordet på Göran eller vid mordförsöket på Anki.
Om GM skadats och om skadan uppstod vid mordet på
Göran eller i början av attacken på Anki, så kan det ju förklara GM's
svårighet att "avsluta" jobbet genom att ta livet av Anki också.

Citera
2016-08-28, 01:37
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Nej, jag har inte varit i den situationen att min sängkamrat blivit mördad medan jag sovit bredvid honom. Men jag ser det som helt omöjligt att kvinnan i fråga inte skulle ha vaknat innan hon själv blev huggen. Det kan förstås vara så att rapporteringen i media inte är korrekt i denna del. Kanske sov hon i ett annat annat rum eller kanske stämmer det inte är att hon vaknade först när maken var död.

Kanske sov de tungt båda två.
Kanske smög GM sig obemärkt upp och in i sovrummet.
Kanske låg BM på rygg med lite avsparkat täcke från bröstkorgen
Kanske ställde sig GM intill BM, tog fram sin kniv, riktade försiktigt in den mot offrets övre, vänstra bröstkorg.
Kanske Slog han till med ett överdrivet slag med sin högra knutna hand och drev in kniven i BO´s bröstkorg.
Kanske tänkte GM att fortsätta sitt förvärv och avrätta AM men upptäckte då att kniven hade fastnat i BM´s bröstkorg. Efter lite slit och bändande så lossnade den men i stridens hetta hade den skarpa spetsen blivit skadad och dessutom vaknade AM till i mörkret och gav till ett skri.
Kanske stressade detta GM så pass mycket att denne tillfogade AM några, inte knivstick eller skärningar eftersom att kniven var defekt, utan några knytnävsslag men med resterna av kniven i ena handen.
Kanske
blev precisionen inte den bästa mitt i paniken men några stick- och skärsår blev det i alla fall.

Kanske har jag rätt men under alla omständigheter så spekulerar jag bara. Kanske.
Citera
2016-08-28, 02:15
Medlem
boqpods avatar
Citat:

Med all respekt för den bortgångna;
Får du halsen avskuren i ett ryck så är det inte så värst mycket ljud som kommer ut från dig.
Så nog fan kan en sovandes kvinna "missa" att personen brevid blir mördad.
Citera
2016-08-28, 08:30
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Bortgjorda av TR, behövs det så mycket för att bli underlägsna dessa. Nja säger jag en ÅK
har nog mer på fötterna kunskapsmässigt. Nog om detta och låt oss gå vidare.

Då begrundar vi din detalj. Tänkte du att A. Möller ligger/låg på "Arbogas sjukstuga" eller förflyttad trots allt till okänd ort, kanske t o m "hemlig ort" . . .

Kan det vara så enkelt att A. Möller förflyttades utan att "vi" fått detta till oss" ?

Jag kan tänka, kan du ??

Nu vill iaf jag kanske inte fokusera på hanteringen av personskydd, men visst är det skillnad på sjukhus och sjukhus, och i detta fallet har det inledningsvis funnits läckor och tisseltassel under det egna taket - inte fair när man ska ge personskydd.
Därför glädjande att se hur tyst det varit från polisen nu det närmsta.
Span på Johanna sa att hennes bil i vart fall återkommande passerat ett sjukhus i nära anslutning till dåd. I min värld hade jag då kanske bakat in två-tre vårdinrättningar (ej glesbygd) i olika kommuner och mönsterlöst växlat runt tills "svansen identifierats & kan kapas loss".
I dagsläget är det nog iaf väldigt begränsat med vetskap om var mamman ligger - Bra så.

Är för dåligt inbegripen med detta fall, och har ej hängt med i vare sig tråd eller övrigt, men det är en märklig skara människor, där en drar till Thailand i detta, en annan presenterar fram Massi som advokat vilket verkar ses som ett stort nummer av den "sidan".
En utredningsgrupp som börjar blanda ingredienserna i ett durkslag, och ett försäkringsbolag som inleder med att kasta sand i detta durkslag.

Först nu verkar man tagit ut kompassriktning, och jag tror att det kan hända grejer inom 7 dagar nu.
NFC-svar borde rimligtvis så smått droppat in mot denna helg, och om nästa vecka läggs på pedagogik och kanske lite kaffe-bjudning, så kanske någon får avbryta sin Thailands-semester?

