2017-06-05, 15:59
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Dessa avtal brukar även ha en textrad om att man mellan anställningsperioderna är fri att acceptera eller avvisa erbjudet arbete och att man är fri att acceptera andra anställningar på arbetsmarknaden, har du något i den stilen?

Även utan den texten skulle jag säga att du kan välja att inte arbeta vidare år din nuvarande AG utan någon uppsägningstid över huvud taget. Ditt avtal talar om att du är visstidsanställd vid de tillfällen du arbetar men där emellan saknas anställningsförhållande. Vad du har är mer ett ramavtal för vad som gäller vid varje enskilt anställningstillfälle, även kallad en "interimistiskt anställning". Jag har skrivit om det flera ggr i tråden, bl.a. här, (FB) Samlingstråd - Frågor om lagar och avtal på arbetsmarknaden och här, (FB) Samlingstråd - Frågor om lagar och avtal på arbetsmarknaden, men nu verkar det med nya layouten vara helt hopplöst att söka i trådarna.

Edit, hittade sökfunktionen: https://www.flashback.org/sok/interimistisk?sp=1&t=945720 samt https://www.flashback.org/sok/interimistiskt?sp=1&t=945720

Stort tack för svaret! Jag har ingen sådan textrad som du beskriver, jag utgår ifrån, precis som du, att jag kan välja att säga upp mig när jag vill. Detta är bra då jag söker för närvarande andra jobb men har en tillfällig anställning över sommaren och kan således säga till den nya AG att jag kan börja direkt!
2017-06-09, 13:00
Medlem
Beskrivning av problem:
Jag jobbar på ett startup-företag inom teknik. En anställd + mig. Är projektanställd (med papper på detta). Skickar in antal arbetade timmar och får sedan lönen på kontot. Påstår att 30% skatt är dragen innan jag får lönen på kontot. Får inget lönebesked.

Frågeställning:
Hur vet jag om arbetsgivaren betalar in skatt? När jag loggar in skatteverket syns ingen inbetalning på mitt saldo, trots att jag fått lön på kontot.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Tror ej detta finns.
2017-06-15, 21:04
Medlem
elbels avatar
Startade tidigare den här tråden https://www.flashback.org/t2843986

Dvs nyanställd som numer blivit totalt isolerad, skulle vilja påstå att han gör 5% av vad andra gör

Varför sparkar chefen inte honom?

Vad är det fulaste chefen kan göra mer än att inte betala ut lön?
2017-06-15, 21:38
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Startade tidigare den här tråden https://www.flashback.org/t2843986

Dvs nyanställd som numer blivit totalt isolerad, skulle vilja påstå att han gör 5% av vad andra gör

Varför sparkar chefen inte honom?

Vad är det fulaste chefen kan göra mer än att inte betala ut lön?
Har din AG något mellan öronen är den nyanställde provanställd och då kan provanställningen avslutas med 3 veckors varsel. I övrigt finns inget att svara på i ditt inlägg.
2017-06-25, 17:53
Medlem
dentrognes avatar
Beskrivning av problem:
Skall börja nytt jobb 1 september inom statlig myndighet, och har fråga angående utbetalning av lön.

Frågeställning:
Kan man räkna med att få lön 25 september, eller är det månaden efter lönen kommer? (Det är månadslön)
2017-06-28, 18:27
Medlem
Hej. Har en liten fråga/fundering. Får inga riktigt klara direktiv av mitt fack (HRF)..

Jobbar på ett stort företag sen 3 år tillbaka, jag har arbetat i 2 olika vikariat och är nu uppe i 1,5 år sammanlagt, då jag varit FL-ledig i 1,5 år med.

Nu är det så att sen 1 månad tillbaka har den jag vikarierat för, kommit tillbaka och jobbat (hon har varit studieledig) i över en månad. Samtidigt som jag har arbetat kvar som vanligt och är schemalagd i en vecka till och sen har jag semester i 4v och sen ska jag komma tillbaka som vanligt och jobba, schemalagd.

Nu till frågan. Jag har inte fått skrivit på några nya papper, ingen har pratat om mig om vad som sker härnäst. Förutom att jag liksom bara ska jobba på som vanligt.

Vad har jag för rättigheter? Är jag inlasad? (30 dagar utan anställningsavtal)

Mitt ombud sa att jag skulle ha is i magen till jag kom tillbaka från semestern och sen säga att dom måste anställa mig på tillsvidare. Medans mitt fack vill att jag kontaktar min arbestgivare och påtalar att jag ska ha en tillsvidareanställning nu.
2017-07-25, 11:30
Medlem
Cyberpunk-s avatar
Driver ett företag och är i behov av en anställd. Min fråga är hur det fungerar med timanställning. Jag har fått höra en massa skräckhistorier från andra arbetsgivare om hur de tvingats anställa någon efter x antal månader och deras företag har gått dåligt men de har ändå varit tvungna att hitta på någon sysselsättning för att betala lön.

Hur länga kan man anställa någon timvis? Kan jag kommer överens om vilket timlön som helst? Krävs ingen formell utbildning och erfarenhet utan jag lär ut allt på plats. Kan man komma överens med någon om att man exempelvis anställer personen tillsvidare i ett år och får sedan kolla hur företaget mår och om båda parter är nöjda för att sedan gå över till någon form av fastanställning? Eller är det lag på att man måste fastanställa någon efter x antal månader?

Skulle gärna vilja anställa någon men är fan rädd för det. Finns så mycket skit att tänka på. Har ni några konkreta tips för ett relativt nystartat företag?
2017-07-27, 18:25
Medlem
Har man rätt till övertidsersättning som timanställd? Räknas det som övertid om man får veta flera dagar innan?

