Citat:
Ursprungligen postat av
ExSumo
Tack för ditt svar.
Jag förutsatte nästan detta med vikten då den egentligen inte borde spela någon roll så länge som man klarar av sitt jobb och är friskförklarad av läkare.
En fast anställning direkt hade ju varit det ultimata men med en timanställning så får man in framfötterna precis som du säger och kan då visa vad man går för och det är ju bra det med. Jag är som sagt beredd att flytta så man skulle kanske ta och kolla upp detta med att arbeta i Norge? Har du möjligen lite tips för en blivande kollega?
Har du fast anställning i dag? Arbetar du här hemma eller utomlands?
Om du bor i närheten av stället där du har din utbildning, börja ringa runt åkerierna och presentera dig, hör dig lite för om vem som eventuellt kommer behöva folk. Snacka med lärarna på utbildningarna, de har ofta koll på vilka som behöver chaufförer. Ju fler Nej du får (och det kommer du få många som ny chaffis), desto närmare ett Ja är du. Fördelen med att söka jobb nära du bor nu är att du slipper flytta och börja leta boende och annat.
För att komma in snabbt i Norge hade jag rekommenderat någon form av rekryteringsfirma och de hittar du lätt via Finn.no. Har kompisar som kört för bl.a Studentconsulting och varit väldigt nöjda, detta är ofta Bring/Posten Norge. Fördelen med det är att det ofta är ordnat boende i samma vända, men har även folk som köpt billiga husvagnar och dragit dit för att bo billigare.
Dock så letar de mest folk på sommaren som semestervikarie, att köra på vintern kan vara väldigt knivigt och det är inte för inte som balterna står i alla backar. Som helt färsk chaufför kan Norge vara lite knivigt att börja med om du inte bara kör runt i Oslo. Att kunna "se" och "förstå" vägen spelar en del roll, därför det sitter så många balter fast i alla backar.Men oavsett kolla ändå finn.no, finns mycket jobberbjudande där.
Själv har jag mycket släkt på norska sidan och fick jobb via kontakter så hamnade på bil och släp nästan direkt. Just för tillfället så kör jag lastmaskin istället, lite sämre lön men mer ledigt pga skiftgång. Men tittar väl på att leta mig ut på vägarna igen och Norge eller Sverige spelar ingen roll för jag har ingen egen familj att tänka på.