Kan inte svara på sådär svåra frågor, för övrigt
Citera
2016-08-28, 08:52
Medlem
Pater-Nosters avatar
Leif GW Persson ger sin syn på saken: http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/det-ar-sa-har-gediget-usla-mordutredningar-brukar-se-ut-fran-borjan/

Icke förvånade är han föga imponerad av utredningen.
Citera
2016-08-28, 09:59
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Kanske sov de tungt båda två.
Kanske smög GM sig obemärkt upp och in i sovrummet.
Kanske låg BM på rygg med lite avsparkat täcke från bröstkorgen
Kanske ställde sig GM intill BM, tog fram sin kniv, riktade försiktigt in den mot offrets övre, vänstra bröstkorg.
Kanske Slog han till med ett överdrivet slag med sin högra knutna hand och drev in kniven i BO´s bröstkorg.
Kanske tänkte GM att fortsätta sitt förvärv och avrätta AM men upptäckte då att kniven hade fastnat i BM´s bröstkorg. Efter lite slit och bändande så lossnade den men i stridens hetta hade den skarpa spetsen blivit skadad och dessutom vaknade AM till i mörkret och gav till ett skri.
Kanske stressade detta GM så pass mycket att denne tillfogade AM några, inte knivstick eller skärningar eftersom att kniven var defekt, utan några knytnävsslag men med resterna av kniven i ena handen.
Kanske
blev precisionen inte den bästa mitt i paniken men några stick- och skärsår blev det i alla fall.

Kanske har jag rätt men under alla omständigheter så spekulerar jag bara. Kanske.
Man ska också komma i håg att det är jäkligt vanligt att man snarkar ljudligt när man blir äldre. Gifta makar brukar lösa detta genom att man använder öronproppar. När jag snackar med folk får jag uppfattningen att det är vanligt. De i tråden som är > 50 år och sover jämte sin äkta hälft var natt kan ju, om de så önskar, berätta här utifall de använder öronpropp eller ej.

Göran kan ha gett i från sig ett gurglande gutturalt ljud, ett bubblande rosslande - som om man harklar sig och gurglar vatten på en och samma gång. Hustrun hans behöver inte ha hört något.
Citat:
Ursprungligen postat av Pater-Noster
Leif GW Persson ger sin syn på saken: http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/det-ar-sa-har-gediget-usla-mordutredningar-brukar-se-ut-fran-borjan/

Icke förvånade är han föga imponerad av utredningen.
Vad är det han klagar på?
Citera
2016-08-28, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Man ska också komma i håg att det är jäkligt vanligt att man snarkar ljudligt när man blir äldre. Gifta makar brukar lösa detta genom att man använder öronproppar. När jag snackar med folk får jag uppfattningen att det är vanligt. De i tråden som är > 50 år och sover jämte sin äkta hälft var natt kan ju, om de så önskar, berätta här utifall de använder öronpropp eller ej.

Göran kan ha gett i från sig ett gurglande gutturalt ljud, ett bubblande rosslande - som om man harklar sig och gurglar vatten på en och samma gång. Hustrun hans behöver inte ha hört något.

Vad är det han klagar på?
LGWP klagar på att JM och sambon anhölls för tidigt. Polisen borde ha väntat tills de hade mer på fötterna. Som om JM inte skulle ha vetat om att hon var misstänkt trots att det basuneras ut i media långt innan hon anhölls. Han tycks också veta att den tekniska undersökningen av brottsplatsen skedde en efter vecka mordet och där gjordes det fynd som pekade ut JM och hennes sambo eller åtminstone var anledningen till att JMs mor inte längre var misstänkt. Samtidigt har moderns f.d advokat uttalat sig om att det var tack vare hans insatser att anhållandet av JMs mor upphörde.
Citera
2016-08-28, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nja, vi vet bara att hon lämnat in ett tunt examensarbete 2009. Det säger inte att hon faktiskt ens tagit tillräckligt med poäng för att få ut examen, jag vet en hel del (inklusive jag själv) som rasslade av ex-jobb i förväg fast det kanske inte accepteras längre.
Det är iofs inte viktigt, jag förväntar mig inte ett arbete med nån större tyngd men det vore intressant att veta om hon de facto tagit en examen.
Vad jag vet kan du bygga en fil. kand på enstaka kurser fortfarande. Det gäller bara att få ihop tillräckligt många poäng.

Sedan är ju socionomexamen en yrkesexamen (utöver fil. kand) för ett legitimationsyrke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in