Min arbetsplats har kollektivavtal. Vad jag förstår när jag läser HÖK så får "ordinariearbetstid" vara max 38,25 timmar på snitt (eftersom vi jobbar helger). Är då all tid som överstiger det icke-ordinariearbetstid, dvs övertid?

Jag blev schemlagd för 173 timmar i juli men på grund av sjukdomar bland personalen har jag kommit upp i 227 timmar. Dessa timmar är "beordrad" på det sättet att jag sa till chefen att jag kan ta de extra passen och han godkände det, men det nämndes ingenting om att det skulle vara övertidsersättning. Om jag frivilligt ställer upp för att jobba extra får jag ingen övertidsersättning då? Jag vet inte ens om chefen insåg när jag ställde upp att det skulle bli så många timmar, jag vet inte hur pass bra koll han har på schemat. Den vanliga chefen är på semester och det är hennes kollega som jobbar åt henne just nu.

Jag bara undrar om man får någon extra ersättning utöver det vanliga timlönen när man har jobbat så mycket. Om det nu skulle vara så att jag får övertidsersättning, hur beräknas det? Det står rader om "2 timmar innan eller efter fastställda pass" osv i HÖK men i mitt fall rör det sig om hela pass som jag jobbat extra. Räknar man veckovis eller månadsvis?

Ursäkta om det är dumma frågor, har inte jobbat så mycket i Sverige och har superdåligt koll på vad som gäller.
2017-07-27, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberpunk-
Kan man komma överens med någon om att man exempelvis anställer personen tillsvidare i ett år och får sedan kolla hur företaget mår och om båda parter är nöjda för att sedan gå över till någon form av fastanställning? Eller är det lag på att man måste fastanställa någon efter x antal månader?

Tillsvidareanställning är fastanställning. Det du vill göra är en tidsbegränsad anställning, en sk allmän visstidsanställning. Efter att man har jobbat i två år har man rätt till fastanställning. Det finns massor av info om anställningsformer på nätet! Kolla här https://www.ledarna.se/Chefsguider/Arbetsratt/Anstallningsformer/
2017-07-29, 07:05
Medlem
Yrkesks avatar
Hejsan!

Jag ställer denna fråga här då tråden känns bäst lämpad, samt att det verkar onödigt att slänga upp en helt ny för frågan som följer.

Jag kom i kontakt med en lokalvårdarfirma som mestadels utför fönsterputsning. Åkte och träffade chefen tillika arbetare som sa att han skulle visa mig hur allting fungerar, super, tänkte jag.

Innan vi hinner starta liften kastar han dock ut sig att de tillämpar en femdagars, introliknande utbildning, som ej är betald.

Undrar kort och gott huruvida det är någonting han kan, får eller bör göra? Samt under vilken "rätt" han gör det. Är det så enkelt att det är han som är chef, eller finns det något mer bakom detta?

Passen är 8 timmar långa och anser att jag redan efter första dagen hade fått in allting klockrent, han hade ej heller några invändningar.

Har jag någonting att säga här? Låter ju rätt galet att man ska köra 40timmarsvecka helt utan komp med risken att inte få fortsätta efter nämnd tid.

Tack på förhand.
2017-07-31, 00:53
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrkesk
Hejsan!

Jag ställer denna fråga här då tråden känns bäst lämpad, samt att det verkar onödigt att slänga upp en helt ny för frågan som följer.

Jag kom i kontakt med en lokalvårdarfirma som mestadels utför fönsterputsning. Åkte och träffade chefen tillika arbetare som sa att han skulle visa mig hur allting fungerar, super, tänkte jag.

Innan vi hinner starta liften kastar han dock ut sig att de tillämpar en femdagars, introliknande utbildning, som ej är betald.

Undrar kort och gott huruvida det är någonting han kan, får eller bör göra? Samt under vilken "rätt" han gör det. Är det så enkelt att det är han som är chef, eller finns det något mer bakom detta?

Passen är 8 timmar långa och anser att jag redan efter första dagen hade fått in allting klockrent, han hade ej heller några invändningar.

Har jag någonting att säga här? Låter ju rätt galet att man ska köra 40timmarsvecka helt utan komp med risken att inte få fortsätta efter nämnd tid.

Tack på förhand.
Om företaget saknar kollektivavtal så finns det inga andra regler som säger att man måste få betalt, dvs, det finns ingen lag som hindrar en AG att göra som den du stött på. Däremot finns det inget kollektivavtal öht som accepterar gratisarbete på detta vis. Denna typ av slavarbete förekommer i princip bara i skitföretag som saknar kollektivavtal och ofta struntar i en hel del annat också, ex försäkringar för de anställda.
2017-08-01, 13:06
Medlem
cosmic_dancers avatar
Har en fråga vad lagen säger i ett sådant här fall.

Jag jobbar som personlig assistent och är just nu hos en kille som är en riktig nattuggla så därför börjar jourtiden först vid 03:30. Det har nu vid två tillfällen hänt att han haft fest med sina vänner och inte kommit i säng förrns nån gång efter 06 på morgonen. Det gör ju att jag måste hålla mig vaken de tre extra timmarna eftersom han behöver min hjälp. Har jag laglig rätt att få fullt betalt de timmarna?

Min jourlön är på ca 28 kronor annars vilket känns sådär överlag men verkligen tveksamt då jag tvingas hålla mig vaken och rätta mig efter honom. Vilket jag givetvis gör då det är mitt jobb men jag vill gärna ha betalt för det då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in