Citat:
Ursprungligen postat av
xantor
hej!
Jag jobbar idag på ett företag som tekniker, vi har egen verkstad med maskiner och är 4 st anställda + chef. jag är tredje in på företaget men blev uppsagt först. Företaget är AB men inte kollektivavtalsansluten.
Jag har dock en stor fråga, får han lov att sparka mig först trots att det finns en som är efter mig ?
killen som är efter mig har provanställning och chefens motivation är att "han får ju gå på dagen ifall det skulle bli så" men försäkrar mig om att jag kommer få va kvar ifall det blir så att det bara finns plats för 3 gubbar.
Så med andra ord..
jag är tredje in med först uppsagd, en kille på provanställning kommer vara kvar i alla fall under min sista månad men är sagd att bli uppsagd om inte han han behålla oss.
Det jag är rädd för att att han nu kommer låta den 4e killen vara kvar trots att jag blir uppsagd just för att säkerheten finns där att säga upp någon direkt på dagen istället för 1 månad som tillsvidareanställd.
Det är alltså bara snubben med provanställning som är anställd efter dig?
Citat:
Ursprungligen postat av
Diablo1118
Vad har du för anställningsform? Vilka skäl ges till uppsägning/avsked?
Så som du beskriver det låter det fel men utan ovanstående information är det svårt att ge dig råd. Hur som helst så är det LAS du ska kolla i om ni saknar kollektivavtal.
Även om företaget inte har kollektivavtal kan facket hjälpa dig om du är medlem.
Varför låter inte det ok? Tänk på att en mindre AG (max 10 anställda) får undanhålla
2 personer från turordningen vid arbetsbrist, vilket jag utifrån frågeställningen utgår från att det är.
AG undanhåller den provanställde med en imo vettig förklaring. AG vet att arbetsbristen omfattar minst 1 person men kanske till och med 2. AG undanhåller den provanställde därför att om arbetsbristen omfattar 2 personer kan den provanställde gå efter enbart 14 dagars varsel men frågeställaren har minst 1 månads uppsägning. För att försäkra sig om att neddragningen kan gå tillräckligt snabbt om den omfattar 2 personer är det mao rationellt att säga upp
xantor och tillsvidare behålla den provanställde. Om det AG säger stämmer och arbetsbristen bara omfattar 1 person kan AG lätt dra tillbaka uppsägningen av
xantor och inom 14 dagar avsluta provanställningen för den sist anställde.
Vi har mao att göra med en AG som inte bara kan LAS utan också kan använda den för att försäkra sig om företagets överlevnad.